בננות - בלוגים / / לצייר במילים את שתיקת הציור-על הספר "זמן טרופות"
חנה טואג
  • חנה טואג

           סופרת. ספרי הראשון " עלים של חסה" ראה אור בשנת 2004 בהוצאת כרמל. סיפורי ומאמרי פורסמו בכתבי עת ספרותיים כמו "מאזניים ,ו"עיתון 77 "ובאתרי האינטרנט סיפורי "עלים של חסה "זכה בפרס כתיבה בתחרות הסיפור הקצר של "הארץ "2001 ונכלל באנתולוגיה "טעם החיים " בעריכת ירון אביטוב ורן יגיל   ובאנתולוגית סיפורים שתורגמו לספרדית  Un Solo Dios" בעריכת  ירון אביטוב  הרומן שלי "לאורה"   ראה אור בהוצאת מודן בנובמבר  2009 וזכה במקום הראשון בפרס קוגל לספרות יפה  2011 ספרי השלישי " הרובע הקטן" אבן חושן אוגוסט 2015 ספרי הרביעי "אהבה מסותרת" יראה אור כותבת גם שירה שירי התפרסמו במדורים הספרותיים בעיתונות הכתובה ובכתבי עת ספרותיים ובאתרי אינטרנט                                                                                                                                                          

לצייר במילים את שתיקת הציור-על הספר "זמן טרופות"

 

 

 

  

לצייר במילים את שתיקת הציור

 

 על  "זמן טרופות" דואט

משה יצחקי –שירים

איריס קובליו- ציורים

 רשמי קריאה

 

"הצייר מצייר ,הסופר מספר, הפסל מפסל

אך המשורר אינו שר

הוא הר בצידי  הדרך

או עץ, או ריח

משהו בורח" (נתן זך "שירים שונים" עמ'  66)

 

כך מתאר נתן זך בשירו את שתיקת המשורר נוכח הזרימה היצירתית  בשאר האמנויות.

בדיאלוג המיוחד שנוצר ב"זמן טרופות" בין שיריו של  המשורר משה יצחקי לבין ציוריה של האמנית איריס קובליו דומני  שנטשטשו משהו המחיצות  בין שתי האמנויות הללו, ונוצר איזה מרחב חדש , הנותן ביטוי לחוויות חיים שונות המתארות הלכי נפש, התרשמות מנוף, שפת אם וילדות,  יחסים בין דוריים  , דיאלוג בין האדם לאלוהיו ובינו לבין אהבתו  , בדידותו וגעגועיו.

שפתם של השירים עשירה ומרובדת ושואבת השראתה  מהמקורות,  משפת האם  (רומנית) וערבית

ואף מדברת "תרופתית" עם ציוריה של איריס שצויירו על אריזות תרופות שונות , ועם התוויות הנגד וההוראות למשתמש שכתובות על גבן.

 החומרים והנושאים של שירי הקובץ מוכרים משדה החיים עצמו ,אבל נוסקים ממנו והלאה  אל מרחב אחר. 
 גם  איריס קובליו משתמשת בחומרים הזמינים והבאנליים שבסביבה  היום יומית כמו אריזות תרופות , אניצי שיער אבל יוצרת איתם דיאלוג מיוחד ומעניין. 

 זמן טרופות -תרופות

 כבר בשמו של הספר יש משחק משמעויות בין הטרוף  לתרופה בין החולי למרפא

  הטָרוף על פי המילון  משמעו: מבולבל,מומת ביד חיה, קרוע תלוש ,שיש בו משום הטירוף

ימים טרופים פירושם זמנים קשים , ימי סכנה

ואכן השירים והציורים מטלטלים במנעד רחב ומגוון של תחושות היסחפות של מערכות הנטרפות אלו  באלו,עד כדי יצירת תיבת תהודה משותפת  המהדהדת בתוכה בו זמנית  את השיר והציור.

