בננות - בלוגים / / המציצנית
חנה טואג
  • חנה טואג

           סופרת. ספרי הראשון " עלים של חסה" ראה אור בשנת 2004 בהוצאת כרמל. סיפורי ומאמרי פורסמו בכתבי עת ספרותיים כמו "מאזניים ,ו"עיתון 77 "ובאתרי האינטרנט סיפורי "עלים של חסה "זכה בפרס כתיבה בתחרות הסיפור הקצר של "הארץ "2001 ונכלל באנתולוגיה "טעם החיים " בעריכת ירון אביטוב ורן יגיל   ובאנתולוגית סיפורים שתורגמו לספרדית  Un Solo Dios" בעריכת  ירון אביטוב  הרומן שלי "לאורה"   ראה אור בהוצאת מודן בנובמבר  2009 וזכה במקום הראשון בפרס קוגל לספרות יפה  2011 ספרי השלישי " הרובע הקטן" אבן חושן אוגוסט 2015 ספרי הרביעי "אהבה מסותרת" יראה אור כותבת גם שירה שירי התפרסמו במדורים הספרותיים בעיתונות הכתובה ובכתבי עת ספרותיים ובאתרי אינטרנט                                                                                                                                                          

המציצנית

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מתוך" פסטורלה עירונית" קצרצרים מהעיר הגדולה

 

         

     המציצנית: שלוש תמונות על נושא אחד

 

       תמונה א: במונית הצהובה

 

 מונית צהובה נעצרת על ידה ,היא  נשאבת פנימה, נהדפת  במרפקים חדים אל הכסא הבודד על יד החלון,  שם היא אוהבת לשבת . בחוץ, צהוב .הקיץ משתלח בשדות, עוטף אותם  בצלופן של  חום הביל המחלחל עד השורשים, אילולא  הרצועות הירוקות המהבהבות באופק כמו הבטחה, הייתה נמסה בין רגע על הכסא ואז מה היה עושה נהג המונית המיוזע, המחזיק בהגה ביד אחת, ובשנייה במכשיר הקשר, מזמין  לה מקפיא חשמלי, שלא תעשה לו שלולית באמצע המונית ? הרי גם התחתונים שלה נרטבו שלא לדבר על העליונים.   

חם, והמזגן  מטרטר רעש צורמני המצטרף לבליל הקולות מבחוץ: אופנועים  אוטובוסים ,מיניבוסים ,משאיות  וקורקינט  מקרטע –  כולם חברו נגדה,  כמה התגעגעה לסוס  ועגלה.  צריך לבנות בעיר הזאת רכבל, שיתנדנד לו ככה בשמיים כמו גלגל ענק ,ויצפצף על נהגי המוניות והאוטובוסים והמיניבוסים והמשאיות והדחפורים והטרקטורים  והקורקינט המקרטע  ועל הצפצפות המעצבנות גם ,מין סקייטבורד אווירי כזה, שיגיע  עד הרצועות הירוקות המהבהבות שמה באופק כמו הבטחה,חשבה.

אבל משהו מתרחש, איזה נס קולי, מפיג את הצחיחות הצהובה ומצנן את השלוליות…

היא מטה את גופה קדימה, כורה אוזן כמו קונכייה ענקית ושותה:

" אתה מכיר את שמעון הגרוזיני ?" חורק  הנהג המיוזע  לתוך מכשיר הקשר.

 לפתע נרגעים  קולות הטרטור מבחוץ, היא לא שומעת כלום,האוזן מתאמצת לתרגם את החריקות למילים, והשדות הצהובים בחוץ , מצידה שיישרפו . 
" כן שמעון … נכון ,זה שקוראים אותו מרק רגל , לא תימני, אני אומר לך גרו…זי…ני….

הוא חייב לי המניאק מאה חמישים שקל!

גם לך? מה, לא כסף? בקבוק שמפניה ?! מה זה, הרוויח  בלוטו העקרוט,ולא אמר ?

