בננות - בלוגים / / אליי היא מדברת ולא רק אליי. על שירי יודית שחר
רן יגיל

אליי היא מדברת ולא רק אליי. על שירי יודית שחר

 

אליי היא מדברת ולא רק אליי. על ספר השירים של יוּדית שחר

 

"לוקח לי הרבה זמן לספר על ילדותי/ להתחיל במילה השנייה של המשפט/ ליונים קוראים יונָלַךְ לכלבים נמרוד/ מתחת לחביוֹת משחקת חנה חזוט/ בניצני שדיה./ אבא נוסע לתל-אביב עם סנדוויצ'ים ביצה קשה/ ובכל נסיעה יש איזו חדווה נגמרת…" (מתוך הספר "לפעמים אני", 1978, מסדה). כך כותב משה בן-שאול המנוח בשירו. הוא שייך לתקופה של לפני קום המדינה, ואחר כך שנותיה הראשונות, תקופה שבה ביקשו להתבגר מהר. אנחנו, בתקופתנו, וגם אלה שבאו אחרינו, מנסים למשוך את הילדוּת עוד קצת – לא להתבגר כל כך מהר. להישאר עוד קמעה ילדים בני שלושים-ארבעים, חמישים, אפילו אם אנחנו כבר הורים.

   התחושה המתיילדת והטובה הזאת מלווה את ספר הביכורים המאוחר של יודית שחר, משוררת שכותבת ומפרסמת כבר שנים בכתבי עת ורק עתה הוציאה ספר ראשון. אבל מבחינתי, אין עוררין על כך כי הספר הזה "זו אני מדברת" (בבל) הוא האירוע המשמעותי שקרה בזמן האחרון בתחום השירה. כמובן, איני כולל בזה ספרים שאני ערכתי והוצאתי ואני מאמין בהם בכל לבי, כמו זה של דפנה שחורי "גולדפיש" או ספר הביכורים של שלומי חסקי "האקדמיה ללשון מגומגמת", או "איגרת מפלסטינה" של עמוס אדלהייט, כי אין הנחתום מעיד על עיסתו.

   קשה מאוד לכתוב שירה פוליטית-חברתית משמעותית. טובי המשוררים שלנו בהווה נכשלו בזה. זה יוצא פלקטי כמעט כמו סיסמאות הבחירות האחרונות. אבל שחר מצליחה בזה. כי בדומה למשוררים ליריים מעולים אחרים, למשל יהונדב פרלמן, היא מגניבה את הפוליטי-חברתי מבעד לדלת האחורית או החלון הצר של האישי-פרטי. רק בשירים אלה, ויש רבים כאלה בספר זה, כשהיא אינה הצהרתית, היא מגיעה לשירה קריסטלית ומדויקת.

   הנה דוגמה, השיר: "שמונה עשרה שנה לאחר שהלך לעולמו"

   "הוא לא היה רלוונטי, במרשם האוכלוסין איבדו/ את המסמכים, במשרד הפנים טענו שלא ניתן לאַמת/ נתונים, הוחתמתי על תצהיר בשבועה בפני כבוד השופט/ אני יוּדית שחר מצהירה בזאת שאני בתו של זִכרו לברכה/ שנולד בשנת 1911 בטורקיה בשם אֶלַזַר סַבַּח, שקיבל/ בארץ ב-1929 את השם אליעזר סבּא ובחר לחיות ולמות/ כאליעזר שחר, ושאפס אחד הושמט/ במספר הזהות באשמת המשרד, מצהירה בזאת/ שהוּא זה הוּא//

(רציתי לומר לשופט: עיניו היו חומות והאדימו/ כשהיה זועם, בהיר פנים היה, לשנינו אותם נמשים/ על הכתפיים, רציתי לומר גם אני לא הכרתי/ את האיש וספק אם הכיר אותי) (עמ' 80).

