בננות - בלוגים / / שחור וכחול איאן רנקין
קראתי ראיתי
  • דן לחמן

    הייתי שותף לעריכת המגזינים של אגודת הלהט"בים.   עבדתי עם עמוס גוטמן על התסריטים לסרטיו הקצרים "מקום  בטוח" ו - " נגוע" הקצר (שאינו דומה לנגוע הארוך). ב"מקום בטוח" הופעתי לרגע. עבדתי עם רון אסולין על תסריט הסרט "צל אחר". פעילותי החברתית האחרונה, מחוץ למסגרת האגודה, הייתה הקמת "מרכז הסיוע לנפגעי תקיפה מינית".   אני סוקר תרבות. אני כותב גם פרוזה משלי. אינני רואה את עצמי כמבקר, לא מנתח, לא מסביר. רק עוזר לתת טעימה של ספר, הצגה או מה שאני כותב עליו.

שחור וכחול איאן רנקין

 

 

את ספרו הקודם של רנקין " חבלים וצלבים" שתורגם לעברית לא קראתי. כך שהמפגש עם מפקח ג'ון ריבוס הוא חדש עבורי. 
ריבוס איננו שונה מכמה חוקרי משטרה, גיבורי ספרות, שהם קצת עייפים מדי, שחוקים מהעבודה, שותים יותר מדי, בודדים אך נחושים בדעתם לפצח פרשיות. 
רוב ספרי המתח בנויים במתכונת שבה מתגלה גופה, החוקר נכנס לפעולה, נלחם את מלחמתו ומנצח. כאן הסיפור הרבה יותר מורכב. לוקח כמה וכמה עמודים כדי להיכנס לרוחו המיוחדת של הספר. 
מפקח בילוש ריבוס עובד בתחנת משטרה די נידחת באדינבורו, שזכתה לכינוי מצודת האפאצ'ים אליה הועבר כעונש על התנהגות לא הולמת. כאן הפרשות מצטברת אחת על השנייה. 
אם לא מספיקות הפרשיות החדשות עדיין מעסיקה אותו פרשית עבר שהתעוררה לחיים. 
פרשת הרוצח הסדרתי בייבל ג'ון שפעל בסקוטלנד לפני כמה שנים ונעלם. 
הספר מתחיל בחקירתו של חולה נפש שבא להתוודות שהוא רוצח סדרתי שהמשטרה מחפשת אחריו. במשטרה מכירים כמובן את הנחקר, אך חקירתו מכניסה אותנו מיד לפרשת רוצח סידרתי שהופיע בעיר. רוצח שזכה לכינוי ג'וני בייבל. שלוש נשים הוכו, נאנסו ונחנקו לאחרונה. התקשורת הדביקה לרוצח את הכינוי ג'וני בייבל. בנו הרוחני של בייבל ג'ו. הרציחות היו בעלות סממנים דומים. ג'וני בייבל הוא רוצח חקיין. כזה המחקה את הרוצח הסדרתי הקודם. בייבל ג'ון. רוצח שלא נתפס, ונעלם.
 מכאן צריך לקרוא בזהירות לזמן מה עד שמתחילים להפריד בין ג'וני בייבל לבייבל ג'ון. מתי ריבוס חושב על מי משניהם. לתוך הפרשיות הללו מתחברים גם היחסים של השוטרים בינם לבין עצמם. סיפורים. נשות השוטרים הרוצות בעל שאינו עובד בשעות מוזרות, וכשהוא כבר בבית הוא ממשיך לחשוב על חקירתו. לעתים קרובות שוטר מרגיש קרוב יותר לשותפיו לעבודה מאשר לשותפתו לחיים. כשאתה מתקבל לעבודה במשטרה אתה מקבל פיסת נייר שתיהפך לתעודת גירושים. 

