בננות - בלוגים / / אמון לפני אמונה
שחר-מריו מרדכי
  • שחר-מריו מרדכי

    שחר-מריו מרדכי, משורר.   מהגר מצפון הארץ לתל אביב. ללא סל קליטה. מסתדר. מנחה ארועי שירה. הנחה גם בטלוויזיה הישראלית את תכנית הספרות "על המדף". לרייטינג של התכנית אפשר לקרוא "הישרדות", מסתבר. אנליסט ויועץ פוליטי לשגריר בריטניה בישראל. יש מנדט, מתבהר. בעל תואר ראשון בתקשורת ובמדע המדינה ותואר שני במדע המדינה באוניברסיטת חיפה. אפילו טיפח דור סטודנטיאלי, כשלִמֵּד ארבע שנים אודות המערכת הפוליטית הישראלית. התוצאות לא משהו, מתחוור. שיריו, תרגומיו ומאמרי ביקורת פרי עטו נדפסו בכתבי עת שונים, בהם: גג, דקה, הו!, הליקון, זוטא, מטעם, משיב הרוח, עיתון 77, עמדה ושבו, כמו גם במוסף לתרבות וספרות של הארץ, במוסף ספרים של הארץ, במוספי מעריב ומקור ראשון ובאתר המקוון של ידיעות אחרונות, Ynet.   מקום הראשון בתחרות הארצית "שירה על הדרך" לשנת 2010 . ספר שירים, "תולדות העתיד", ראה אור בשנת 2010 בהוצאת אבן חושן.

אמון לפני אמונה

 

במשך ארבע שנים לימדתי סטודנטים לתואר ראשון את הקורס "המערכת הפוליטית הישראלית" בחוג למדע המדינה באוניברסיטת חיפה. בכל שנה לימדתי שלוש כיתות שונות. ובכל שנה, כאשר הגענו לדיון בשסע הדתי-חילוני (זו ההגדרה בסיליבוס), התלהטו היצרים.

 

הסטודנטים תמיד הופתעו לגלות שאת 'יריית הפתיחה' (שאחשוב על ביטוי יותר מוצלח?) לייסוד המערכת המפלגתית של היישוב היהודי נתנה הציונות הדתית. לא המדינית של הרצל. ודאי שלא הרוחנית של אחד העם. גם לא אלה שביקשו להקים חברה סוציאליסטית, חלוצית וצודקת. אני לא מדבר על הקונגרס הציוני, שאיגד את הצירים היהודיים בגולה, ולא על "מדינת היהודים", שהעלה על נס את זכות היהודים לשלטון עצמי, אבל לא היה המסמך הראשון לעשות זאת. אני מדבר על המערכת המפלגתית, שבלעדיה אין התארגנות, המאפשרת הגשמת חזון ואידיאל וגאולה של עם מנוון. אז עכשיו, תחזיקו חזק, כי המפלגה הראשונה, שקמה כאן, היתה מפלגת "המזרחי", שהיא… גלגול מוקדם של המפד"ל. והיא קמה בשנת 1902 בידי רבנים כמו מוהליבר וריינס. ולאחר מכן זוהה עימה גם הרב קוק. רק ב – 1905 קמה מפלגת "הפועל הצעיר" (מפלגה חילונית, סוציאליסטית) וב – 1906 "פועלי ציון", ששאבו השראתם מ"הרב" א.ד. גורדון האגדי (תסלחו לי, אני לא מסתדר עם המילה 'אגדתי'). ב – 1919 חברו "פועלי ציון" וה"בלתי מפלגתיים" של ברל כצנלסון ל"אחדות העבודה". ורק ב – 1930 התאחדו "אחדות העבודה" ו"הפועל הצעיר", וקמה מפא"י. והימין? ז'בוטינסקי הקים את בית"ר ואת התנועה הרביזיוניסטית רק בשנות העשרים.

 

שתי מסקנות יש לי. האחת – במערכת המפלגתית הישראלית קדם השסע הדתי-חילוני לשסע המעמדי או לשסע הלאומי או לשסע העדתי. ומה עוד ניתן להסיק? שהמערכת המפלגתית הישראלית נחנכה על ברכי המפד"ל (מפלגה דתית-לאומית), על ברכי רבנים שביקשו "אתחלתא דגאולה" בארץ הזאת ובשפה העברית, וזאת בשילוב כוחות עם הציונים הלא מאמינים, שמרדו בבית אבא וכפרו בקיומו של אלוהים.

 

אני מתנגד באופן נחרץ למהלכים של החרדים בפוליטיקה הישראלית דהיום. אבל אני זוכר לשומרי המצוות חסד נעורים. משום שבזכותם אנשים מקללים היום בבננות בלוגס בשפה העברית (ולא הגרמנית, למשל, כפי שהציע הרצל) ובראש מורם, כאזרחים במדינה ריבונית. וההישג הזה נזקף לא רק לזכות 'הגורדונים, הבן-גוריוניסטים והז'בוטינסקאים', אלא גם לזכות שומרי המצוות ויראי השמיים. את העברית הם שִמרו בתפילותיהם משך דורות, הגם שלא בשפת היומיום. ואת כמיהתם ל'זכות השיבה' הם טיפחו והנחילו למגשימים, אלה שלא האמינו באלוהים. מה זה משנה אם זה "חמורו של משיח" או "נטילת גורלך בידיך"? החמור נקרא חמור משום שהוא נושא את החומֶר אל הרוח. כשם שהאדוֹם נושא את האודֶם, הענוֹג נושא את העונֶג, כך החמוֹר נושא את החומֶר. לכן גם משה רבנו הוא חמורו של משיח, שלקח חומֶר (עם בהתהוות) אל הרוח (ארץ הבחירה). בסופו של יום, הנכס היקר לי מכל – הרוח שלי, שהיא כחומר בידיי ובידכם – זה השפה העברית. ויש לנו אותה בזכות שני המחנות. בזכות שניהם!

