בננות - בלוגים / / שקט מתוח
גברת-ילדה
  • חנה ליבנה

    אני ילידת המושבה יבנאל בגליל, כיום אני גרה בהרצליה עם בעל ,שלושה ילדים ושני חתולים. כותבת ומנחה סדנאות כתיבה,ונפגשת עם ילדים מטעם אומנות לעם וסל תרבות לשיחות על ספרים וקריאה. הוצאתי לאור 15 ספרים וזכיתי בשני פרסים ספרותיים, כותבת ספורים לילדים, למבוגרים, שירה ומחזות, חלק משירי הולחנו ומחזה אחד הוצג בתאטרון קריאה.

שקט מתוח

אני יודעת שקשה כאן לקרוא ספורים ,אבל אני חייבת חוות דעת, כדרכי אתחיל בהקדמה. לפרקים אני הולכת לאישה שמטפלת בגופי ומבטיחה לי הבטחות שחלקן מתקיימות, היא תמיד ריחנית מטופחת וזקופה, כשהגענו בטפול לשכבות העור העמוקות יותר היא ספרה לי את ספור ילדותה, איך בגיל 12 התאהבה בבחור מבוגר, שבזרועותיו, או יותר נכון בחיקו מצאה מפלט מהבית הקשה הצורח והאכזרי שלה, אני לקחתי את הספור למקומות אחרים ואולי הבאתי לתוכו את בת ה12 שהייתי אני.