מיוחדים בעיני הם השירים המתכתבים עם התרופות ומאמצים להם במקוריות רבה את  הז'רגון  הפרמקולוגי תוך שהם מקיימים משחק גומלין בין החולי למרפא , בין קסם האגדה  למציאות

אחד מהם הוא  השיר "אני קורא לה לורסטין" המתכתב עם ציורה של איריס "לורסטין" המתאר דמות כפולה (מוטיב הכפילות מופיע גם בציור היפה "אנדרוגינוס")   עצומת עיניים  ומתוחת צוואר על אריזת תרופה אנטי אלרגית.

יצחקי משחק עם המושגים אלרגיה ואלגיה ובכך מפקיע את הסיטואציה  ממשמעותה הפשוטה  והגלויה ומעניק לה מימד נוסף .


 "היא מתריסה , עין שטופת דמע זו אלרגיה

ולא אלגיה, פיה מגלה מה שאסור על הלב

הבוער ריפויו הוא מותי אומרת לורסטין

בערתו שורפת ,תמיד "(עמ '12 )

 

לורסטין  מוכת היגון מתרצת את תוגתה כאלרגיה,  אך אינה יכולה להסתיר את האמת- ריפויה הוא גם מותה האם נגזר על האהובה להיות בבעירה מתמדת האם ריפויה של האהבה הבוערת על ידי הרגעתה אינו גוזר  עליה גזר דין מוות?

 החולי והמרפא כרוכים זה בזה .

הציור והשיר יוצאים ממציאות פשוטה בנאלית ומעניקים לה נופך אחר הנוגע בשרשי הוויתו של האדם ,שלפעמים למרבה הפרדוכס ריפויו הוא גם מותו.

 

 בשיר נוסף מאותה קטגוריה "נסיכת הרסיטל" (עמ' 8)מתקיים משחק יפה בין המוסיקה לבין  הרסיטל שהיא  תרופה  נוגדת דיכאון:

 

"אהה, תעתועי מילים כמה חותכת

ומצמיתה דממת המוסיקה הנבלעת ברסיטל"

 

 על אריזת  התרופה רסיטל  מצוייר  דיוקן כפול של ראשי אישה הפוכים וצלליות שיער בכתמים כהים. הדמות הכפולה עצומת עיניים מכונסת בתוך עולמה הדומם שנבלע ברסיטל, אבל מוסיקה אחרת נעורה בליבו של הדובר מלא האהבה לדיוקן שעיניו נפקחו כשעצם הוא את עיניו.  השיר כמו מהלך על חבל דק בין רסיטל לרסיטל בין פקיחת העיניים  לעצימתן.

שני השירים הם רק מדגם מייצג לשירי התרופות היוצרים מציאות קסומה של אגדה אורבאנית , שבה עטיפות התרופות קורמות עור וגידים והופכות  לנסיכות ופיות, אולי כדי ליצור קסם במציאות שהיא לרוב אפרורית   ונטולת  קסם , דוויה וכואבת.

והיטיב לבטא זאת השיר "תרופת הטרופות"(עמ' 92)

ראי אמרתי בעוניי

כי באו נקבצו אליך

טרופי הגן,מגורשיו

שנגזרו

לנדוד לעד ולבקש תרופה"

 

אקוורלים של טבע ונוף

 

הדואט בין שיריו של יצחקי לבין ציוריה  

  היפים של איריס קובליו הולך ומזדכך, לדעתי ,ביצירתם המשותפת  סביב טבע ונוף

השיר  הבא הפותח את הספר הוא פנינה לירית יפהפיה:

"ציפור על אלמון

פקחה עיני

אני פנויה לשיר

כתבה בנוצתה "

שיר המחזיר אותי אל שירה של לאה גולדברג "תשובה" העונה על השאלה לשם מה נכתבים שירים ליריים.

 

במיוחד אהבתי את  הדואט המשותף סביב  נושא הציפורים  המתאר את מעופה ומותה של הציפור האחרונה  

"צפור אחרונה

עפה מחלוני

עוד לילה הוריד וילון

על אדן נפשי

על כידוני ברושים

כוכבים כותבים  חלום"( עמ'70)

 הציור "ערגת הברוש "עמ'71


זהו טבע המתכתב עם  הטבע האלתרמני  עם "כידון הברוש"  בשיר "ירח" ועם מוטיב הכוכבים  ב"כוכבים בחוץ ", אבל צבוע בחותמו האישי של יצחקי.