 

אני מתפלל ליום שבו נשים קץ לכיבוש ונפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אבל חרד מהיום הזה פן יינתן האות לחילוניים, לדתיים ולחרדים לבלוע זה את זה חיים. הייתי עד לכך בהיותי מורה, ואני עד לכך כאן בבלוגייה. קצת כבוד, חברים. ואחתום, ברשותכם, בשיר ישן, שפורסם ב – 2001.

 

דְּרֹש אֶלהִים בְּקִרְבְּךָ

בַּעֲבוּר הֶיוֹתְךָ בֵּן אָדָם;

וְטֹל אֶלהִים מֵחַרְבְּךָ,

שֶׁתַּבְדִיל בֵּין דָּת לְבֵין דָּם.

 

שָׁוֶוה בְּנַפְשְׁךָ מֶה הָיָה אִם

תְּפִלַּה תּוּטַל בְּלִי רוּחַ חָיִים.

הַקְצֶה נָתִיב, וְתֵן שֵׁם לַשָּׁמַיִם.

אַל תִּכְפֶּה, אַל תִּגְנוֹב אֶלהִים.

 

הָאִם אֶפְשָׁר לְהִיפָּגֵשׁ?

בִּמְלוֹן דְּרָכִים, בְּעִיר שֶׁל סְתַיו?

אֵמוּן לִפְנֵי אֶמוּנָה. כִּי בַּאֵשׁ –

יַכֶּה יִשְׂרָאֵל בַּאַלַפָיו, וְיוּכֶּה בְּרִבְבוֹתַיו.

 

שְׁמַע, בְּבוֹא בָּקְרְךָ וְעַרְבֶּךָ

הַבְדֵל בֵּין דָּת לְבֵין דָּם.

וְשִׂים אֶלהִים בְּלִבֶּךָ

בַּעֲבוּר הֶיוֹתְךָ צֶלֶם עָם.

 

 

54 תגובות

  1. מיכל ברגמן

    שיר יפה.
    עד-כמה שאני זוכרת יש הבדלים בין קלישר לבין אלקלעי = קלישר היה משיחי יותר ואלקלעי פרגמטיסט.
    בכל זאת כושר הארגון של הרצל והראיה הדיפלומטית שלו, כושר המנהיגות והאומץ – הם שנתנו דחיפה לתנועה הציונית, ולא הרבנים שכבודם במקומם מונח.
    אגב- בסבך אוגנדה תמכו ממשיכיהם – "המזרחי" -בהרצל. משום אותה נטיה פרגמאטית לפתור את הבעיה ולא לצפות למשיח.
    הביטוי "חמורו של משיח" יפה וטוב לספים רכלבסקים למיניהם. הוא נוח וקליט ואחלה של סיטוי.
    לא בכדי ספרו של הרכלבסקי הוכתר כ"פרוזה" על מנת שהוצאת הספרים לא תאלץ להתמודד עם כל החוקרים שהשחיזו מקלדתם בכוונה לרדת על שטחיותו המובנית של רכלבסקי.
    הביטוי נכתב ע"י הרב קוק, שהיה, כמו אנשים מוכשרים אחרים, אדם מורכב שכתב לא-פעם דבר והיפוכו.
    אצל הרב קוק קשה עוד יותר להחליט הן בגלל בשנות חייו הארוכות כתב הרבה וכן שינה לפעמים את דעתו (בניגוד לחמורים מכל סוג שהוא) והן משום שהמכון של ישיבת מרכז הרב, האמון על האכיון שלו, לא משחרר יותר מדי חומר שיבהיר את התמונה (ויש הטוענים שאף מצנזר בכוונה).
    ובאשר לעברית – עדיין זה לא נתפס בעיני איך היא הולכת ברחוב בכפכפים ומקללת, השפה הזו. זו בת פרחחית ויצירתית של לשון הקודש המסורתית.

    • מיכל, תודה על תגובה יפה.

      אני שמח שהזכרת את קלישר. הרב קלישר פרסם ספר בשם "דרישת ציון" עוד בשנת 1862, כמה עשורים לפני "מדינת היהודים" של הרצל. למעשה, הרצל היה בן שנתיים כשקלישר פרסם את "דרישת ציון". בספרו זה כתב קלישר "גאולת ישראל…אל יחשוב החושב כי פתאום ירד ה" יתברך משמים ארץ, לאמר לעמו צאו; או ישלח משיחו ברגע מן השטים לתקוע בשופר גדול על נדחי ישראל ויקבצם ירושלימה ויעשה לה חומת אש וכו". לא כן קורא משכיל!… ראשיתה תהיה על ידי התעוררות…לקבץ מעט מעט מפזורי ישראל לאדמת קודש…"

      הנה לך חוזה המדינה האמיתי!

      כך שהרצל עשה הרבה (בעיקר מול העותומאנים והגרמנים והאוסטרו-הונגרים), וכבודו במקומו מונח. ואחריו המשיך וייצמן (מול הבריטים). הציונות הדיפלומטית היתה חיונית. אבל את הקרקע של הציבור היהודי עצמו הכשירו קלישר ודומיו. וזה דרש עבודה יסודית להכשיר את הקרקע הלא חרושה הזו.

      ובאשר לעברית, אני אוהב גם את הפרחית וגם את הנאצלת. הכל תלוי בכוונת הדובר.

      ואת תגובותייך המכובדות והבלתי מתפשרות אני אוהב תמיד.
      🙂

  2. ואולי שחר, הסכסוך הישראלי פלסטיני רק הסיט אותנו מהידברות בבעיות יסוד חברתיות.
    הרי המצב הזה של ההתעסקות בסכסוך בעצם הפריט אותנו בכל תחום.
    איש איש לנפשו הופרטנו.
    ואת הפרט שציינת לא ידעתי, אבל מאז התרחשו כל כך הרבה דברים. ונדמה לי שאין פחד מאנשים דתיים, אבל יש פחד מהשתלטות חרדית בנוסח רמת בית שמש, שקיים הפחד מהכפיה.
    אני לא חושבת שיש מישהו שמפחד מדתי רק מכיוון שהוא דתי.