 אני חושב צריך לעשות ממנו קציצות לא מרק רגל  …המניאק! זה מה צריך לעשות

כל התחנה מחפשת אותו ,אתה יודע מה  עוד צריך לעשות לו,  ת"שמע, מה שצריך… "

האוזן  שלה כואבת מרוב מאמץ ,טרטור המכוניות חוזר להכות בה ללא רחמים ,והיא כבר צריכה לרדת, אבל לא רוצה.

היא  מוכרחה לדעת מה יעשו למרק רגל, יפתחו לו בקבוק על הראש ,או  יעשו ממנו קציצות ? היא רוצה להגיד לנהג "הלו תגביר, חארם , אני לא שומעת" אבל דווקא אז מצליף בה הקול שלו  ברור וצורם:   "הלוא גיברת ,התחנה שלך, את לא רואה?"               

 

 

 

   תמונה ב:  ברכבת

 

רכבות זה התענוג שלה, כשהיא לא מוכרחה לנסוע במוניות  .זה החינוך הסנטימנטלי, שעשה  בה שמות: אנה קרנינה וניקולאי , הנערות המחכות  על הרציף לאהוביהן החוזרים משדה הקרב  בסרטי מלחמה ישנים, פגישות, פרידות

נטישות , תמיד על הרציף, על יד הפסים ומעל הפסים ….

אכלת הרבה סרטים,  אומרים   לה , החיים זה לא רכבת , אומרים לה שוב, ואל תפספסי את הרכבת, מזכירים לה עוד, ורכבות יש רק בגרביים ותמיד לכיוון אחד…

ותרדי כבר מהרכבת, ותעלי כבר על הרכבת, אומרים .אז שיגידו. 

היא יושבת לה ברכבת, המזגן צולף בה צליפות קור מדגדגות, והיא מתענגת על רצועות השמש החמימות הנשלחות אליה מבעד לשמשת החלון ומזכירות לה, שעכשיו קיץ.

תחת אותם שמי קיץ המראות הנשקפים מחלון הרכבת אחרים, מאיפה צצו להם פתאום השדות הירוקים והפרחים והאדמה האדומה והחורש בקצה הדרך ויער  האורנים וחוות הסוסים  והתלתן  והחרציות . 
 הו אלוהי הרכבות ,היא  צוהלת , הבו לי רק רכבות!

והנה כאילו מישהו מאזין לתפילתה ומוסיף לה עוד:
   "היא הרגה את עצמה… אני אומרת לך , הרגה את עצמה לאט- לאט "

הגוף  שלה מכיר כבר את ההתניה, והוא  נדרך כמו קפיץ  קדימה לכיוון הקול, כמו על פי  פקודה סמויה , קול נשי אין ספק… אבל ממה הרגה את עצמה היא שואלת. 
 "לא, את לא מבינה … לא ככה סתם , היא תכננה הכול ,את מכירה אותה ייקה פוץ כזאת ,בלבוסטה בכל …. אז איך ששמעת, הרגה את עצמה וזהו!"

הקול הנשי ממשיך ,והיא מקשיבה, תנוכי אוזניה לוהטים.

" … בחרה בחומרים הכי חזקים, עם ההמלצות של היצרנים.. פירמות את יודעת  , לא סתם… בטח   מהפרסומות, אלא מה , מסכנה בסוף הרגה את עצמה, ואת יודעת מה מצחיק  הא ? אף אחד לא התרגש מזה  ,איזה פאדיחה…"

עכשיו הספור מתחיל  באמת להציק לה: אם הימים לא היו ימי קיץ רגילים ,נגיד לפני פסח ,למשל, הייתה חושבת, אולי הרגה את עצמה מהניקיונות: היא זוכרת מה עשתה האקונומיקה לאצבעות שלה והליזול והסילית בנג וסנו קליר ופוליווקס,  ווקס לריצפה ולאסלה ולאמבטיה , כמעט מתה,  והכי מצחיק זה ,שלאף אחד לא היה אכפת  ,דרכו ולכלכו וטינפו, כאילו כלום,  אבל הימים הם ימי קיץ קלילים , ולמה  שתהרוג את עצמה המסכנה ?

