בננות - בלוגים / / מגירות הן בתי קברות
כשאני לעצמי
  • שמעון ריקלין

    יליד ירושלים, למדתי ערבית, פסיכולוגיה, בימוי תיאטרון וצרפתית. כתבתי תסכיתי רדיו למבוגרים ולילדים, מחזות לילדים, תסריטים עד שנחַתִּי בפרוזה. פירסמתי ספר נובלות 'תום הילדות' בהוצאת חרגול, רומן 'צפון פרוע' בהוצאת חרגול-עם-עובד וספר ילדים 'שירה של הים' בהוצאת עם עובד. כיום אני עורך בהוצאת ספרים גדולה. נשוי לתמר.

מגירות הן בתי קברות

 

מדי פעם אני פוגש במישהו [1] ששמח להכיר סוף-סוף עורך אמיתי בהוצאת ספרים אמיתית. ואחרי שהאיר לי עיניים הוא אומר: "אתה יודע, החלום שלי זה לכתוב רומן. יש לי הרבה מה לכתוב."

אני משיב במאור פנים משלי ואומר: "קדימה! אשמח לקרוא!"

על כך אני זוכה באנחה השוברת חצי גופו של אדם. "כן, כן, הבעיה היא שאין לי רגע לנשום, בטח לא לכתוב. בפנסיה אני אכתוב."

אם יש לי מצב רוח גלוי לב במיוחד, אני אומר "לא, בפנסיה לא תכתוב."

הוא נעלב. "למה אתה אומר ככה?"

"זה לא אני, זו דוריס לסינג. בפנסיה כבר לא יהיה לך כוח לכתוב. כבר לא תהיה לך תשוקה. לא יהיו לך הרגלי עבודה וכתיבה. כתוב עכשיו." פניו מעלות סומק עז, וחיוך ביישני מותח קלות את שפתותיו.

"טוב," הוא אומר, "אז האמת היא שאני באמת כותב."

"נו?"

"למגירה." אני מבקש שיראה לי. אך הוא מתפתל. "זה עוד לא מוכן, זה עוד לא בשל, אני אשאיר אותו עוד קצת במגירה. שיבשיל."

אני מבטיח שאחכה בסבלנות.

אני משקר.

לא בעניין הסבלנות. בעניין ה"אחכה". לא אחכה לו.

אם הוא מספיק קרוב, ואולי גם מוכשר, אומר לו שלרומנים ולמחזות, לשירים ולסיפורים לא טוב במגירה. המגרה סגורה וחשוכה – מחניקה. אי אפשר לגדל יצירה במגירה.  במגירה יצירה מתעפשת ומרקיבה. יצירה זקוקה לאור כדי שאנשים יקראו אותה, ודבריהם של הקוראים הם החמצן של היצירה. של היוצר. רק כך יוכלו היוצר והיצירה לעשות פוטוסינתזה, כלומר להתפתח ולצמוח.

במגרה יצירות מתות.

מגרה היא בית קברות.

כך אני אומר לעיתים לאנשים ולנשים שאני פוגש.

כך אני אומר לעצמי.

לכן אני כותב כאן.


[1]
זו יכולה להיות כמובן "היא".

29 תגובות

  1. תַּלְמָה פרויד

    ברוך הבא שמעון!!! הפתעות באמצע הלילה.

    יצירות מתות במגירות, נכון כנראה. בוא ספר לנו על חייהן (קשים? קלים?) בהוצאות הספרים. משוכנעת שיש במגירותיך הרבה סיפורים :))

    (תרתי ותלת-משמע)

    • תודה תלמה על מופתעותך.
      להוציא יצירה מהמגירה לא בהכרח אומר שהיא תתפרסם מחר בבוקר (או גם בעוד שנה). אבל אם תַראי לאנשים, תראי שזה שליבך מתחמם כמו שהתחמם ליבי מתגובתך.
      (אגב, גם תגובה צוננת מפרה מאוד)

  2. איריס אליה

    מאד מעניינת האמירה של מגירה חשוכה ומחניקה כבית קברות… תמיד תפסתי את המגירה שלי כמקום אחסון פרקטי ונוח לכל מה שלא יכול להכיל הלב.(שלא רק שהוא קטן בהרבה… אלא שכידוע מאד בעייתי למצוא דרך להכניס אליו דברים)

    • לתת פורקן לרגשותייך זה חשוב יותר, ואם זה עוזר לך – זה נפלא. אני מדבר על הצמיחה של יצירה כתוצאה מפרסום.

  3. ברוך הבא למטע, שמעון. זה בדיוק המקום להפוך את המגירות…

  4. ברוך הבא, שמעון.

    לגבי מגירות, אכן צריך לפתוח, השאלה היא מתי.

  5. ש..מ…עו..ן איזו הפתעה נהדרת ברוך הבא!!!!!

