בננות - בלוגים / / ובאותו מקום
ערבים, יהודים ומה שביניהם ותוספת שירה
  • אמל אבו זידאן

    כותב שירה בעברית ובערבית ומאמרים בתחום ארגוני השלום והשינוי חברתי, שוחר שלום ופעיל בארגוני העשייה והדיאלוג היהודי ערבי, וחולם תמידי על עולם בו העיקרון המכונן הוא אדם לאדם ... אדם, וגם מחפש כל הזמן מרחבים למימוש: להיות או להיות יותר.   ביוגרפיה מלאה: יליד כפר מג'אר שבגליל, ומתגורר בירושלים משנת 1983. בעל תואר ראשון בהיסטוריה ולימודים כלליים מהאוניברסיטה העברית, ובוגר קורסים רבים בתחום השלום, הקונפליקטים וחינוך חברתי ועוד. שימשתי במשך כשש שנים כרכז רשת השותפות היהודית-ערבית בישראל, וכיום עובד במרכז לחקר החינוך לשלום.    עד כה פרסמתי ספר שירה: "לעולם לא אשכח". בקרוב יראה אור ספר שני ניתן ליצור קשר איתי ל: amalyaz@zahav.net.il

ובאותו מקום

 

 

התייחסותנו ל"מקום" רבת פנים, משמעויות ומרכבת. ניתן לראות במקום מולדת, מדינה, מרחב, בית ועוד.

אך ללא האדם המקום ריק מכול תוכן, והאדם הוא זה שמעניק משמעות ומעמד למקום. הוא מפתח קשר ותלות עם המקום באמצעות קשר שירש אותו, היסטורי, והמקשר אותו תמיד עם העבר או קשר שמפתח באינטראקציה עם ההווה כפי שהיה רוצה לראות אותו כמנוף לעתיד, עתיד טוב יותר, והמקום" הפאסיבי" אמור לגמול לו בהתאם.

מלחמות רבות עקובות מדם התחוללו על מקום או בגללו, וכתוצאה מתפיסת האדם את המקום ובעיקר האדם שמייצג קולקטיב ותפיסה קולקטיבית.

הפלסטינים  והיהודים נאבקים על המקום שבעיני כל צד הוא הוא המקום שלו, פיזית ורוחנית.

טרימונולוגיה של שמות פותחה לצורך העניין. כך היהודים משתמשים בשמות למקום כמו:

ארץ ישראל השלמה, ארץ החלב והדבש, הארץ המובטחת, ארץ האבות ומהצד השני הפלסטינים גם פיתחו שמות שנקשרו למקום כמו: פלסטין ההיסטורית, ארד אלאבאא (ארץ האבות ) ועוד ועוד.

המאבק הקשה בין פלסטינים והיהודים כקולקטיבים על המקום מקבל אופי של להיות או לא להיות.

ובתוך הקולקטיבים היהודיים והפלסטינים ישנם יחידים המחוברים לתפיסה אחרת למקום. תפיסה המתבססת על ראיית האדם כחשוב מכול מקום.

ובשבילם  המקום אינו  קדוש  ואיננו בגדר מטרה שמקדשת את האמצעים וכול מעיינם הוא שאיפתם למקום שיעניק להם ביטחון, זיקה הדדית, (כדי לא להרגיש מחוץ למקום ) ומרחב למימוש העצמי שזהו בעיניהם ערך קדוש.

המאבק בין הפלסטינים והיהודים על המקום, הוא בלשון השיקספירית כדי להיות או לא להיות.