הקול הנשי  ממשיך לפמפם את החדשות  לתוך הנייד הסלולרי, ומתקרב לדלת היציאה . רגע , רגע היא רוצה להגיד לה אל תלכי, זה לא פייר, איך היא הרגה את עצמה  תגידי, לא מהניקיונות  הא? 

 

 

   תמונה ג" :      בסופרמרקט

 

היא עומדת ליד ארגזי הירקות וממיינת מלפפונים ,פלפלים  ועגבניות  חוככת בדעתה מה להכניס לשקית, העגבניות היום לא משהו, קצת מעוכות טובות לשקשוקה לא לסלט, אולי למטה יש טריות , תמיד הם מחביאים את הטובות בארגזים למטה,התחמנים, חושבים שלא נמצא….וכך בעיצומן של מחשבות וג"טביליות אלו היא שומעת קול שמן וצווחני :
       להביא לך תחתוניות?

ריחניות את רוצה?

של איזה פירמה ?"

צועק הקול השמן  לתוך הסלולרי הקטן מעל  ארגזי  העגבניות  המעוכות והפלפלים והבצל והמלפפונים והשום,היא מרגישה איך האוזניים שלה נדרכות לממברנה פועמת . תקנה  "אולדייס"  היא רוצה לעזור, מניסיון, זה טוב, המילים כמעט נעתקות לה מהפה.
 
" בסדר… אבל  לא אמרת לי , עם כנפיים או בלי כנפיים   הא?…    לא שומע … תגידי כבר" מתחנן הקול  העבה.

והיא רוצה לעזור, מרחמת על המסכן,רוצה להגיד  לו: בטח עם כנפיים , זה טוב, זה מחזיק …מניסיון.   המילים כמעט  מחליקות לה מהפה ,אבל אז מתרחק ממנה הקול, והיא מספיקה עוד לשמוע  אותו מסנן לעצמו בשקט:

  "נשים, נשים…  ס.. אמו , בלי כנפיים , עם כנפיים , כאילו אפשר לעוף  מהתחת.."  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

72 תגובות

  1. חנה, קשה להגיב עכשו — הרגשה של אבל.

    • סבינה היקרה, מבינה את הקושי מוזמנת לבקר לכשיוקל, תמיד תהיי ברוכה בבלוג שלי

  2. חמוטל פישמן

    חנה, כאילו גזרת אותם ועוד רואים את הגדילים והבאת אותם מהחיים המטורפים הפנימיים והחיצוניים שכל כך מוכרים לי. הרי השיחות הבאנליות האלה בפלפונים הן כמו משקה חריף מתוק באמצע הרעש. כמו שתיארת. הגיבורה, מציצנית, שרוצה להינות, שרוצה לעזור, שרוצה לדעת מתוך זעזוע, שרוצה קשר, בלי קשר ואם קשר לאנשים להם היא מצוטטת. שרואה בכל מראה לעצמה, רוצה לחצות את גבול הזרות ולרגע להיטמע ופוחדת כל כך לעשות זאת, פחד טיבעי, שומר,
    שדימיונותיה והמראות הפנימיים שלה נקטעים בשביל קרע תקשורת, אפילו אם הוא רק בראש שלה, ובעיקר – הגיבורה שאוהבת סיפורים. זהו המקום בו שלוש התמונות שהבאת הן בעיני גם ארס פואטיות כי הן מדברות על הצורך הכביר שלנו בסיפור ולו גם בגדיל או חוט של סיפור. נפלא. כתוב עסיסי – חריף – טעים גם עם שורף בפה.