    • יודית, תודה על ההארה הזו.
      ואני מסכים איתך, משום שאני חושב שהסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא שורש כל רע והוא יסוד אסוננו מזה ארבעים שנה.

      הקץ לכיבוש יאפשר לנו להפנות זרקור פנימה. מה יקרה אז? זה תלוי בנו, אבל זה שלב, שעלינו לעבור. שנשכיל לעבור אותו בכבוד.

      האסון שלנו טמון בכך שלא שמנו קץ לכיבוש כשניתן היה. אבל האופוריה הכריעה אותנו. ועכשיו – זה קשה יותר, כי גם החברה הפלסטינית כובשת את עצמה במאבק בין החמאס לפת"ח.

      הכיבוש המיט עלינו מצב של העדר גבולות, ואנו פורצים אותם גם פיסית וגם מנטלית ביחס שלנו לעצמנו כחברה וכסקטורים (ערביי-ישראל, חרדים, דתיים, חילוניים).

      צריך גבול!

  3. רונית בר-לביא

    אז יש ויכוח,
    מה כל כך מפחיד ?

    הויכוח כאן הוא שיא הלגיטימי,
    הוא על התנשאות וקריאה למלחמה בלתי פוסקת, על פוסטים מלאים בהכללות לא חכמות במיוחד, על זריקת בוץ בפניו של ציבור שלם.

    אף אחד כאן עוד לא ירד לרמה הנמוכה הזו,
    כמה ניסו, ולו בכדי להחזיר, אבל בכל זאת, יש מינימום של תרבות או מודעות עצמית.

    וילד שמרביץ לילד אחר שלא יבכה אחר כך למורה למה החזירו לו.

    ושחר, הויכוח כאן לא קשור כהוא זה להערכה או אי הערכה של שומרי מצוות,
    אני חיה בינות רוב של שומרי מצוות,
    רובם מקסימים וצנועים וענווים.
    אני גם רואה עצמי אדם מאמין.

    ואני מזהה שנאה כשאני רואה כזו.

    • רונית, אני לא בטוח שאני מבין למה את מפנה את דברייך אלו אלי.

      אני מתכתב איתך כבר זמן מה (בבלוגייה ובאופן פרטי), ואני יודע היטב שכוונותייך טובות ושמעשייך טובים. אני מזהה בך (וכתבתי לך את זה) דריכות לקראת פעולה, וכמה צעירים כיום מוכנים לעשות משהו למען מטרה, שהם מאמינים בה?

      את חיה בירושלים, וכבר מגיע לך שאפו. כי אני – עם כל אהבתי לירושלים – לא מוכן לוותר על ה"חופש" התל אביבי שלי. והנה, נגררתי למילים, הכ"כ מגבילות. כי באמרי "חופש" אני מרמז שיש כבלים בירושלים. ומה שיש בירושלים זה אורחות חיים של קבוצות שונות. ויש צורך בהידברות. אבל "עם קשה עורף" אנחנו, ואנחנו מבינים רק כח. ההיסטוריה מוכיחה את זה. ככה המטנו על עצמנו חורבן בעבר, ואבוי לנו מפני העתיד.

      יש לי מכנה משותף הרבה יותר רחב איתך, רונית, מאשר עם כמה מהבלוגרים, שיצאת נגדם חוצץ. אבל אני לא מסכים עם המילים שבחרת. לפעמים אמונה בצדקת הדרך (כמו שיש לך) הופכת ללהט משיחי (כמו שיש לאחרים). להט כזה משרת רק את מי שאוהב להבות בגובה רב. ואת לא. אני יודע!

      איתך אין לי מה להתווכח. רק לשתות בירה בבן סירא…

      • רונית בר-לביא

        כי מה שכתבת כאן בפוסט אינו מנותק ממה שקורה בבלוגייה, נכון ?

        ואתה נכנס לך בסופו של ויכוח די קשה וצורם ומדבר לי על הערכת שומרי המצוות וכל זה.
        לא קשור ? ועוד איך.

        וקורא לנו מתנשאים.

        ומעניין איך בסוף מסתיים הויכוח ?
        בלימוד משותף מהמקורות.

        אני חושבת, שחר, שאתה לא מספיק מכיר את המאטרייה ואת עוצמת ההתלהטות של הקבוצה השלטת.

        • לא כיוונתי את דבריי אלייך. אני עושה הבחנה בין מתנשאים לבין נחושים.

          את מדברת מתוך נחישות, מתוך אמונה בצדקתך, מתוך חרדה לגורל מקום מגורייך ואורח חייך.

          יש כאלה שמדברים מתוך שנאה, מתוך אהבת הריב והמדון, מתוך בורות.

          אם נפגעת ממני, אני מתנצל. לא התכוונתי לפגוע בך, אבל לא מבחן הכוונה קובע כאן, אלא מבחן התוצאה. נפגעת, ואני מתנצל.

          אבל התנצלותי – אין פירושה שאני מסכים עם כל מילה שלך. שוב, המכנה המשותף שלי איתך רחב. אבל באשר לדברייך, יש יחסי רוב-מיעוט בארץ הזאת. והמיעוט תמיד יוצא כשידו על התחתונה (ערביי ישראל, חרדי ישראל).
          אני מעריך את חרדי ישראל ודתייהָּ. הסברתי למה. אסביר שוב. העברית היא מולדתי האמיתית. ואני מחזיק בדעה שהעברית שרדה גם בזכות ההגנה עליה בידי שומרי המצוות במשך דורות ובזמנים, שבהם היה קל יותר להתבולל ולהיטמע מאשר להגן על השרשים. אני בעד היפתחות לתרבות העולם (נגד "עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב"), אבל בעד היפתחות לתרבות שלנו גם.