עציר מגיש תלונה שהוכה בחקירה, ריבוס עומד להסתבך כשהוא משקר למען השוטר השני. עוד כמה שמות שעולים וצריך לארגן אותם בזיכרון. אלן , עובד בחופשה העובד על אסדת קידוח נפט מצטרף לסיפור. הוא שותה באיזה פאב. שני צעירים מתחילים לדבר אתו. הכל על מי מנוחות. הוא מצטרף אליהם לדירתם, ובעוד רגע ייהפך גם הוא לגופה. פרשה נוספת שתיפול על ריבוס. 
בבית, במקום לישון הוא עובר על גזרי עיתונים שעוסקים בבייבל ג'ון וג'וני בייבל. הוא מנסה למצוא קשרים. 
בין לבין ישנן החדשות של אז. חלקן עניינים סקוטיים, חלקם על המתרחש באירלנד האבנים המתגלגלות הופיעו באמריקה והרוויחו 71,000 ליש"ט. סכום שלא נשמע כמוהו. 300.000 שוחרי רוק וסמים התאספו במקום ושמו וודסטוק
הוא מנסה לא לחשוב מה מעסיק אותו שוב בפרשת בייבל ג'ון. אולי כדי לא לחשוב על פרשת ספייבן. פרשה בה מפקדו סיבך אותו בהפללת ספייבן הגנגסטר ברצח. אחר כך הלך לישון. 
כשהתעורר ויצא מהבית חיכתה לו בחוץ התקשורת. עיתונאים ומצלמות. הוא בורח. 
בלילה הוא הולך לקונצרט רוק, כחלק מצוות השמירה והביטחון. מרדף אחרי זיפני דיסקים ומוצרים אחרים הקשורים ללהקה המופיעה. 
ספייבן החל לכתוב בכלא. בתחילה סיפורים שזכו להצלחה אחר כך ביוגרפיה. בה פרש את עניין ההפללה והזכיר את שמותיהם של שני הקצינים שבאו לערוך חיפוש לא חוקי בביתו. ריבוס היה אחד מהם. ואז ספייבן התאבד בכלא. ואולי לא התאבד. 
תכנית תחקירים בטלוויזיה עומדת לחזור אל המקרה. בלילה מופיעה כתבת בביתו ומבשרת לו שאותו מפקד מאז התאבד. לתקשורת יש עכשיו רקע צבעוני לכתבה. התאבדותו של אסיר. התאבדותו של החוקר, קצין המשטרה. 
ריבוס הוא היחידי מאותה חקירה הנמצא עדיין בסביבה. הוא יודע שהוא יהיה כוכב הכתבה ובוץ רב ייזרק לעברו. ובעיקר שאלת ההפללה הלא צודקת שלקח בה חלק. נאמנות של שוטרים זה לזה. 
בפרשת קודח הנפט עולה חשוד שהיה קשור למשפחת פשע בגלזגו אך נעלם מזמן. עוד תחנת משטרה שריבוס יצטרך לשתף בה קצין חוקר אחר. וחקירה בעניין קודח נפט תביא גם לעניינים שונים עם חברת נפט גדולה. ואם חברות קידוח, אז גם קבוצות הגנת הסביבה. כלכלה מקומית מרכזית. 
לסיפור מצטרפת דמות חדשה. בייבל ג'ון. הרוצח מאז חוזר לתמונה ומחליט לתפוס את הרוצח החדש. הוא בטוח שיוכל. הוא הרי מכיר גם את כיווני המחשבה של רוצחים סדרתיים, ובוודאי שהוא מכיר לפרטיהם את הרציחות שביצע ואותן מנסה ג'וני בייבל החדש לחקות. הוא עובד באופן עצמאי. ללא קשר למשטרה. את הפרטים החדשים הוא שואב מן העיתונות. הוא מחפש ספרים ישנים שכתבו עליו ומהם היה יכול הכוכב הנולד למצוא פרטים לחיקוי.. את הרוצח החדש הוא מכנה בינו לבין עצמו כוכב נולד. 
ריבוס מגיע לתחנה אחרת לפגוש מישהו שמכיר את משפחת הפשע הקשורה ברצח קודח הנפט. כשהוא נכנס לתחנה הוא רואה קיר גדול ועליו כל פרטי החקירה של ג'וני בייבל. כולם עסוקים בשאלה אם בייבל ג'ון חזר לפעולה. 
למרות שבא לקבל פרטים על דוד ג'ו, אותו סנדק הקשור לרצח הקודח, הוא איננו יכול להפסיק לדבר עם החוקר האחר על פרשת בייבל, זו והקודמת. 
הוא מתחיל להבין שכדאי לו ללכת על קצות האצבעות, כי לדעתו כסף רב של דוד ג'ו זורם לתחנה. יש לו מודיעים בתוך התחנה ובמשטרה בכלל, שוטרים נקיים וכאלה המקבלים שוחד.. 
ריבוס הולך ומסתבך בכל צעד נוסף שלו, וכך גם הספר. אדינבורו, גלזגו, אברדין. מרדף שהולך מתרחב על כל שטחה של סקוטלנד. בכל עיר תחנת משטרה קצינים מקומיים שריבוס מצליח להפוך לאויבים. בכל עיר יש ברים והוא נכנס ושותה כמעט בכל בר בדרך. ואת כל זה מלווה פסקול מוסיקלי המתנגן בראשו של ריבוס. להקות ושירים. 
אסור לשכוח את בייבל ג'ון המקורי שעורך את הציד שלו. בזמנו קרא מחקרים פסיכולוגיים על רוצחים סדרתיים, והצליח בכוח הרצון לשנות חלק מהרגליו. כעת ג'וני בייבל עשוי לסכן אותו. אם יעלה על עקבותיו, אולי מוטב יהיה לרמוז למשטרה. חיקוי הוא לא תמיד מחמאה. 
ריבוס מקבל הזהרה שתיק ספייבן הישן עשוי להיפתח מחדש בלחץ התקשורת. חוקר שנפגע ממנו יעמוד בראש החקירה. האשמה תיפול עליו כי הוא היחידי שהיה עד. 
חוקרת שהייתה בת זוגו סיבכה אותו במקרה בעוד פרשיה. ראיות, העלמת ראיות. מרדפים משולשים, תיקים שונים. הכול נראה כמסתבך יותר ויותר, ובאותה מידה גם תחשה של קשר בין כמה מהדברים שאין ביניהם קשר. 
הדברים מסתבכים עוד יותר כשריבוס בכל החקירות שלו משאיר אחריו סימני דרך ההופכים אותו לחשוד שהוא עצמו הוא ג'וני בייבל. מערבולת בתוך מערבולת.
 מזמן לא קראתי ספר מתח כל כך מורכב. נכון שדמות החוקר מוכרת, כבר פגשנו כאלה, אבל תערובת התיקים והמרדפים השונים הופכים את הספר ליוצא דופן ומשובח.

פורסם במגזין אימגו תחת הכותרת: שחור וכחול / איאן רנקין

 

 

© כל הזכויות שמורות לדן לחמן