    • כולנו מציצנים, חני, מרצון או מאונס. פיסות חיים וכמו-חיים שמבקשות אותנו להשלים אותן, זו תמצית האמנות. שלחת לנו כאן קצות חוט לתפארת, ובהחלט חשובה הפירמה.

      • אמיר תודה על התגובה על אף המועקה הכללית ,האם אנחנו לא סוג של מציצנים בפארסה הלאומית המתרחשת כאן ועכשיו לנגד עינינו ,בתוך הסלון של הבית שלנו ,זחוחים ומדושני עונג – עד מתי?

    • חמוטל היקרה ברחתי מהטלוויזיה, כדי להגיב לך ,קשים המראות ועוד יותר הדיבורים והפרשניות של מה היה אם…ולענין הטקסט מסכימה שיש כאן ארספואטיקה כל האמנים הם בבחינת מציצנים הצדים את המראות והסיפורים כדי לכתוב עליהם סיפור חדש עם טעם וצבע , תגובתך עשירה ומעניינת ,תודה.

  3. כתיבה מתגלגלת, מתנגנת, חריפה ומשתובבת.
    דמויות טיפוסיות שאוזניהן כרויות לסיפורי אחרים ומבקשות לשמוע עוד.
    השלוש נקודות מופיעות יתר על המידה לטעמי.
    גם הסיפור השני על הרכבת, אולי בגלל שהופיע אחרי הראשון, הוא קצת פחות.

    אבל בסך הכול בהחלט נהניתי.

  4. היי חנה
    אלו סיפורים שיש בהם קונטרה פונקט, כמו המוזיקה של באך, כל נושא מתחבר לנושא אחר, עד 4 קולות בדרך כלל.
    מקסים, הפונטה זה החיים.
    להתראות טובה

    • תודה טובה, היקרה

      • אורה ניזר

        חנלה, תרשי לי לקרוא לך כך? הסיפור האחרון גרם לי לצחוק בקולללללללללללללללל .פשוט ניפלאות הפיסות האלה.אלה החיים שהמדברים אלינו מתפרצים מהסלולריאל תוכנו.אבל איך שהבאת אותם פשוט נילא, קצת צחוק ביום כואב שכזה.

        • אני שמחה שצחקת אורהל"ה יקרה, החיים האלה ,אם לא נצחק עליהם ,נצטרך לבכות, בחיי

  5. משה יצחקי

    חנה, חנה, הכנסת בי מעט שמחה ביום זה של מועקה ואבל.
    לא יודע אם בכוונה, אבל הכותרת המציצנית עם הדף הלבן הנגלה עם פתיחתו של הפוסט, יוצר ניגוד מעניין: למה להציץ? ומה מסתתר בלבן? ואז ההצצות לתחתונים ולעליונים מעוררים ומספקים את יצר השקרנות. כתוב נהדר.

  6. כשתרבות הרחוב מכריחה אותך להקשיב, אתה כבר מעדיף לשמוע גם את הסוף.
    צחקתי מהקטע השלישי מאוד – כי ראיתי את האיש למולי בדיוק כפי שציירת אותו במלים.יפה.

    • לבנה ,הספור אמיתי מאותו יום ששמעתי אותו בסופרסל ,רציתי להנציח אותו ,יום אחד אפילו כמעט חטפתי סנוקרת איומה ,כשעברתי ברחוב ליד מישהו שרב עם אשתו בנייד איזה צעקות..
      תודה על התגובה

  7. מירי פליישר

    נהדר. חומר מצויין לפיתוח . עםישראל

    • תודה מירי וברוכה הבאה בצל קורתי ,אכן עם ישראלנו, אי אפשר איתו ואי אפשר בלעדיו

  8. חני ליבנה

    חנה, אוהבת את הכתיבה שלך, את ההומור ומציאת הספור בדברים הקטנים סביבנו יום יום, סופר הוא הרי מציצן לעצמו ולאחרים, לא?

    • תודה חני יקרה, זה הדדי, גם אני אוהבת את הכתיבה שלך, אכן אנחנו מציצנים וצידים, אורבים לחומר טוב.