          אני נכון להתווכח איתם על השירות הצבאי, על היחס המשיחי לשטחי כיבוש ועל היחס המחפיר לרפורמי, לגיי, לגוי, לאחר. אבל לא אגזול מהם קרדיט על שימור העברית, שהיא הרוח שלי ושלך, והיא המולדת שלנו.

          ואני מעדיף להגן עליהם כמיעוט מאשר שהם יכתיבו לי את חיי כרוב.

          • רונית בר-לביא

            שחר,
            לא נפגעתי ממך,
            ובאמת שלא צריך להתנצל.

            אני רק אומרת לך שתהיה מודע לעיתוי שבו אתה כותב פוסט מסויים ואיך זה נכנס כחלק משיחה שמתקיימת.

            יש לך דחף לפייס, לפעמים זה טוב, זה יכול להרגיע,
            אותי דברים כאלה לא מרגיעים.
            אני מרגישה שלא מקשיבים לדבריי.

            אני חושבת שלפעמים צריכים לתת לאנשים להגיד את דבריהם לפני שממהרים להקטין להבות ולרצות להפסיק את אי הנעימות הזו.

            אם אנשים צועקים, יש להם הסיבה שלהם, וצריך לכבד את זה.

            לך שים ראשך על כרית, גם אני זקוקה לכזו…..

            וחג שמח וטעים.

  4. זה מאוד נכון מה שאמרת על שימור העברית בזכות הכתיבה והקריאה והדיבור הקשורים במורשת התורנית שלנו.

  5. תודה שחר מריו גם על ההסבר ההיסטורי גם על מסקנותיך וגם על השיר. הוא אומר הכל בשבילי ולא אנתח .
    הייתי מבועתת ממה שקרה פה כמעט קרע.

    • הקרע כבר פה, מירי. בחברה הישראלית, אני מתכוון. ומי שלא ינסה לקרב לבבות היום, יגלה שזה יתפוצץ לו בפנים בעוד X שנים.

      כל מחנה מתבצר בעמדותיו, משוכנע בצדקתו, ומחכה ליום שבו המחנה האחר יובס או ייעלם. זו אחת הסיבות שבן-גוריון העניק פטור לאברכים משירות צבאי. הוא חשב שהמחנה החרדי סופו להתמעט ולהיטמע בחברה החלוצית-ציונית, שנבנית כאן. והוא גם עשה זאת מתוך כבוד לישיבות, שהפכו לאפר באירופה. זה לא רק עניין של סטטוס-קוו, כמו שמנסים להציג את זה. זה היה "ענוות מנצחים" מתובלת בריאל פוליטיק.

      ומנגד, המחנה החרדי חשב לעצמו שאם הציונים החילונים כופרים באלוהים ומתרחקים ממורשת ישראל מחד גיסא, אבל שבים לארץ הקודש, מחיים את שפת הקודש ומגשימים את חזון הנביאים מאידך גיסא, אז זה עניין של זמן עד שישובו גם לתורת ישראל.

      והנה – שני המחנות שגו. הם כאן כדי להישאר, לא להיטמע ולא להיבלע במחנה האחר.

      אז מה עושים? ממשיכים ללבות שנאה (שסופה – חורבן לכל) או ניסיון לקרב לבבות. הכרעה לא תהיה פה. אז אין דרך ביניים.

      • שחר, גם אין דרך משותפת. הטעות של בן גוריון הייתה שלא הפריד דת ממדינה וגם שלף מכובעו "מדינה יהודית" במקום מדינה עברית עם הקמתה. אותו בן גוריון שדיבר על "חניבעל אבינו הגדול".
        הייתה לי שלשום שיחה עם גורי על זה בדיוק. כולם היו אז "עברים" – עם עברי, שפה עברית, עבודה עברית ואפילו זונה עבריה. ההבנה הכללית היתה שעם עברי קם פה מתוך המפגש עם הארץ, מתוך האפר של אירופה. כך חשבו בפלמ"ח, בלח"י, ובעצם בכל מקום.
        אבל עם השנים השוליים כרסמו את המרכז ואכלו אותו. עדתיות ודתיות. היהדות האנטי ציונית ואנטי עברית, היהדות של ההתבדלות והשנאה, היהדות החרדית או החרדית עדתית קוראת לנו חזרה אל הגטו.

        • אמיר,
          אני חולק עליך. גם בשל מסקנתך הגורפת ש"אין דרך משותפת" וגם בשל קביעתך בדבר שליפת "המדינה היהודית" מכובעו של בן גוריון.

          יש "דרך משותפת" משום שאפילו אלה, שאתה מכנה אותם קבוצות שוליים, רוצים לנוע למרכז. וזו ההוכחה שקבוצות השוליים רוצות ליטול חלק במדינה הזו. אז נכון, אתה ואני לא רואים עין בעין עם האידיאולוגיה של ש"ס, לדוגמא, או של "יהדות התורה" (אגודת ישראל ודגל התורה). אבל ראה, אמיר, בעבר קבוצות אלה התנגדו להקמת מדינת ישראל, והיום – בדרך זו או אחרת – הם מבקשים להשפיע על הפוליטיקה, על החברה, על התרבות. אני רואה בכך גם סימן חיובי. ואני נכון להתווכח איתם על הכל כמעט, אבל יש לפחות דבר אחד משותף.

          ובאשר לבן גוריון, הוא לא שלף מהכובע "מדינה יהודית" יש מאין. הרצל ב – 1896 פרסם את "מדינת היהודים". הרב קלישר עשה מעשה דומה עוד ב – 1862. בלפור בהצהרתו הכיר בזכות העם היהודי לבית לאומי. לכן, כשבן-גוריון הכריז על "הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל", הוא לא שלף שום "יהודית" מכובעו. זה צמח יש מיש, מתוך קרקע פוריה.