 הבית שטוח הגג עומד במרכז העמק החם, וכאילו אוסף אליו את כל קרני השמש, מעין קולט חום שמכוון ליושבי הבית שליבם הסוער חם יותר. אבל עכשיו ערב, החום פג מעט. יש איזו שלווה בבית. לא באמת, אולי שקט מתוח. אבל מצח שהזיע, לב שרעד שוקטים מעט. לחיים אדומות נרחצו והן מוגשות לרוח כמנחה, ויש עץ זית שגודש הפרי מרכין ראשו הנושק לאדמה, ועץ תמר שמסמן את הבית מכל הבתים בשורה. ויש ילדה, כמעט נערה, היוצאת החוצה, עיניה מופנות לאדמה, מחפשות. היא יושבת מתחת לעץ, האדמה החומה הצמאה סופגת אותה אליה. רגליה שפלומה רכה החלה לצמוח עליהן יחפות, היא מקרבת אותן אליה. השרירים בשוק הילדותית מתנדנדים מצד לצד וגומי המכנסיים הקצרים פוצע את הירך הרכה. מחשיך. עץ הזית בוהק עכשיו בעלי הכסף שלו המנסים לשמר בהם קרנים אחרונות.גם הוא מתייאש ומדליק את מדורת החושך ההופכת אותו ליצור שעיר וחשוך שהחיבוק שלו כבר לא מנחם. המחשבות שלה מרקדות בתוכה קופצות ורותחות. אצבעותיה חופרות באדמה הקשה. קשה לחפור בור מספיק גדול להעלים אותה. עכשיו כשמתפנים מכל הלהט הזה אפשר לשמוע קולות הבוקעים מבעד לתריסי העץ השחורים, שצבעם טרי וריחם עוטף כל צעקה ומגיש אותה קרוב לפני הנערה. כששומעים את הבכי המגיע תמיד אחרי הצעקות, בכי מר המרחם על עצמו, היא חושבת כמה היא שונאת את הרחמים האלו, צריך לצעוק, להכות, רק לא בכי חלש כזה. היא לעולם לא, היא נשבעת, אוטמת את אזניה, אבל הבכי מתעקש לחדור מבעד לאצבעות הדקות.המחשבות שלה צועקות: אני שונאת!! אבל אין נתיב לשנאה הזאת היא חוזרת ומכה בחזה מבעד לחולצה האוורירית, החדשה ,זו שקנו לה כי הבטיחה, זו שעלתה כמו משכורת של חודש שלם, המבליטה את צחות עורה והחזה החדש שיש לו חיים משלו. הצעקות גוברות ואחריהן רעש, חפצים שהוזזו, או גוף מכה בגוף. היא קמה ויוצאת מבעד לשער, רגליה מתחילות לצעוד, צעד אחר צעד, רק לא לשמוע, לא להרגיש, לא! לפתע אורות. היא נלכדת בהן כמו חתול בר, קופאת לרגע וממשיכה ללכת, האור ממשיך לעקוב אחריה, היא עוצרת. מרימה עיניים, הגוף רפוי, אפשר עכשיו בקלות לצוד.להרים, לקחת. הדלת נפתחת והחיוך הזה, הריח שמקדם את פניה מוכר עד בחילה, היא מתרוממת , רגל אחר רגל, רכות בוסרית של רגל נערית חמה פוגשת בבד המושב המחוספס. יושבת. עכשיו היא חתול בר עם חץ בתוכו. או אולי כלב המכשכש בזנבו לכבוד אדונו. החיוך שלו והריח המוכר מפילים עליה שקט, אולי זו השלווה לה ערגה כל היום הזה.יד מונחת על רגלה. רעד קל,פרפור אחרון, והם נוסעים.
היא רואה מבעד לחלון את צמחי החרדל הצהוב שלהם החשיך רצים במהירות לאחור, יש בה מעט גאווה, שיביטו בה, שיראו איך היא כבר לא ילדה, איך היא יכולה לנוע שלא כמותם, קדימה. האורות מפלחים עכשיו באכזריות את השדות האפלים. יד עולה במעלה רגלה, חשה בפלומה החדשה , נוגעת בגומי הצורב, משאירה כוויות. תחייכי ילדה, היא מביטה בעיני הצייד החשוכות ומחייכת. מציגה מה שפעם ידעה שחיוך צריך להיות. כבר מגיעים, הוא לוחש לאוזן הילדותית, למקום שלנו. הארנבת היתה אולי בורחת עכשיו חתול הבר היה נמלט מבעד לחלון הפתוח למחצה, שדרכו מגיע האויר החופשי כל כך, נושא עמו את ריחות כל היום הזה. היא שוקעת בכסא. מה אמרת? הוא שואל, הקול שלו צרוד רך ולוכד, גורם לה לרצות לשקוע בתוכו. את מי את שונאת? הוא ממשיך לשאול, ליבה עכשיו פועם בקצב ריקודי הפראים על ההר, טאם, טאם טאם. היא מפנה אליו שפתיים חלביות רוצות לינוק ממנו את הכוח. סנטרו המחוספס דוקר אותה, אך היא לא מפנה ראשה, הדקירה הזו היא כל מה שהיא רוצה עכשיו, כל מה שהיא יכולה. האורות כבים במהירות, חושך. הגוף שלה מורכב עכשיו מידיים אחרות, מרגליים ומיני אברים שהיא לא רוצה לקרוא בשמם. עיניה עצומות והיא חופרת בידה האחת בריפוד הכסא כמו שחפרה קודם באדמה, חופרת.

19 תגובות

  1. סיפור יפהפה ,חני, התאורים הפיוטיים הרגישים משרטטים את עולמה המפוחד המסויט של הילדה הכמהה לשקט לבטחון ולרוגע ,ונופלת לבסוף כמו חיה למלכודת הפתיינית של הגבר הצייד .אהבתי את מוטיב החפירה הפותח וסוגר את הספור: החפיר ה בחול המבטאת את הרצון להתחפר ,להעלם ולמצוא מקלט ומפלט והחפירה האחרת אל תוך המקלט האשלייתי בתוך גופו של הגבר , שהוא המלכודת. הספור נוגע בלב וכתוב היטב, יפה ראית ללב הנערה ונפשה ,מאד מאד אהבתי

  2. אהבתי מאוד: השקט בכתיבה הישירה;הניגודים בין נופים פסטורליים לסערות משפחתיות ואצלה; האמביוולנטיות של הילדה מול אותו צייד.