מעניין איך ייראה המאבק על "להיות או להיות יותר ", ובאותו מקום, הן לקולקטיביסטים והן לאינדבדואליסטים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

72 תגובות

  1. אמל כיף חאלק.
    טוב מאוד שהתעקשת לשלוח לי מייל כמה פעמים. הרי, מתוך חשש לווירוסים אני מחקתי כי לא זיהתי שזה אתה. בסוף פתחתי את המייל ואני מבסוט שכך קרה.
    אמל מעניין אותי לפני המאמר מה שלומך ומה קורה אתך היום?
    בקשר לשני המאמרים הראשונים, נשמע מקצועי ומסוגנן.
    לדעתי, יש בשניהם נימה אקדמאית טיפה רחוקה מהמציאות.
    לצערי, יש קונפליקט ועוד איך. לצערי הקונפליקט הולך ומחאיף ושפת הכוח שולטת בו- אין לחלש זכות אפילו להתנגד לדעת החזק.
    להשתמע

  2. שלום רב
    כנראה האימייל הזה הגיע אליי בטעות או שזה בפרסומת למאמאר.
    אני מתחייבת לכל האימיליים שלי ולכן אתן תגובתי לנושא.
    הנושא הוא נושא המעניין את כל העולם,כי כל העולם מדבר על הבעייה הנקראת יהודים ערבים, רק ראיתי שמה נאמר לדעתי נכון,אשר האדם עושה המציאות שלו איך שהוא מחליט שהיא תהיה, ומה שחסר זה השפה המשותפות לשני הצדדים בכדי שיבינו.
    אני אופטימית מאוד שאולי יבואיום אחד ויקבלו אחד את השני.
    ולדעתי צעד טוב שאנשים יכתבו ויפרסמו המילים הטובות כמו המאמר הזה שזה יהווה כלי עזר להבנת הבעייה.

  3. מייסלון דלאשה

    מעניין מאוד ונותנן הרבה נקודות למחשבה. מחבר אותי למחשבה שיש כמעט שתי מפות שונות במדינה הזאת.

    ובכלל השימוש במילה "אצלנו בארץ", לי אישית מאוד קשה להשתמש בה בעברית, כי זאת לא אותה המשמעות כמו "עיננא באלבלאד"… הארץ זאת לא "ארצי"… אלא יותר "בלדי".

    תודה לך ד"ר אמל.

  4. המקום הזה יקר לכל צאצאיו של אברהם, ועלינו לחיות בו זה לצד זה, זה עם זה, בשלום ובידידות.

  5. מחמד אזברגה

    לאמל והקוראים שלום
    אני כתבתי עבודת תיזה שלמה על הנושא של המקום השתקפותו וייצוגו בשתי תרבויות שונות החיות במרחב אחד
    אני מזמין אותכם לעיין בזה לדעתי יוסיף הרבה לעניין
    ניתן לקרוא את המחקר ב http://www.bgu.ac.il
    בספרייה דרך חיפוש שם מחבר : אזברגה מחמד
    אשמח לקבל תגובות באימיל שלי
    תודה

  6. אהלן ריאד!
    מסכימה בכל ליבי.
    חיי האדם קדושים מבעלות על האדמה.
    ואינשללה, יקומו עוד אנשים בפלסטין ההיסטורית מכאן ומארץ ציון מכאן
    ויבחרו בעתיד של חיים לילדיהם נכדיהם וכל זרעם
    ואז אפשר יהיה להגיד
    ובאה לפלשתציונא הגאולה,
    אמן!

  7. "להיות יותר"

    אני חושב שזה מפתח כי בעצם מקום הוא סביבת חיים, אדמה, כבישים, כלכלה, בטחון סוציאלי, חברים. אחרי שנים רבות של מלחמה שרק אחד יכול לנצח בה ושאינה יכולה להסתיים כי אף צד לא יכול לקבל את נצחונות של הצד האחר עולה רעיון חדש.

    אנחנו יכולים להפרות את הארץ והאנשים ובאותו מקום "להיות יותר"

    שבוע מצויין

  8. חגי קופרמינץ

    שאלת היחס ביננו לבין המקום: ריבונות, בעלות, שייכות. האם המקום שייך לנו או שמא אנחנו שייכים למקום? זו לא סוגיה תיאורטית מאחר ומהתשובה (הגלויה או הסמויה) נגזרת מערכת היחסים בין היחיד, הקבוצה והמקום. אם המקום שייך לי, אתה זר ואויב; אם שנינו שייכים למקום, אתה קרוב ושותף.