   השיר הכואב והאמיץ הזה שואב את כוחו הפואטי מן הפער ומן הדיכוטומיה שבין בית א' לבית ב'. בית א' כתוב בטון כביכול יבש, דיווחי, מעין הצהרה בשבועה אצל שופט. כל זה היה יכול להיות אגבי לגמרי אילו לא היינו מבינים כבר בבית א' שמדובר באביה של הדוברת. יש כאן צירופים שמרטיטים לקורא את הלב, כמו הפצצה שניחתת בתחילת השיר "הוא לא היה רלוונטי", או השורה החותמת את הבית הראשון שהיא טאוטולוגית: הנושא שלה הוא גם הנשוא שלה, ואין דבר מנוכר יותר וחֶפְצִי יותר מטאוטולוגיה שמשתמשת בכינוי נסתר – "הוא זה הוא".

   בית ב' מעצים עוד יותר את הרגש הגלום בשיר זה. בבית א' נכתב לנו בדיוק ובקיצור ענייני מה שנאמר, כמו בתצהיר, ואילו בית ב' מגלם בתוכו את כל מה שלא נאמר וכנראה לא היה יכול להיאמר, לא רק בין השופט לדוברת בשעת התצהיר, אלא גם, ובעיקר, בין הבת לאב. מתברר לנו שהדוברת לא באמת הכירה את אביה, שכנראה מעולם לא הייתה להם הזדמנות או אפשרות לשבת זה מול זה להיכרות אינטימית מילולית. יפהפייה בעיניי הרשימה הקטלוגית שהדוברת מונה מן הפרטים האינטימיים שהיא זוכרת מאביה, דברים קטנים, חבויים, כביכול לא רלוונטיים, אבל זה כל מה שנשאר לה מן האדם, האב. למשל, העיניים החומות שהאדימו כשהיה זועם, הנמשים שירשה ממנו על הכתפיים.

   הסוגריים המקיפים את בית ב' הם כל כך נכונים צורנית, שזה מרגש. הרי את האינטימי אתה מבקש להחביא, להצניע מפני כל אדם, לְמַקֵּף אותו, לסגור אותו בלבך שיהיה רק שלך.

   והנה לשם איזון שיר על אימא:

   "את היית כל כך קטנה/ כשחיפשתי אותך בבית החולים,/ חשבתי שהגעתי לחדר ריק/ כשמצאתי בין הסדינים/ ראש לבן מבצבץ/ ממיטת ברזל/ והתפלאתי ולא זכרתי/ מתי גדלתי/ ומתי קטנת// זוכרת בימי שישי היינו/ מטאטאות את החצר לשבת/ לימדת אותי לגרף/ עלים שנשרו מהשביל/ ואיך ייבבתי כשעקצה/ הדבורה ושלפת פגיון צורב/ מרגלי היחפה?/ עכשיו אני מתרוצצת/ במסדרונות שואלת/ נתקלת במבטים שאומרים/ אינני יכולה לשלוף ממך כלום,/ אימא, אינני יכולה" (עמ' 11).

   הדוברת בשירים של שחר מרבה להדגיש את העובדה כי עד כמה שאנשים ינסו להתקרב זה לזה, תמיד בסופו של דבר ייוותר ביניהם – במקרה הזה ביניהן, כיוון שיש כאן אחווה נשית של אם ובת – מרחק שאין לגשר עליו בשל הזמן ופער הדורות. יפה כל כך ופשוט היא מעבירה את התחושה הקַרְטוּנִית שכמו נלקחה מסרטים מציורים: אני קְטַנָּה, אַתְּ גְּדוֹלָה – אני גְּדֵלָה, אַתְּ קְטֵנָה ונעלמת. עכשיו אני צריכה לחפש אותך בתוך כל הלבן הזה, הסטרילי וחסר הרגש של בית החולים.