השיר השני בנושא זה מתאר את  חווית הגוויעה של הציפור שתודעת מותה מחלחלת בתוכו  של הדובר דווקא בבקר עם היקיצה.

והציפור  יכולה להתפרש כציפור הנפש או כמעוף חיים שנדם .   

 

"אז ידעתי בידיעה שלא הייתה כמוה

את ערגת הצפור למעופה

ידעתי את מותה" (עמ' 72)

הציור "ערגת ציפור" עמ'73

  " אקוורלים "הוא אחד השירים היפים בדואט זה בין שירה לציור הממחיש ביותר את המזיגה המיוחדת בין שתי  האמנויות בספר. השיר מתאר במגוון צבעים( שחור,  זהב ,כחול וארגמן) את הטבע כמשיכת מכחולו של האל  על בד השמים , כמנחה המוגשת לנמענת -מראה נוף נפשה ,תרופתה.

 "תולש אלוהים

את בד שמיו מגיש

מנחתו, מראה נופי נפשך

אריזת תרופותיך"(עמ' 34)

 

 הציור "אקוורלים" עמ' 35

ואכן לנוכח חווית הכריתה ( "טרופות" עמ' 40 ) וההטרפות בספר מופיעים נופי הטבע בדואט הזה כמרפא לנפש "כמשחה על געגועים מחוקים"   

המפגש בין שתי האמנויות בספר זה יצר אצלי חווית קריאה  אחרת, מיוחדת.

 אם המשורר הוא אבן בצד הדרך כדברי זך והצייר רק מצייר,

  הרי שבקריאת הספר היפה הזה נוכח הקורא לדעת , שהציור יכול לשורר והשיר לצייר. 

 

 

 

 

 

68 תגובות

  1. תודה ללוסי היקרה שהעלתה את ציוריה של איריס לבלוגי וסייעה לי לשמור על יופיים וצלילותם
    חנה

  2. מחחוה מקסימה חנה, עוד אקרא.
    שבת- שלום.

  3. מאמר חכם ומענין חנה, גם אני חושבת שהדואט בספר המיוחד הזה מוציא משני האומנים משהו אחר, וחווית הקריאה בספר מורכבת מהתבוננות וקריאה ועבורי זו הדרך הנפלאה ביותר לבטא משהו,השירים משתלבים או הולכים בדרכים נפרדות לציורים אך חוט מקשר ביניהם, והקורא מרגיש שותף לחוויה.

    • אכן חני יקרה הספר הזה הוציא משני אמנים אלה משהו אחר -חוט מקשר בין שתי אמניות שונות
      תודה לך

  4. מקסים חנה, איך שאת מגישה באהבה את עבודתם של שני אנשים מיוחדים.

    • רק באהבה ומאהבה אפשר לראות קסמם של דברים ,תמי, תודה לך יקירה וחג עצמאות שמח

  5. כתבת נהדר, וזה בדיוק הקסם של הספר,העבודה המשותפת. השירים והציורים סורגים את הספר.

    • תודה לוסי יקרה אהבתי את המושג "סורגים את הספר" כי הוא באמת מעשה אריגה יפה

  6. איריס אליה

    ביקורת נפלאה לספר נפלא, חנה יקרה. אני חושבת שכמו תמיד הצלחת לראות את הקשרים השקופים שרק התבוננות וקריאה מדוקדקת מסוגלים לתת, ולא די בכך שראית, אלא גם כתבת. אם את שואלת אותי, (אני יודעת שאת לא שואלת, את פשוט כזאת) יש לך מגע זהב. לב וידיים. בהצלחה רבה לשני האומנים היקרים האלה.

    • תודה איריס יקרה חכמת הלב היא באמת ראית את השקוף הסמוי מהעין
      חג עצמאות שמח , יקירה, ואהבתי מאוד את השירים ששרת לילדיך

  7. מירי פליישר

    חנה'לה הפלאת עשות למדתי רבות מקראיתך. תודה!