    לא לחינם המסורת הישראלית הקדומה רואה את הבורא כ"מקומו" של העולם ולא להיפך. האם ניתן לצייר גבולות על האדמה שיגדירו את מקומנו? והאם מקום באדמה יכול באמת להעניק "ביטחון, זיקה הדדית ומרחב למימוש העצמי"?

  9. המלחמות בארץ אינן מלחמות על הארץ אלא על רעיונות– בעיקר השנאה ליהודים בקוראן.

    כדי להבין שזו לא שאלה של טריטוריה מספיק להסתכל במפה: יש 22 מדינות ערביות ענקיות מלאות נפט ועל הטריטוריה בה שוכנת מדינת ישראל אי אפשר אפילו לכתוב את השם.

  10. אני קורא את הבלוג, והדבר מגביר את הדאגה שאני חש כל פעם שאני נזכר במורכבות של המצב, המביאה את האדם הפשוט ליאוש שמא לעולם לא ניתן יהיה להזיז את ממשלת ישראל מעמדתה הכוחנית בשטחים. עם זאת, אנסה להסביר מה משמעות השטחים עבורי. בילדותי קיבלתי חינוך יהודי-ציוני כמו רוב האזרחים בישראל, אך כבר בגיל מוקדם החלטתי להתנער מהגדרות הקדושה של ארץ ישראל כפי שנזכרו בספרי הלימוד. התחלתי לגלות סקרנות לגבי המצב בשטחים וביחוד בחברה הפלשתינאית, והחל מ-1996 התחלתי לטייל בעיר הפלשתינאית בית לחם. רוב הביקורים היו באוניברסיטת בית לחם, שם זכיתי להכיר חלק מהסטודנטים. לאחר 2000 לא יכולתי לבקר יותר בבית לחם, אך הביקורים שערכתי שם שינו אותי לתמיד, ומאז אני מאמין גדול בצורך להתיחס לסכסוך במונחים סוציו-אקונומיים ולא מיסטיים. אינני מייחס קדושה לשאלה אם יהיו השטחים בשליטה יהודית או איסלאמית או בודהיסטית, אך חשוב ביותר שמי שישלוט שם יקיים את זכויות האוכלוסיה במקום, ומכיוון שממשלת ישראל נכשלה במשימה, מדינה פלשתינאית נשארה הפיתרון המעשי היחיד.

    • הלוואי ומדינה פלסטינית תסדר את הענינים. קשה להאמין. ירדן היא מדינה פלסטינית שהוקמה על שטח ארץ ישראל ב 1920. איך זה שהעולם שותק לסרובה לקבל את בניה?!

  11. דן יעקבסון

    מאמר יפהפה. אני ממליץ בהקשר זה לצפות בשידור הוזר או באתר רשות השידור בראיון של דב אלבוים בערב שישי האחרון עם נילי וזאנה מהאוניברסיטה העברית. נושא הדיון היה מקומה השנוי במחלוקת בין "ימין" ו"שמאל במקרא של א"י וגבולותיה ומשמעותה של הטריטוריה והזיקה אליה.

  12. וחומר נוסף למחשבה – עלינו לשים לב שהמקום המשותף לכולנו נמצא בסכנה קיומית סביבתית – מחסור במים, זיהום, ניצול יתר של הקרקע, הרס הנוף והטבע ועוד ועוד. אם לא תתפתח כאן גישה משותפת לניהול המשאבים ולהגנה על "המקום" – סופו שייחרב על כל יושביו ללא הבדל דת גזע ומין.

    • דאגה למקום שלנו כ"סביבת חיים ותו לא — עשויה אכן לשמש מצע משותף וקיימים לא מעט ארגונים ירוקים כאלה בגליל.