          ומה זה "עברי"? אם אתה וגורי שוחחתם על עברי במובן של דובר עברית, הידד! צרפו אותי. אם דיברתם על עברי כמשקל נגד ליהודי, אני בחוץ. יש לחתור למען העמקת המשותף בין קבוצות יהודיות (בארץ ובתפוצות, בעלות זיקה דתית וא-דתית). ובמקביל יש לחתור להעמקת המכנה המשותף בין העבריים לקבוצות הלא עבריות במרחב. זו מורשת התנועה הכנענית של רטוש, לא?.

          אך האם לא עדיפה מורשת ביאליק, שהיה מלומד ביהדות, שערך את "ספר האגדה" עם רבינצקי? שכתב על "גיא ההריגה" ו"על השחיטה" כיהודי ולא רק כעברי? לא עדיפה מורשת אלתרמן, שגורי הוא תלמידו? מורשת, שמבקשת להכליל גם את "היהודי" בנוסף ל"עברי".

          אמיר, למדתי ממך המון – ועדיין מעט לצערי, ודווקא לא במסגרת "הליקון" – על כתיבה ועל שירה ועל עריכה. אבל בהנחה והבנתי את תגובתך, אזי שבסוגיה זו אתה, כנראה, בר-פלוגתא שלי.

          • שחר יקירי, זה בסדר גמור לא להסכים, ואם אי ההסכמה עדיין מאפשרת דיאלוג, הרי זו אי הסכמה פורה ולא הורסת.
            על דעתי בעניין עתידנו כאן לא ארחיב פה, אבל אתה מוזמן לקרוא על כך בקצרה לצורך הדיון הזה ב"אחים בדם" –
            http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=4937&blogID=182
            היה היסוס ודיון לגבי המינוח "מדינה יהודית", וזה בדיוק בגלל הדעות והאקלים הרעיוני של היישוב שהקים את המדינה. זה לא היה מובן מאליו כלל, ואפילו בבן גוריון עצמו יש שניות מביכה בנושא.
            בהחלט מדובר ב"עברי" כנגד "יהודי" (ואולי היום "ישראלי" מחליף את "עברי"). רטוש וחורון, אבות תנועת העברים הצעירים (שכונתה לגנאי בפי מתנגדיה "כנענים") היו הסמן הקיצוני של דיעה רווחת מאוד, ודיעות דומות צצו גם בבירות אז.
            ב"השוליים נגסו במרכז" אני מתכוון רעיונית ופוליטית: השיטה שכה קל לנצלה כספית ופוליטית נראתה איתנה בתחילת המדינה כשלמפא"י היה רוב עצום, אבל התגלתה ככר לסחטנות שכרסם את ערכי המרכז ומוסדותיו.

          • אמיר, תודה. הדיאלוג איתך תמיד מחכים ומפרה, בין אם יש הסכמה ובין אם לאו.

          • שחר, לא הייתי קורא לתגובה הזו לדבריי "דיאלוג", אבל מילא. גם בשיחת משוכנעים יש עונג.

          • אמיר, באמרי "דיאלוג" התכוונתי באופן כללי ולא בהכרח בפוסט הזה.

            גם לא ממש ברור לי עד כמה אפשר לנהל דיאלוג אמיתי בין בלוגרים. זה דיאלוג בהתכתבות, מרווח בין זמני גילויי התגובות, ובטשטוש נימת מסירת הדברים (ויש בלוגרים, שנוטים לקבל "דברי חכמים בנחת נשמעים" באש וברעש. תבנית הנפש משתנה מאדם לאדם).

            בכל מקרה, אמיר, איתך אני מנהל דיאלוג עוד לפני שהיית מודע לקיומי.
            🙂
            והדיאלוג שלי איתך משום מה נח לי יותר מחוץ לכתלי המוסד, שאתה עומד בראשו.
            :))
            וכבר יותר מעשר שנים שאני קורא אותך ומתווכח איתך מבלי לתת לך זכות תגובה.
            :)))

      • שחר מריו
        אמרתי שאני מסכימה עם דרכך וההסכמה לא באה מיידע אלא מתחושה שהיא בילד- אין אצלי . אני גם חושבת שמי שיש לו דעה או דרך לא ישכנע ולא ישוכנע .
        נשארתי עם משפט שלך שקראתי לאי"דעת איפה " צריך גבול" שהוא גורף גם לפוליטיקה חיצונית , גם פנימית וגם לאנשים. טוב עם אנשים אני עוד לומדת…:)

        • נכון, מירי. את הניצים אי אפשר לשכנע. מי שמחפש הכרעה במקום פשרה, יקצור הכרעה. רעה.

          ויופי שאת לומדת. גם אני לומד. עם אנשים זה לימוד אין-קץ. לטוב ולרע.

  6. משה יצחקי

    שחר מריו
    אתך בנאמנות ובדבקות בשפה העברית כמולדתו הרוחנית והנפשית של העם היהודי.ואין ספק כי דינאמיקה של תרבות מותנית בהישענות על אוצרות העבר כדברי ברל כצנלסון: "דור מחדש ויוצר אינו זורק אל גל האשפה את ירושת הדורות…" ואני חי בשילוב הזה שבין עבריות ליהודיות, וקרדיט גדול יש לתת לאנשי תורה ועבודה והפועל המזרחי, אבל צר לי, לא לחרדים התודה והברכה בעניין תחיית הלשון והשפה, או לא, במיוחד לא מרגע הקמת המדינה שכל סמליה כולל השפה העברית נדחו כמוקצים מחמת מיאוס.
    התנ"ך והמשנה
    ויהודה הלוי, והנגיד ואבן גבירול והרמח"ל ומאפו וביאליק ועגנון וברנר ורחל ואסתר ראב ולאה גולדברג ועוד שמרו בשבילי את גחלת השפה העברית, כשהחרדים בתקופות מסוימות אפילו התנ"ך לא היה ספר לימוד עבורם. וכאשר אלתרמן קרא את שירו של רטוש "על חטא" ואמר: "זונה, זונה השפה העברית, איך היא מתמסרת לו" ל"זונה" כזו אני מייחל, בשבילה אלך אפילו לעיר זרה.