   בחלק השני נכנס זיכרון קטן אינטימי, שוב, כזה המתחבר לאחווה נשית בין אם ובת. זה כל כך אמיתי, כי מה שאנחנו זוכרים מן הילדות הרבה פעמים זה כאב: יד שבורה, נקע, חור בשן – עקיצה של דבורה. אבל אין סימטריות. התהליך של ריפוי האֵם את הבת הוא הפיך, העוקץ ייצא והאם תרפא את הבת, אבל הבת לא יכולה לשלוף מן האם כלום, המחלה תפריד ביניהן. הבת היא בת נצחית, תמיד מוגבלת ומבולבלת ביכולת העזרה לאם בתהליך בלתי הפיך של התכּלוּת.

   שירים אחרים של שחר נוגעים ביציאה מן הפרובינציה הענייה של האישה אל עבר העולם הגדול והפחד העצום מפניו. מצד אחד אין רצון להישאר בפתח תקווה או בראשון לציון (מקומות שמהם באה הדוברת בשירים), ומן הצד האחר כל מה שמֵעֵבֶר הוא אוקיינוס מפחיד הכרוך במגע עם אנשים ופגיעוּת, ולשירים מתלווה גם תחושה ארוטית חזקה של הרפתקה:

   הנה דוגמה: "פִּתחי"

   "פִּתחי את החלון/ פתחי/ מה כבר יש לך לפחד/ קִרעי את החלון/ מה כבר יש שם בחוץ/ נִשמי את השמיים פעורים/ יופי וכאב/ דגיגים מכרסמים עננים/ חיים מפרפרים תחת סכין/ נוטפים מאוויים/ רוחשים/ נהגי אוטובוס שולחים בך מבט/ מוכרי ממתקים בשוק מודדים אותך/ החבאת את החיים/ בתוך התחתונים/ וכיסית בשמלה רחבה,/ פתחי."

   בהרבה שירים מתיקותה המרירה של אותה ילדה-אישה מלווה ברצון לתקן את העוול החברתי שנעשה להורים בארץ מהגרים. כל זה מוביל את הדוברת לתקווה שבעתיד, לכשתגדל, תְּגַדֵּל הדוברת את ילדיה קצת אחרת מהדרך שבה היא גָּדְלָה, חינוך חופשי יותר, טוב יותר. שיר יפה המעמיד את הדוברת בתווך שבין הדורות, אבא-אימא מחד גיסא, ומאידך גיסא בתה של הדוברת – הוא "מן הצדק". השורות החוזרות בסופים של בתי השיר "היה זה המקום הראשון/ הסדר הנכון/ ומן הצדק", נותנות לו תוקף, עוצמה אישית-חברתית, מעין אוטוסוגסטיה (השׁאה עצמית) של הדוברת למול האי-סדר, הכאוס של החיים. הנה הוא:

   "בראשית היה חלון/ ואימא,/ חתולים מתפזרים מסתתרים/ בגשם ראשון/ ומרבדי גויבה מתולעים/ תוססים בשכרון סתָו,/ היה זה המקום הראשון/ הסדר הנכון/ ומן הצֶדֶק// הוואדי תפח השחיר/ גולש על גדותיו ונסוג/ מותיר שדה מאיר,/ היה זה הגן הראשון/ שאסף אל חיקו/ כוכבי פלא// לימים ארג קן/ יונק הדבש/ בעץ הלימון הזקן/ ומשתי פנינים/ בקעו אפרוחים/ שלא ידעו יום,/ היה זה המקום הראשון/ אך לא הסדר הנכון/ ולא מן הצדק// ועץ הלימון יבש/ ונחש הוואדי צמק/ חרב כמו עיניו של אבא,/ שוב לא היה זה המקום הראשון/ ולא היה זה הסדר הנכון/ ולא מן הצדק// באחרית חלון,/ בתי,/ שבעה עציצים/ וחלום,/ זהו המקום הראשון/ הסדר הנכון/ ומן הצדק" (עמ' 8).