    • במאבק בין אדם לאדמה ברור שהאדם חשוב יותר ,זהו עקרון שצריך לנווט אותנו כבני אדם ולהיות מאומץ על ידי שני הצדדים ,ולא להיות מנוצל לרעה על ידי צד זה או אחר בסכסוך כנקודת תורפה של יפי נפש. בקיצור דרושים שניים לטנגו…

  13. מוטי גלדמן

    אני אוהב את הניסוחים שלך, אמל. להערכתי לוא בזה הייתה כל הבעיה אולי היה לה פיתרון. כי אולי כל צד יכול היה לפתח אמפתיה כלפי יחסו למקום של הצד השני ואז ברור לכאורה שאין ברירה אלא להתפשר.
    בינתיים חדר לתוך הקונפליקט מהאבק של האיסלם הקיצוני להגמוניה עולמית וזה להערכתי יביא עלינו חורבן וגם על הפלשתינאים. שמשון העיוור יחריב את מקדשי הפלישתים.

  14. לאמל,יקירי,ולכולם שלום

    הנושא מעניין מאוד
    אני סבור ש"מקום "קשור בזכרון .זכרון אישי וזכרון קולקטיבי ,ואין שני אלה סמטריים .יש ול"מקום" בזכרון האישי קונוטציה שלילית,אבל בגלל הזכרון האדם שומר על המקום .למשל,יש ואדם מאמין כי טוב לו יותר לחיות במקום אחר בעולם , אבל בגלל הזכרון הקולקטיבי אין הוא עושה זאת .
    ובעניין "להיות יותר" יש תשובה בשירו החדש של מחמוד דרויש:

    תסריט מוכן

    נניח עכשיו ששנינו נפול ,
    אני והאויב ,
    נפול מהחלל
    בתןך בור…
    מה יקרה אז ?

    תסריט מוכן ,
    בהתחלה נמתין לגורל …
    אולי המצילים ימצאו אותנו כאן אולי
    ויושיטו לנו את חבל ההצלה
    הוא יאמר :אני ראשון
    אני אומר :אני ראשון .
    הוא יקלל אותי ואני אקלל אותו
    "מאין יבוא עזרי"
    החבל עדיין לא הגיע…

    …………………
    ………………….

    מה יקרה אם נחש
    יבוא אל שנינו
    כאחת הסצינות של התסריט
    והנחש ילחש לבלוע את שני הפוחדים
    אני והוא?

    התסריט אומר :
    אני והוא נהיה שותפים בהריגת הנחש
    כדי שננצל יחדיו
    או כל אחד לחוד…

    ………………….(עד כאן דברי המשורר)

    אני סבור שכדי "להיות יותר "צריך למצוא שותפויות. צריך למצוא את המאחד ולשמור על המיחד

    בברכה — נביל טנוס

    • איילת ערבה

      השיר של דרויש שואב משירה של דליה רביקוביץ:
      "אם אדם נופל ממטוס באמצע הלילה
      רק אלוהים לבדו יכול להרים אותו."

      לדעתי, השיר של דליה רביקוביץ עולה עשרות מונים על שירו של דרויש.

  15. מירי פליישר

    המקום הוא גם האל בתנך. לשיטתך הוא ליווה ומלווה גם את הגולים משני העמים לכל מקום.
    אני איתך .
    מירי

  16. גם אני איתך.

  17. אמל שלום
    כל הכבוד , נעים מאד לשמוע ממך
    תמיד אתה מעשיר אותנו ברעיונות ותפיסות שמאד נוגעות לחיים שלנו .

    ישר כח

  18. הנושא המועלה לדיון חשוב,יסודי, מהותי ואף קיומי.עובדתית הקביעות שלך נכונות,אולם החיפוש אחר הסיבות מוביל לקביעה שכל עוד אינה אמונה ברורה ואמירה חד משמעית שהאדמה בשירות האדם ולא ההיפך אז תמשיך העדפת הדומם על החי,השטח על הרווחה וההיסטוריה(העבר) על העתיד.
    הזכות להיות לא צריכה שאלה של מאבק ואם בכל זאת המאבק נכפה אז השאילה לא יותר או פחות אלא איך.בכל מקרה אני מעדיף להיות ואיפה להיות זאת שאילה חשובה אבל בעדיפת משנית.
    שמחתי לקרוא ותשיך להעלות סוגיות מעניינות.