    • צר לי, משה, אך איני מסכים איתך.
      גם לחרדים התודה והברכה על שימור העברית. העברית לא באמת מתה, וזאת בזכות הדבקות שלהם בתפילות. ולכן החייאת השפה – כלומר: העברתה משפת התפילה והקודש לשפת היומיום – היתה מפעל, שנסתייע הודות ל"גלגל ואופן רועשים" בטרם בן יהודה.

      ובעצם נדמה לי שאתה מסכים איתי. כי הזכרת את אלה, שאתה נוטה להם חסד בשימור העברית. הזכרת את יהודה הלוי ואבן גבירול ושמואל הנגיד. והלא הם היו יהודים שומרי מצוות. משוררים ורבנים. אמר ר" שמואל הנגיד: "כתב משורר אלפי שירים, ואף לא שיר אחד על ירושלים, לא משורר הוא. כתב שיר אחד בלבד, והוא על ירושלים, משורר הוא". אמר ר" יהודה הלוי: "לבי במזרח ואנכי בסוף מערב". אמר ר" שלמה אבן גבירול: "בכו עמי וחגרו שק וחבל/ ושברו כל כלי כינור ונבל (…)/ למי נבכה וננוד בתחילה/ ועל מי נישא מספד ואבל/ הלארון אשר נגנז בציון/ ואם לזה אשר נגנז בבבל?" ומה כל אלה אם לא יראי שמיים ואוהבי עברית?

      הם כתבו עברית, ושימרו אותה בשירתם. והנחילו את זה לדורות הבאים, עד שהגענו לאלה שהזכרת, אותם אתה מוקיר גם כן. ואלה הם: מאפו, ביאליק, עגנון וברנר ורחל ואסתר ראב ולאה גולדברג (שלמדה עברית בילודתה ובנעוריה). כן, משה. הם ידעו עברית או למדו אותה בזכות אלה שלפניהם.

      • משה יצחקי

        נדמה לי שחר-מריו שנחוץ כאן "אוורור" מושגי, או שמא הבהרת מושגים. אין מחלוקת בינינו על חשיבות המורשת התרבותית -דתית – יהודית לשפה העברית, המחלוקת (ואולי לא תהיה כזו בעוד מה שורות) היא על המושג והישות "חרדים", יענו אולטרא אורתודוכסים בלשון לועז, שנולד בצומת של מפגש העם היהודי עם המודרנה. שומרי המצוות שלפני לא היו חרדים במשמעויות שנוצרו עם המודרנה. הלוואי על הרבה חילוניים חרדיים וחרדים חרדים, דרכי הביטוי, הפיוט, התפילה, הלימוד, האנרכיות, השיח עם התרבויות השונות כמו שהיו.

      • משה יצחקי

        נפלט מהעכבר בטרם סיום: "… כמו שהיו לכל אלה שהזכרנו ולעוד אחרים, לפני פרוץ המודרנה, תהליכי החילון והלאומיות ועד ימינו."

        • אכן, משה.
          ודאי שמת לב שבהתייחסי ליהודה הלוי, אבן גבירול ושמואל הנגיד, השתמשתי במושג "יראי שמיים" או "שומרי מצוות" ולא "חרדים".

          זה עניין של טרמינולוגיה. אבל אני מאמין שריה"ל, רשב"ג, אבן עזרא וכו" היו די יוצאי דופן, בעוד שהרוב הדומם היה ציבור קשה יום ופחות משכיל, פחות מעורה בענייני דיומא, פחות מחובר לאינטלקט. כך גם היום עם העדה החרדית. יש בינהם מתי מעט משכמם ומעלה, ויש את הרוב הדומם, שהוא פחות משכיל, פחות מעורה, פחות מחובר לאינטלקט.

          אנחנו מתקרבים, משה, זה לזה. יש לנו גשר, לך ולי, לצעוד עליו זה לקראת זה. נפלא! ועדיין נשאיר פתח צר לאי-הסכמה. כי אני עדיין רואה קשר בין החרדים של היום ליראי השמיים של אז. בדיוק כמו שאני רואה קשר בינך לבין א.ד. גורדון וברל כצנלסון ורחל, על אף שאתם פועלים בנסיבות שונות, בזמנים שונים, ומתמסרים באופן שונה לדת העבודה, לחינוך ולעבודת האדמה.

          • משה יצחקי

            אהבתי את "אני לא מסכים אתך – אבל אתה מסכים אתי" והנה אני כבר מסכים אתך גם על הפתח הצר לאי ההסכמה בגשר בו אנו הולכים זה לקראת זה. כל עוד הדיאלוג נמשך, הפתח יכול גם להתרחב. ושתי אסוציאציות: הראשונה בעניין הפתח הצר:
            כתוב מסכת עירובין: "נמשלה תורה לאיילה, מה אילה זו רחמה צר וחביבה על בועלה כל פעם מחדש, כך תורה חביבה על לומדה כל פעם מחדש" ואם הפתח הצר יפרה את השיח והלימוד יתרווח וירחיב דעת – דיינו.
            השנייה משירו של עמיחי "היהודים":
            "…פעם פגשתי אשה יפה, אמרתי לה, אני לא מכיר אותך ואת לא מכירה אותי, אבל אנחנו העם היהודי…"
            אתה לא מסכים אתי אני לא מסכים אתך, אבל אנחנו העם היהודי. המשך שבוע נפלא.

          • חחח…
            "אני לא מסכים אתך – אבל אתה מסכים אתי". אפילו לא שמתי לב שכתבתי את זה מרוב שהייתי שקוע ברעיון.

            אתה יודע מה אומרים. "שני יהודים, שלוש דעות".

            אהבתי את הציטטות, שהבאת. ושבוע נפלא גם לך, משה.