   קִראו לזה אנאפורות (חזרות בתחילת שורות כדי להעצים את המבע המרגש), קִראו לזה אפיפורות (חזרות בסופי שורות כדי להעצים את המבע המרגש) קִראו לזה תבנית החזרה, זה לא משנה לי כלל. החזרות בשיר הזה בסופי בתים קסומות, והמילים והמצבים המשתנים הנבחרים מבית לבית, הם ברירות כל כך נכונות, אינטואיטיביות ואסתטיות: 1. חתולים ומרבדי גויבה מתולעים 2. הפגישה של הילדה עם אפרוחי יונק הדבש והמוות בפעם הראשונה 3. אובדן התמימות וכניסת המודעות ורגש המיתה לחיינו כבוגרים, דרך הוואדי החָרֵב, דרך עיני אבא. 4. לבסוף החלון והבת שהם פתח לתקווה, ושבע שהוא מספר מאגי בתוך שיר פרוזאי שכזה. שירים יפהפִים, פשוט פִּתחו את הספר וקִראו.   

 

 

 

 

 

 

71 תגובות

  1. כרגע חזרתי מערב למשוררת יודית שחר. הדברים הכתובים כאן הוקראו בערב, והם הרחבה של מאמר השבח שפרסמתי לא מזמן ב"מעריב". מקווה שתיהנו. קדימה! רוגלך, קניידלך, קרעפלך, פרנזלך, פערפלך וטרוֹללך – לעבודה!

  2. שולמית אפפל

    שירים מצוינים.

    • שולמית, אכן שירים מצוינים. תודה לך על התגובה. הנה שיר נוסף של יודית שחר. לא אפרסם כאן הרבה שירים שלה כי הספר חדש ומצוי בחנויות ואני רוצה שהקהל יבוא לקנות את המהדורה השנייה. יפה הדבר. ספר שירה, ספר ביכורים, בימינו אלה, זוכה למהדורה שנייה. ובכל זאת, הנה שיר קצר של שחר שפרסמתי ב"עמדה" 18.

      מר ומתוק

      מר ומתוק,
      מר ומתוק וחריף ולנגוס וללעוס ולגרוס,
      שַׁעֵר מה נושא גבעול
      צווארה של אישה
      נוסעת
      לבדה
      מתל אביב לפתח תקווה
      בגבה נוגהת אצבע אור אחרונה
      טרם
      שקיעה.

      תודה לך, רני

  3. י.ר. (ולא יגיל רן)

    ושמא, רני, נסייג בעקבות רשימתך זו ולבה ושוליה שבעל-פה, ונגדיר מחדש כך (ותוך שמירה על תו ההיכר של זכויות היוצרים): שירפוליטי הוא לא זה שהמשורר מחליט שהוא שירפוליטי, והוא לא זה שהעט מחליט שהוא שירפוליטי, אלא הוא שיר שמחליט בעצמו – והרבה יותר מכך: מבין! – שהוא שיר פוליטי.

    • שירה היא בסך הכל עניין של טעם וריח.
      ככל אמנות.
      אבל, הריח של השירים הנ"ל וההגזמות הפראיות שבכיסוי התקשורתי לשירים ולמשוררת, מריח חזק מדיי משפה עממית, רדודה במבנה, בורה בתחביר, גסה וערסית, מגושמת ופלקטית.
      עודף גוזמאות, מילים בנאליות שבאות לתאר לנו בגדול מצב כלכלי – רוחני רופס.
      לא מדבר אליי, לא מעניין אותי, נמוך לי.

      סליחה על הכנות.

      • אורון יקירי, הבינותי כבר מזמן כי אי אפשר להכריח אנשים לאהוב שירים ואי אפשר להכריח אנשים לקרוא ספרים. כל מבקר שמבין זאת כמה שיותר מהר, חוסך לעצמו את האולקוס. חיה בטוב, רני.

        • איך סופר ומבקר יכול לקרוא "יקירי" למי שהוא לא מכיר? נשמע מהפה שלך רע ונורא. עדיף שתכתוב את האמת, לא יקיר, לא יקר, רק האמת.