  19. מאמאר מעניין מאוד, מילים נכתבות בצורה מעולה, נכון אותה אדמה או אותוט מקום יכול לגרום לשלום או למלחמה, רק אצלי נשארת השאלה:
    את הבעייה זיהינו וזה לא קל, מה עם הפתרון?
    והאם יבוא יום ותהיה המודעות אצל שני העמים על ההפסד הגדול בחיהם שצריכים כבר להפסיק ולמצוא פתרון?

  20. מי שמכיר את אמל, לא יוכל להיות מופתע. זהו איש רוח נטו, איש עם נפש עדינה.
    אכן, אין משמעות לדבר כלשהו, לרבות המקום, ללא רוח/נפש המודעת לקיומו ויוצקת בו תוכן.
    שאלות מעניינות מעלה חברי אמל, באמאר קצר באופן בלתי נסבל. על אף זאת, הוא לוחץ על טריגר, ובכך הוא מעורר תהיות ומחשבות, ואף ניתן ע"י כך להריח את כד השמן, את כורי העכביש, את פירורי הקיר, את סיפורי הסבתא, בבית עתיק (קיים או לא,מה זה חשוב?)בו נולד/חי/מת איש/אישה זה או אחר/ת.
    מעל לכל, ואף אם לא נסכים עם התיזה המובאת במרומז במאמר הקומפקטי של אמל, הרי העמדת האדם מעל למקום, הינה תוצר של גישה הומאניסטית המעידה על הומניות הכותב מאפיינת אותו.

    תודה אמל.

    פריד

  21. אמל , מרחבא כיפק?
    כל הכבוד לך ראיה מעניינת ורוחנית מאד, מצטערת להגיד לך שאין לה מקום במציאות שלנו ואילו היו המנהיגים הם אלו שראוים את האדם במרכז אז עולמנו היה נראה אחרת לגמרי. להיות או להיות זו שאלה פלסנית לגמרי, והקונפליקט הקיים לא חושב כך, החזק הוא השורד, אשמח לשמוע ממך בקרוב

  22. אמל יקר,

    תודה על הדברים הפשוטים והמובנים מאליהם שכתבת, שלצערי אינם כה מובנים בארץ הקשה הזו.

    אתה צודק. אין כאן מאבק בין יחידים, אלא בין אידיאולוגיות בלתי-נסבלות, דתיות, גזעניות, שאינן מכירות בזכותו של היחיד.

    מצער אותי שאנחנו, היחידים, איננו יודעים לוותר על המעטפת הקולקטיבית ולחיות בשלום בינינו לבין עצמנו.

    כתבתי על כך בספרים "פרות קדושות" ו"אחד-העם וחזון המדינה הדו-לאומית".

    להתראות,

    דרור

  23. חן יחזקאלי

    אמל אבו זידאן אומר דברים נכוחים. השאלה שאתה שואל בסוף המאמר היא אולי החשובה ביותר. פולחן המקום, או האדמה, הוא כמעט תמיד קולקטיביסטי. שעל כן צריך לשאול האם יש לאומיות, או פטריטיות ללא קולקטיביזם? אני חושב ששם תקוותנו, אם אכן עוד יש לנו תקווה.
    חן יחזקאלי