  7. גלית וסקר

    שחר-מריו יקר,
    תודה על המידע הנחוץ. אכן, אין כמוני החרדה לשפה העברית ומקדשת אותה. זו הסיבה שהפסקתי לקלל למרות שאני אוהבת להשתמש בכל משלבי השפה. באשר לשיר: הוא מצלצל לי כמו : שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורת אמך"
    הבית הראשון מדבר בעיניי על הצדדים היפים בדת ועל ההימנעות מפרשנות קיצונית לדת. בית שני: תן שם לשמיים: שם ה" לשמיים. אוהוה כמה חשוב לא לגנות אלוהים. אהבתי את יכה ישראלבאלפיו ויוכה ברבבותיו. הבית האחרון מתכתב עם הראשון ומעניק מסגרת יפה לשיר.

    מה אגיד ומה אומר? אתה כותב סוף הדרך 🙂

    גלית

  8. שחר-מריו, איזה פוסט יפה, הלוואי שהייתי אני חתום עליו. הרבצת בנו תורה והזכרת לנו זווית מעניינת של הציונות ואת הצד היהודי הגלום בה. גם השיר מאוד יפה בעיניי. כתוב בלשון חגיגית ואף "אמון לפני אמונה", איזו שורה נפלאה. מהדהד לי משום-מה את "קיום לפני מהות" של סארטר. נהניתי מכל מילה. רני.

    • ואני, רני, נהניתי מכל מילה בתגובה שלך.
      ומבחינתי, אתה חתום על הפוסט הזה.
      גילוי דעת מאת רן יגיל ועבדך הנאמן.

      לכבוד הוא לי!

      • שחר חביבי, בנשמתך הפייסנית אינך יכול אחרת, ולכן המאמר הזה יוצא מפיך, למצוא את המאחד ולא המפצל.
        אך, אלליי, שליש מהעם השפה אינה שגורה בפיו – עולים, ובני עולים וסתם עילגים, ולכן מתקיים נו השסע.
        לגבי השיר: הטקסט בנוי עם קצב ומצלול כמו שצריך, משחקי מלים והיפוכים מעניינים כמו אדריכל שיודע את מלאכתו; גם המסר שלו – ככל שיהיה דידקטי, שמור לו מקומו ואמירתו ערכית ומוסרית. מה מפריע לי, סוג הפנייה של המטיף או ההטפה, האינטונציה; הדיבור הישיר אל הנוכח. לעניות דעתי זה מחליש את היצירה. טוב, זו רק אני.

        • אסתי ג. חיים

          פוסט חכם ומעורר מחשבה. אנו נעולים במה שהןלעטנו בו. אף אני חוששת מן היום שאחרי הסכם שלום, ולראיה, בתקופות רגיעה גברה האלימות הפנימית. לא הייתי מודעת לדרמות שהתרחשו כאן, בשל ארועי שבוע הספר, אך בלי קשר אליהן, לא פשוט למצוא את המאחד משום שאמון הפך משהו נדיר בחברה שמעדיפה את החשדנות. אני מייחלת להכרה הפשוטה באנושי, ולהבנה גדולה יותר את האחר. ובאשר לחלקם של בעלי האמונה בכינון המקום הזה, אכן, כדאי לדעת זאת, ואולי הידיעה תאחה את הסדק ההולך ומתרחב.

        • לבנה, יקירתי.
          גם אריה אהרוני (לשעבר עורך בספריית "פועלים", ומי שאחראי למפעל פרסום שלום עליכם באור חדש) אמר לי עוד בשנת 2001 שהשיר הזה מטיף ודידקטי. הוא אף הציע לי לגנוז אותו.

          וגם אני התרחקתי מהשיר הזה במימד הזמן ובמימד הרגש. אבל פתאם מצאתי לו מקום בעת הויכוח הגועש בבלוגייה.

          השיר כבר הופקע ממני. הוא הולחן והשתלב בדיסק בעל אופי פייטני משהו.

          אבל אני שמח שאת אוהבת את כתביי המאוחרים. זה עדיף מהמצב ההפוך.

          🙂

          ובאשר לפייסני – אני חושב על זה יותר כ"דמוקרטי". אריה רובץ בנמנומו, מאפשר לברחשים לזמזם ולעקוץ, אך בבוא הזמזום הטורדני והפוגעני, האריה הזה יודע גם יודע להתעורר מרבצו, לשאוג ולכלות זעמו. דמוקרטיה מתגוננת כזו.

          :)))

          • מי שר את השיר ובאיזה דיסק הוא השתלב?

          • במחשבה שניה, רציתי להציע לך לקחת את חומרי השיר ואת הרעיון המוביל ולשתול אותם בתבנית חדשה לגמרי, עם דובר אחר וקול פנימי חדש, שיהיו חפים מהבעייתיות של הטקסט המקורי. אפשר?

          • לבנה,

            השיר הולחן ובוצע בדיסק של אמן בשם גדעון אפרתי.
            הדיסק (תקליטור, שיהיה) נקרא Songs of the soul, והוא הופץ בישראל ובארה"ב.

            משולבים בו טקסטים ושירים מן המקורות (תהילים), רבי שלום שבזי (אם ננעלו), רבי יהודה הלוי (יפה נוף), סעדיה בן עמרם (ספרי תמה), יעקב פיכמן (אגדה), אברהם חלפי (סתיו יהודי), ואני, הדל באלפי מנשה, עם השיר הזה, גם בעברית וגם באנגלית, בתרגום שרון נאמן.

            ובאשר להצעתך, מעניין. אני כבר רחוק מהשיר הזה, כאמור, גם בממד הזמן, גם בממד הרגש. התקדמתי הלאה. אבל אשן על זה. אולי באמת…

          • גיורא פישר

            צר לי להפר את עצת הטוענים שיש לתקן את השיר מטעמים שונים.
            אין שום דבר רע ביצירת אומנות שבבסיסה עומד מסר דידקטי ואפילו מטיף. השאלה שצריך לשאול היא האם מדובר ביצירת אומנות טובה. נביאי ישראל היו משוררים נפלאים ושירתם עומדת במבחן הזמן ,זמן רב לאחר שהקהל שאליהם פנו חלף מעל פני האדמה.