          דרך אגב, ואת זה שמעתי מהרבה אנשים,
          רבים, טובים ויקירים. לא מאמינים לך, בגלל סגנונך המתלקק, המתנשא, והרדוד.
          שים לב! אתה לא מסוגל להגיב עניינית לכלום: החלטת, קבעת, נגמר.

          • יקירי, כיוון שאני יודע בדיוק מי אתה ולא תוכל לחמוק, זה ניכר בסגנונך חבר, אתה עדיין נשאר יקירי למרות מיץ המרֵרה והקנאה הנוזל ממך.

            כיוון שתגובתך לא הייתה עניינית, אני מתחיל להקליד – וזה תקף לכל תגובה לא עניינית שתופיעה כאן – את ערכי המילון העברי של אבן שושן כדי שלא יהיה לי משעמם.

            א', א"א, אא"ג, אאוּל, אאוליתים, אאו"מ, אאו"מ, אאוֹס, אאורטה, אאז"ל, אא"כ, אא"ע, אאע"ה, אב… המשך יבוא. רני

          • נוזל ממך המררה. גם הטפשות נוזלת ממך לחשוב שקביעותך מזיזות דעת קוראים.
            לא חידשת בכלום, השירים של שחר אינם ראויים להתייחסות כלשהי בעיניי ובעיניי רבבות אחרים.

          • בורינג-בורינג-בורינג
            אב, אב זקן, אב חורג, אב בחוכמה, אב בית דין (מה שאתה חושב שאתה, יקירי), אב הטומאה, אב טיפוס, אב מזון, אב מלאכה, אב נזק (או, זה מה שאתה), אב עורקים, אב הרחמים (זה בטח לא אתה), אבי מורי, בית אב, בניין אב, דגם אב, תוכנית אב, אבות… המשך יבוא…

          • סמוי עם דימוי

            אתמול דברו בשירתה של יודית שחר קצוות שונים ומגוונים: נסים קלדרון, דוד וינפלד, אהרן שבתאי, צ'יקי ארד, דפנה שחורי, נוית בראל ואתה. שחר מפרסמת בכל כתבי העת הקיימים ומכרה מהדורה ראשונה תוך מספר שבועות. שיא ענק. המררה שאתה מדבר עימה הנח לה במררתה, למה להשפריץ דם שחור על שיריה היפים של שחר. מזמן שלא קמה משוררת בישראל שהביאה את הרוח ששחר מביאה.

          • סמוי עם דימוי, איזה חרוז! איפה לעזאזל דורי מנור כשצריך אותו. כל מה שכתבת כאן על יודית שחר יפה הוא. הצרה היא סמוי יקר שאני כל כך אוהב להשתעמם. אשתדל להימנע מזה. רני.

          • הנחבא אל הכלים

            האם נווית בראל הייתה שם ,או רק ציטטת את המודעה?

          • הופה, נחבא, מישהו נתפס פה על חם! זה מזכיר לי סיפור יפה על יצחק אוורבוך אורפז. כולם כבר ב"בננות" יודעים שאני אוהב מאוד את הפרוזה ואת האיש. הסיפור הולך ככה. פעם הוציא אורפז ספר בשם "העלם" רומן, חלק שלישי מטרילוגיה. הוא פגש משורר אחד, די מוכר וחנפן, שמיהר לשבח אותו על ספרו. אמר לו אורפז.

            אורפז: בעיקר עבדתי על דמותו של משה גליקסמן ברומן זה, פיתחתי אותה, עיביתי אותה לכלל שלם. שקדתי ימים כלילות עליה.
            המשורר: כן כן, דמות שכתובה נפלא.
            אורפז: כן, אבל אין דמות כזו ב"העלם".

            אולי מישהו יודע את הטלפון של נוית בראל? ישלח לי באי-מייל אישי או משהו. אני רוצה להזמינה לסדנה שלי לשירה ב"בית אריאלה". רני.