  24. כאישה מאמינה בבורא עולם אשר הוא אחד ואין לא אחר, אומר כי אין אנו שונים כלל בתפיסה כי לכל עם יש את המקום הקדוש שלו. ההבדל היחידי בין העם היהודי לשאר העמים הוא שלנו "אסור לחיות ביחד כיהודים, אסור להתפלל במקומות הקדושים, אסור לנו לצעוק את צעקתנו לחיים טובים" מצד שני אני לא רואה שקיימת בעיה אצל העם הנוצרי או המוסלמי. הם עולים להר הבית הם יכולים לבקר במערת המכפלה הם לא צריכים לפחד שיפגעו בהם.אנחנו כיהודים קצת כועסים כי רובנו לא קיצוניים כולנו שולחים את ילדינו לביה"ס ולא שולחים אותם להתפוצץ או לזרוק אבנים. אנחנו לא מלמדים אותם לשנוא את העם הערבי ואפילו 80% מהעם מזדהה איתם בחשאי וזאת בגלל שכשם שהם סובלים מחוסר פרנסה צפיפות ועוני כך גם אנו יש לנו את החבילה שלנו מול הממשלה ואם לנו היה טוב בטח שגם לפלסטינים היה טוב.
    אני אוהבת כל אדם באשר הוא ולכל אחד יש את הזכות לחיות תחת קורת גג, לעבוד בכבוד, לגדל משפחה לתפארת כי בסופו של דבר כולנו מתפללים לאלוקים וכולנו מאמינים שהוא קיים והוא היה רוצה שהשלום ישכון בינינו כמו שנאמר "לא ישא גוי אל גוי חרב ולא יהיו עוד מלחמות" וכולנו יכולים לחיות תחת קורת גג אחת הכל תלוי באמונה שיש לכל אחד ואחד מאיתנו.
    מקווה שהסכסוך ייגמר והשלום ישכון לעד בארצנו.

  25. אמל אבו זידאן

    ליסה
    מפתיע לראות תגובה שגזו על מאמרי , זה לא יאה כאן אנשים מפרסמים תגובות . אם היית מבקשת הייתי עוזר לכם להפיץ אבל בדרך הזו

  26. אמל, אתה כבר מכיר את דעתי. לא יהודים, לא פלסטינים, רק ישראלים. לא יודע אם ככה יקראו להם, אבל זה מה שיישאר פה.

  27. שלום…
    קודם כל ברצוני להודות לך על זה ששתפת אותי בין בטעות ובין אם במכוון זה לא העניין:) העיקר שהקול שלך יגיע לכל מקום ואתה אכן צודק במאה אחוז זוהי דעתם של אנשים שפשוט רוצים לחיות, אם עד כה אני מצליחה להסתגל ולחיות את החיים שלי במקום שעל פי הדעות של אבי הינו פלסטין ואילו מה שאני רואה זה ישראל אני לא חושבת שזה כזה משנה את הדגל של מי להרים פה אפשר להרים את שניהם אבל השאלה היא, ואני רוצה להדגיש כי באמת אין ספק שכל המגיבים כאן רובם אם לא כולם מסכימים איתך במאה אחוז אבל מה עם אלו מהצד השני, הצד היותר קיצוני!! מה עם הממשלה שפשוט לא אכפת לה!! ולצערי הרב הם אלו השולטים כאן אז אלו פשוט מאמרים על גבי מאמרים שלא יקדמו כל עוד השתיקה שוררת בין העמים, סופגים את הכאב ומחכים למחר בתקווה להיות יותר טוב והחלום הינו כה רחוק מלהיות אמיתי כי המציאות של היום לא תאפשר את זה כל עוד יש דורות שגדלים בתוך הבוץ הזה שנקרא הקונפלקט הערבי ישראלי!!!

  28. אמל יקר
    צריך להיות אופטימיסט וגם אדם שמרחיק לראות מעבר למקום ולזמן כדי להתייחס אל הדברים כפי שאתה מתייחס אליהם. שני הצדדים זקוקים להרבה גדלות רוח וביטחון כדי לוותר על ההיאחזות במקום, באדמה, במה ש"שלי", ועל מנת להיות מוכנים לדבר האחד עם השני על איך "להיות יותר", כמו שהגדרת את זה כל כך יפה בלשונך השירית.
    בינתיים הבלוג שלך נראה לי כ"מקום" נהדר לדיאלוג ולקשר.
    אינשאללה שניהיה יותר.
    ורד

  29. amal it was very good

  30. אתה גדול כמו תימד תמשיך כך להתראות בקרב

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאמל אבו זידאן