            אני דווקא אוהב את הטון שבחרת, הקרוב לטון של ספר משלי:"שמר בני מוסר אביך ואל תטש תורת אמך".

            נכון, יש סכנה להשמע "מנופח" כאשר בוחרים סגנון מקראי, אבל לדעתי הצלחת להמנע מכך בעזרת שני דברים עקריים:

            1. הפניה האישית האינטימית (המחברת בין הסגנון המקראי להוויה העכשווית):

            הָאִם אֶפְשָׁר לְהִיפָּגֵשׁ?

            בִּמְלוֹן דְּרָכִים, בְּעִיר שֶׁל סְתַיו?

            2.השיר מדגים בכשרון מילולי רב את המסר על ההבדלים "הקטנים" העושים את כל ההבדל כמו:
            אמון לפני אמונה
            בין דת לבין דם
            תן שם לשמיים.
            ועוד

            בקיצור: אין טעם לקחת את השיר ו"לאבד" אותו לשיר אחר. כמו ביצירת אומנות טובה יש קשר הדוק בין הצורה והתוכן.

            בברכה

            גיורא

          • wow, גיורא.
            אין לי תגובה מקראית בשבילך.
            רק wow

            ותודה.

          • תודה, שחר.

  9. כן, אתה צודק. במילה הכתובה גלומים יתרונות בכל הנוגע לדיון מהסוג, שמתנהל בבלוגייה.

    ובעניין "המוסד", שוב אתה צודק. הוא לא שייך לדיון כאן. אתה נמצא כאן בכובעך כיוצר. כמשורר, בעיקר. גם כמתרגם. לפעמים גם כעורך. אין קשר בין הבלוגייה לתפקידיך האחרים. לא הייתי צריך לפתוח את הדלת הזאת. ובכלל, אני בעד להשאירה סגורה. אבל אתה צודק. לא התקיים דיאלוג במסגרת ההיא. אני אפילו זוכר את שירה סתיו ואותי מֵצרים על כך ב – 2001. אולי גם גלית סליקטר ואון שותפו ברשמים של שירה ושלי. איני זוכר. הרי בשביל כיתת השירה שלנו היה הדבר דומה לשחקני כדורסל, שהגיעו לקורס של מייקל ג"ורדן, ומסיבות שונות למדו אצל עודד קטש (לא שאני מזלזל בקטש. אני אפילו מחבב אותו).

    אם הייתי מוכן ללימוד? אתה כבר מתייחס לתקופה אחרת. נכון, עברתי תקופה לא קלה. למי זה לא קורה? אבל זה לא היה תירוץ ל"חוסר מוכנות" ללמידה. ידעתי לעשות הפרדה בין מה שהתחולל בחיי האישיים לבין הזירה החיצונית. זה בהחלט לא המקום לדון בזה (ורמזתי שאיני מעוניין לדון בזה), אבל מה שנתן לי המוסד הזה (והוא נתן לי הרבה) מתאזן עם מה שהוא לקח ממני (וזה לא מעט). וזה חידד את העמדה השיפוטית שלי כלפי כיתות שירה. אפשר לדעת כמה משוררים טובים צמחו משם אל עולם השירה, אי אפשר לדעת כמה טובים נגזלו שם מעולם השירה.

    שוב, זה לא הכובע שלך כאן. אני מצטער אם נגררנו לשיחה הזאת (לוקח עלי את האשמה), ואם תחפוץ בכך, אסירהּ.

  10. אז מה היה לנו שם?
    קראתי את מה שכתבת ואת כל התגובות
    בסך הכל הבעת חשש – מה יקרה כשהסכסוך הישראלי- פלשתינאי יפתר …שלא נמצא עצמנו בסכסוך נוסף (שכבר קיים) חילונים – חרדים. נכון?
    אל חשש – שחר מריו – הסכסוך לא יפתר בזמננו. ולהבות הסכסוך החדש יילבו על ידי שני הצדדים. גם החילונים הגמורים וגם החרדים – ולדוגמא – תגובתה של יהודית שחר שציינה את "רמת בית שמש".
    מה הם מפריעים לי?
    ואני ,חילוניתשמאלנית שכמוני יודעת שאלה שני קוים שמעולם לא יפגשו – ואת הרצון שלך בתרבות שיח – אז קודם כל אנחנו החילונים עם קצת הבנה וקבלה של האחר ולא לאכול לו את הפיתה מול הפרצוף שלהם בפסח – לא יקרה לנו כלום!
    קוראים לזה – כבוד !
    ואני כן מבינה את הפוליטיקה של החרדים ויותר מזה – מעריכה אותם על כך ! ככה הם גאלו את כולנו ממהומות עולם כדוגמת ואדי סאליב והפנתרים – אין מה לעשות – גם הם צריכים להרים ראש. ואני רואה את ה"שנור" שלהם – כאין ברירה – כי אין להם ברירה.
    קודם כל כבוד- אחר כך – חייה ותן לחיות .
    אני בדרך כלל – כל כך נהנית לקרוא אותך ואת האחרים פה בבננות – אבל אני סולדת מיפי נפש שמנסים להראות כמה הם בסדר ו"מתורבתים" והאחרים – מה?

    • אורנה, זיהיתי ציניות בתגובתך. וזעם.
      אבל אין לי כח יותר להגיב. גם לא אסביר לך איפה, לדעתי, פרשת אותי לא נכון.

      מה שחשוב לי זה שחזרת! אורנה! לאן נעלמת לי? גם אם תסלדי מפוסט זה או אחר שלי, אני רוצה אותך לידי!

      :))))

      ואיפה זה "רמת בית שמש"?
      :)))

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לשחר-מריו מרדכי