    • תודה מירי יקרה על תגובתך והאמת צריך להודות לאיריס ומוישלה שאיתגרו אותי בספרם המיוחד
      חג שמח יקרה

  8. מאמר הביקורת של חנה טואג חכם ומקורי.
    הוא כמו יצירה בפני עצמה.
    ההתייחסות לשירים ולציורים ולשילוב ביניהם, פתח בפני, הסתכלות מקורית וגרם לי לרצות ולקרוא את הספר.

  9. תַּלְמה פרויד

    דואט 'זמן טרופות' הפך עכשיו ביחד איתך חנה, לטריו מופלא.

  10. על מגש הבלוג שלך חנה יקרה ,נערה ונער
    הגישו לקורא את צפור נפשם, יפה כתבת חנה, אין ספק זה ספר מיוחד של איריס ומשה, שיהיה בהצלחה.

  11. שמי נישמט , החזרתי אותו למקומו .

    • תודה לך ,אורה יקרה, הגדרת נכון, בכל ספר מונחת ציפור נפשו של היוצר, וכאן זה כפול ובצבעי אקוורל ענוגים
      מומלץ

  12. מאמר רגיש מאוד ומרתק, חנה
    מקווה לקרוא את הספר בקרוב.

    • היי סמדר, מקסימה אחת, עשית פלאות בעטיפת ספרה של יעל ישראל ישר כוח
      מתגעגעים
      והספר הזה – לרוץ לקרוא

  13. הצלחת להבחין ולהאיר בחכמה וברגישות על ספר מיוחד. נגעת בנקודות ההתכה שבין הציורים לשירים. הטריד אותי בספר טשטוש הגבולות, התחושה שתהליך היצירה המפולש מורגש בספר, בניגוד לחוויה מוזיאלית, או לספר השם חייץ בין המוצר המוגמר לבין תהליך היצירה. אבל זה גם מה ששונה, מיוחד ויפה בסופו של דבר. והצלחת להבהיר לי את הדברים. תודה לך.

    • לחנה היקרה! הפתעה נעימה ומיוחדת הכנת לי לסוף השבוע. בזמן האחרון איני מגיע הרבה לבננות בגלל עומסים כבדים. אתמול הסתקרנתי ונכנסתי. ראיתי את הכותרת שהייתה מוכרת לי מהפרולוג בספר, אבל מאחר ועל המחשב אצלי יש חלל לבן די גדול בין הכותרת לתחילת הפוסט, לא קלטתי עדיין את ההפתעה. תודה לך על ההבחנות החכמות והרגישות למילים לציורים ולמה שביניהם. ולמברכים בהתמדה – תודה

    • לאלי, נגעת באחת הסוגיות המרתקות שבספר זה. שוחחתי השבוע עם חוקרת אמנות והיא העלתה בפני את עמדתה שנעה בין הסתיגות לבין נכונות להודות שדווקא הסיבות להסתייגות, מה שציינת כ"נקודת התכה", מעוררות אותה לחשוב מחדש על הנחות היסוד שלה. תודה.
      משה

    • תודה אלי(אלי מי? מהבלוגיה שלנו?)
      אכן דווקא נקודות ההתכה בין שתי האמנויות בספר הן המענינות והמיחדות אותו מספר אחר, ומזמינות קריאה שונה אחרת המחייבת משקפיים שונים, שמחה שהבהרתי
      חג עצמאות שמח לך

  14. עדנה גור אריה

    את מציירת במילים ומביאה באופן מעניין ומרתק את הספר והציורים. מעורר רצון עז לקרוא.

  15. חנה יקירה
    ישר כוח על המאמר המאיר
    את מיטיבה לראות ללב הכותב ויודעת תמיד לשים את חוד העט בעיקר
    אין כמוך !

  16. איריס קובליו

    חנה יקרה
    תודה מכל הלב על מאמרך העמוק
    הגבתי לך במייל אישי
    איריס

    • אכתוב לך מה שכתבתי למוישלה: תודה איריס, על חווית קריאה שונה מיוחדת ומאתגרת
      וחג עצמאות שמח יקירה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחנה טואג