  6. מסכימה איתך שמעון ברמה העקרונית יצירה זקוקה לאור כדי שיקראו אותה והדיאלוג עם הקוראים הוא חשוב ומפרה ,אבל לעיתים טוב להניח שירים או רעיונות ב"קבצי המגירות" ולשוב אליהם מדי פעם כדי לבחון אותם מחדש ולהציע אותם לקורא, אבל ברמה העקרונית ברור שדרוש הדיאלוג אותו תהליך מחיה של פוטוסינתזה
    אני שמחה שאתה כאן

  7. התשובה שלך, קדימה אשמח לקרוא מקסימה ומעודדת. אם האדם לא רץ למחשב או למחברת זה כנראה קצת רחוק ממנו.

    כי לפעמים זה מה שצריך את העין הראשונה שתאמר שאנחנו בכלל שוים משהו.ואם צריך עוד הרבה יותר..אז מי יודע אימתי.

    אהבתי מאד את כתיבתך הכנה.

  8. הי שמעון, אכן כנראה שפרסום היצירה הוא חשוב, אולי כי זה מחייב את הכותב להשתדל לכתוב קצת יותר מוצלח שיהיה ראוי בעיניו לפרסום. בתור כותבת מגירות מדופלמת יכולה להעיד על כך שאני מסתפקת במגירה,כך שאינני משקיעה מאמץ בעריכה, תיקון, צחצוח או הכנה לקראת 'עיניים זרות'. מבחינתי, אחרי שהצלחתי לבטא את מה שרציתי, זה די והותר, ולאחר מכן באמת שלום ושינוח על משכבו בשלום.
    זאת הסיבה שאתה תהיה זה שיכתוב ויפרסם כמו גם הבננות הכשרוניות שכאן (וזו יכולה להיות כמובן "בננים"), ואני אהיה זו שמגיבה בלבד.
    ברוך הבא וכתיבה נעימה.

    • אני לא כופר בחשיבותה של הכתיבה "לצרכים פנימיים". הכוונה היתה ביחס למישהו שדווקא יש לו חלום או משאלה לפרסם מתישהו.
      אשמח תמיד לתגובותייך.

  9. נעם רחמילביץ'

    מה שכתבת בפשטות יפה כל כך נכון לא רק לגבי כתיבה. אדם שחי את כל חייו בהמתנה, יגלה בזקנתו שאצבעותיו כבר קפאו והתקבעו בכיסו על ה- שיר/סיפור/צעצוע/יהלום/כנאפה/ שאחז בהן בחזקה רבה כל כך.

    • אכן. יש ספר סיני שנקרא 'בינתיים', שמדבר בדיוק על זה. על זוג שהתכונן להתחתן, ובכל פעם העניין נדחה, וכל אחד מהם עבר למקום אחר בסין, וכל חייהם (לפחות 17 שנה, אם אני זוכר נכון) היו בינתיים.

  10. טובה גרטנר

    היי שמעון, בזכות שקראתי את יעל, הגעתי אליך, בדרך כלל לא מחמיצה …
    מאוד מדבר אלי מה שאתה מתאר פה, ויותר מזה מאוד קשה לתקן סיפור ישן…
    יש לי ספר… ומחזות… במגירה… ואתה צבטת לי בלב.
    להתראות טובה

  11. תראה, פוסט ראשון וכבר מפיצים את שמך בכל מקום, ובצדק!
    מחכה לקרוא עוד, כתמיד.

  12. מגירה טובה היא אינקובטור.

    • שמעון ריקלין

      נכון, אבל השאיפה היא שכל תינוק יצא לאוויר העולם בסופו של דבר.

      • לשמעון,
        בפירוש, לא.
        השאיפה היא שכל תינוק יהיה מושלם.
        כשהוא מבוגר די הצורך, הוא מוצא את דרכו בחיים לגמרי בעצמו.

  13. ברוך הבא!
    מתקשר למה שיעל כתבה בפוסט שלה "למה אני כותבת" http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=14895&blogID=23
    אז כמו שכתבתי שם, לדעתי כמו באמנות. מי שמצייר ולא מציג, העבודות גוססות.
    לא כדי לקבל ביקורת צריך להוציא לאור, אלא כדי שהיצירה תחייה.

  14. שמעון כתבת מאד יפה, אהבתי ומן הסתם מאד נכון, היום נתקלתי בשיר למגירה
    http://cafe.themarker.com/view.php?t=1449381
    כתבו שמיש כותב למגירה
    צריך להיזהר שלא תיתפס לו אצבע
    כתבתילפעמים בראש יש מגירה
    לשיר
    צריך להיזהר שלא תיתפס לו שורה.
    סופ"ש משובח
    אבנר

  15. אם החומר (נגיד תסריט) יֵשב במגירה, תוכל כמובן לחשוב שמחר בבוקר יפרוץ שפילברג למגירה וישדוד את תסריטך ויעשה את מיליארדיו. הבעיה שזה לא עובד ככה. שפילברג אינו פורץ למגירות, ואם אתה רוצה ללמוד משהו עליך לחשוף את פרי מקלדתך בפני אנשים. נכון, חוטפים סטירות (גם אני חוטף כאן, ואני רק מתחיל), אבל לא רק.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לשמעון ריקלין