  3. נכנסתי לזה כי זה עמק הירדן, ויצאתי עם הסיפוק שבקריאת ספור יפה.

  4. טל כהן בכור

    חני שלום, סיפור יפה וכואב , אפשר גם להזדהות , בתור אישה , נשים העוברות מגיל מסויים כל מיני חוויות עם גברים , הדקירות הנמהלות ,בביישנות הגוף , איכשהוא החוויות הללו הדוקרות כזיפים העומדות בניגוד מוחלט לנפש הרכה .

  5. נוף עמק הירדן וחומו, נוף בו חייתי באינטנסיביות משכרת, מהדהד לי מהסיפור, יש משהו בנוף של עמק הירדן משכר ומתעתע, הרגשתי זאת באופן חריף, מתחת לנוף הפסטורלי, יש שכבות מיסתוריות, יצריות תוססות, רוחשות, מחלחלות מתחת לעור, בונות את הניגוד והמורכבות כמו שבנית בסיפור. התיאורים שלך חני, מצליחים להשאיר חותם, מדייקים, ובקווי מתאר מצומצמים. מה שיפה בעיני ביותר, הוא שלא יצרת חלוקה סטריאוטיפית מדי, של גבר צייד האורב לטרפו – ילדה ברה ותמימה המביאה אוכל לסבתא. אלא זו נערה המגלה את מיניותה, סולדת ונמשכת אל הגבריות המגוננת והמשפילה. ובכלל את כותבת נפלא – ובכנות גדולה.
    ורק בפעם הבאה בבקשה תגדילי פונט לאנשים באמצע שנות החמישים:)

    • שמחה שראית את הבל החום העולה מן העמק, והבנת מה שרציתי לא סטראוטיפ אלא ספור לו שני צדדים

  6. הקטע מתואר נפלא, עם כל המיטונימיות והדימויים, אבל לקחת מאיתנו את הלב – העלילה הסיפורית. היא איננה. ולכן, הטקסט הוא לא עצמאי, נראה כלקוח מפרק רחב. מין טעימה מיסתורית. אני מקווה שלא הרחקתי בחוות דעתי.

    • ממש לא הרחק לכת, לשם כך אני שמה את הקטעים, ואכן אני נוהגת לכתוב ברמזים קטנים ולפעמים זה לא מספיק, זה מה שרציתי לדעת

  7. חני, פתחת צוהר לנוף החיים: בית, שדה, עץ, ילדה מתבגרת, משפחה מתפרקת, איש זר- הליכה במסתוריות החיים.
    אהבתי.
    עומד הפני עצמו.
    בבקשה אל תכניסי "עלילה"…
    🙂
    איריס

  8. היי חני
    הכתיבה שלך ללקק את הצבעות, הסבלנות שלך למילים משובחת, כאב לי הלב על הסיפר… פשוט משאיר שיבואו ימים טובים… חיבים לבוא ימים טובים
    להתראות לך חברתי על האומץ שלך לא לספק הימים הטובעים .

  9. חני
    יתכן ובשל קושי רגשי פרטי, אני פחות מתחברת להתחלה, היא דרמטית מידי לטעמי. ביטויים כמו פוצע ומתייאש, למשל. אבל בהחלט ייתכן שזה בשל חוסר מוכנותי להתחבר למה שאת מביאה שם.
    הלכתי אחרייך ואחרי הנערה החל מהצעקות, דרך יציאתה מהשער, הנסיעה. החלק הזה יפה בעיני(גם פה הייתי מוותרת על "באכזריות").

    • תודה סמדר, אוהבת בקורות!! הספור הזה כתוב שונה לגמרי מהסגנון שלי משהו שפרץ ממני, דרמטי, עודף דימויים וכו רציתי לראות מה יגיבו, תודה!

  10. "קראתי אבל לא היה לי זמן להגיב.

    הכתיבה התאורית שלך מאד יפה ובמיוחד החפירה בסוף.

    גם לי היה חסר קו עלילתי שיוביל אותי אל תמונה שלמה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחנה ליבנה