          • נגעל עם מגל

            שוב יודית שחר כותבת תגובות נלהבות בשם בדוי. בדיחה

          • אֵב (היה כתב עת כזה, גלגול קודם של דורי מנור ולי שיר, הלאה וייטער), א"ב, אבא, א.ב.ב, א.ב.ב, אבבית (זאת העולה בעור המגיב למקרא שיריה היפים של יודית שחר), א.ב.ג.ד, אבגוּד, אבגוּר, חיוך אבגורים (מה שאתה מנסה לעשות בחוסר הצלחה משווע), אבגוסט, אבגינוס, אבגר… המשך יבוא…

          • אוי רן, אתה יודע מי זה?? היצור הזה ממנטר את עצמו לדעת אצלי בבלוג, תמיד באותם משפטים פחות או יותר. לפעמים אני מוחקת אותו והוא חוזר וחוזר וחוזר, תמיד באותן מילים, וגם ברשימות הוא נכנס למנטר לי.
            אתה חייב לספר לי מי זה. זה באמת מסקרן מי יכול כל כך לשנוא אותי בלי שאני מכירה אותו אפילו.

          • יודית בשיחה טט-אה-טט אספר לך בשמחה או בשיחה טלפונית. לא בפומבי. רק אומר בקצרה לא את הבעיה ולא שירייך כמובן, אלא הוא והעולם, וחבל. רני.

    • אני בהחלט מוכן לקבל את דבריך. זה נראה לי מאוד. אינני יודע בדיוק איך השיר בוחר עצמו להיות פוליטי, מחליט שהוא פוליטי, או מבין שהוא פוליטי, אבל זה נראה לי מאוד נכון. אינני אוהב שירים פוליטיים הצהרתיים ואם כן אז אצל משוררים מאוד מסוימים ובמינון. בכל אופן, תודה רבה על התגובה. רני.

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט 

        • מישהו פה מתוסכל ונוירוטי ברמות שקשה לתאר. אני מבין ששירי יודית שחר מרגשים ויפים ומסעירים המה, אבל עד כד כדי כך – ללחוץ עשרים וכמה פעמים אנטר? ואולי זה מין טריק פרימטיבי שכזה כדי שלא יגיעו לתגובות הבאות, המחמיאות כל כך לשחר, כי המגיב מוריק מקנאה בסתרי לבבו. כך או כך, כשאני מסתכל על השעה שבה פורסמה תגובה זו, אני תוהה אם למגיב יש חיים. בכל אופן, אינני מתכוון למחוק את התגובות הללו כי זה קצת משעשע וקצת משעמם אחרי חמש פעמים. וכשאני משתעמם אני, כמובן, מקליד את אבן-שושן ומהרהר לי בשירי יודית שחר הנפלאים. הנה:

          אבות, אבות אבות אבותיו, אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה, אבות דרבי נתן, אבות החשבון, אבות הכנסייה, אבות המייסדים, אבות העדה, אבות העולם, אבות העיר, בית אבות (אין ברירה עם יכולת ההתנהלות שלך, מגיב יקר, למול הצג, נראה שנרשום אותך לשם), בן אבות, זכות אבות (לא עומדת לך, מה לעשות), נחת אבות, פרקי אבות (מומלץ לקרוא בלילה במקום להגיב ב"בננות", אבל אפשר תמיד לקרוא את שירי יודית שחר ובא למרֵרה הנזילה מזור), מעשה אבות סימן לבנים, אב, חמישה עשר באב, תשעה באב (זה מצב רוחך י"ר בראותך בהצלחת שיריה היפים של יודית שחר)…. המשך יבוא…