  9. יעל ישראל

    אהבתי את פיסות החיים האלה.

  10. שלום לך וצהריים טובים!
    הסיפור שלך יפה מאוד. מצחיק ומהחיים. אנשים הם עם מעניין מאוד ואני מבינה את הצורך של המציצנית להציץ. לא צריך לחפש סיפורים גדולים מהחיים, הכי מעניין , זה השיחות הקטנות. ואישית אני לא אוהבת עם כנפיים עדיף בלי.. יפה הקטע של "כאילו אפשר לעוף מהתחת.." חחח זה ממש מצחיק.

    • תודה אדווה, שמחה שצחקת ,לעוף מהתחת אי אפשר אבל לעוף מהלב..אפשר ועוד איך!

      • אנחנו כולנו מציצנים, הסיפור שלך גרם לי ליסורי מצפון ,על אהבתי להקשיב, לצפות באחרים.
        מצד שני אם אין בזה כדי לפגוע ברגשות ואין בזה רוע, צריך להתייחס לכך בסלחנות.
        תודה על הקצרצר שהצחיק אותי מאד.
        תודה על משבי הרוח הנעימים והמצחיקים שנושבים מסיפוריך בימים הקשים הללו.
        ומה לעשות נמשיך להציץ, כי יש המון חומר מעניין אבל את ורק את מסוגלת לתאר זאת במילים.

        • תודה רונית ,שנמשיך להציץ בעל כרחנו רק שלא נפגע ברגל רומסת את כבודו של הזולת

  11. חנה
    קורע….. חחח

    בטוח גם את מציצנית, אחרת מאיפה מגיעים הסיפורים שלך?
    יא מציצנית אחת..חחח…

    תכלס, סיפור מצחיק מהחיים העצובים.
    🙂

    מהמעריץ הנאמן
    רגב

    • רגב , אתה עוד כאן נחבא בצל הקיר כמו בבלדה של טשרניחובסקי?תודה יקירי הנאמן ,לחו"ל כבר נסעת?

      • הייתי בהודו ובתאילנד והכל פתוח אני חוסך עכשיו כסף לעוד טיול.. כנראה שהפעם אני אשנה כיוון

  12. לי זה גרם למחשבות, לא לצחוק. מחד קולע למציאות, מאידך מתואר בשפה כה עמוקה. לאו דוקא הציטוטים המדוייקים והתיאורים האובייקטיביים, כי אם דווקא מחשבותיה של המאזינה. מחשבותייך חנה. וכלי שינוע מאותתים מוחשית ביותר. פתיחה וסיום בשמיים. באמצע עליונותה של הרכבת, קרירה וירוקה. וגם רמז לכלי התחבורה על שניים, אותו לא משיגים …

    • תודה ארי, תגובתך עמוקה ומעוררת מחשבות מה שטוב בכל ספור הוא זה , כשאתה שומט אותו מבין ידיך כיוצר ,הקורא יכול לבנות עליו ספור קריאה אחר, וכך ספור על ספור עד אין סוף.

  13. את מספרת נפלא, חנה, אני ממש איתה, נסחפת, דרוכה. דמות עסיסית. גם כאן אני נלקחת לקולנוע.

  14. הפעם צחקתי המון כי לא כבלת אותי בחרדות ובאימות ולמה צ"כוב כשיש כל כך הרבה הומור. יש בהסתכלות שלך מהכל וזה מדהים. הסתכלות כזאת בזכוכית מגדלת שמקטינה כדי להכיל בה כמה שיותר. לא פלא שאת מלאה חרדות, מי שרואה כל כך הרבה מה יהיה עליו, הא?

    • תודה נירה החרדות הן של הגיבורה שלי, וכן באדם יש הכל ,כל העולמות כלולים בו שמחות וחרדות, עליונים ותחתונים ,שמחה ,נירה ,שאהבת

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחנה טואג