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט 

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט 

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט 

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט 

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט 

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט 

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט 

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט 

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט 

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט 

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט 

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט

      • 1. בכיף, מה קרה לך?
        2. נדמה לי שלהגיד עילגות או נמיכות על השירים שציטטת זה כמו לבוא ולהגיד לכותבת עצמה: תשמעי משהו, בעברית צריך לומר יהודית ולא יודית. התשובה ודאי תהיה משהו כמו: אבל אני יודית – – – – ובאותו עניין, "מלמטה למעלה" זה כיוון מעניין. אפשר להגיד שיש בו הרבה חיות, אולי יותר, ואפשר לומר שרק ממנו רואים את התחתונים.
        3. השאר לטט-א-טט

        • רני יקירי, הייתה לי בעייה במחשב ולחצתי די הרבה פעמים בלי שהתגובה עברה. עכשיו מתברר שהיא עברה עם כל לחיצה. אם בא לך נראה לי נכון להוריד את כל הלחיצות המיותרות למעט אחת. סליחה תקלה. נמשיך בטט-א-טט

  4. יעל ישראל

    איזו רשימה יפה על שירים יפים. ושוב בהצלחה ליודית.

    (אגב, מעניין, אף פעם לא קראתי את בהן שאול. השיר שציטטת כאן מאוד עשה לי חשק לקרוא).

    • יעל ישראל

      צ"ל, בן שאול.

      • יעל, תודה לך על התגובה המקסימה. שיריה של יודית אכן יפים מאוד ויש לשמוח על כך שהיא אצלנו כאן ב"בננות" כי עם כל בעיית הטרולים והרוֹלים היא נכס ספרותי. באשר למשה בן-שאול המשורר, המתרגם והעורך המנוח – איש שטיפח משוררים צעירים – אני נוטה להאמין שהיה מפרסם משירי יודית שחר. באמת הייתי רוצה שיותר יכירו את שירתו של משה. בעבר פרסמתי עליו כאן רשימה מקפת בבלוג אתן את הלינק שלה. אני יודע, יעל, שאת קראת אותה והגבת, אבל אחרים שהצטרפו לקוראי "בננות" לאחרונה עדיין לא. השיר שמצוטט בראש הרשימה על יודית שחר מצוי במסה על בן-שאול. הנה:

        http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=8608&blogID=171

  5. שלום רן, תודה רבה שבאת היום, בעצם אתמול, ועל המילים שלך.
    תודה על מה שכתבת כאן, מעניין לקרוא את הפרספקטיבה שלך ולראות את השירים דרך עיניך.
    מאוד שמחתי גם על החברים שהגיעו מבננות, על דפנה שחורי שדברה, על סיגל בן יאיר, שחר מריו, גיורא פישר ושירה ארד.
    ממש הרגשתי מתנה שטרחתם ובאתם.
    ואפילו הנחבא הגיע, מסתבר, והתבייש להגיד שלום.
    אני חייבת לו ממולאים או עוגת יום הולדת.

    • יודית – כולם נקבצו באו-לך ולא רק חברי "בננות" הנפלאים שתמיד כיף לפגוש אותם שוב או להכיר אותם. גם משוררים שונים היו ואף אנשי ספר ואוהבי ספר ושמחתי כל כך לפגוש אחרי שנים את המתרגם הנפלא דוד וינפלד שערך את ספרך. רני

    • גם שבי שחורי היתה שם

  6. רן. רק לידיעה: לחזרות בסופי שורות קוראים בשירה: אפיפורות ולא קטאפורות.

    • אהוד, תודה על ההערה. מכל מלמדיי השכלתי. אתה אכן צודק ואני טעיתי. צריך להיות "אפיפורה" ולא "קטפורה".
      "קטפורה" – התייחסות לרפרנט בהמשך הטקסט, מונח בלשני של שיח.
      ואילו "אפיפורה" – היא אמצעי ספרותי, המאופיין בחזרה על מילה או כמה מילים בסוף מספר שורות או משפטים רצופים לשם הדגשה או העצמת הרגש, מונח ספרותי.

      מ"מעריב" איני יכול לתקן את המעוות כי הרשת חוסמת, אבל אני מבטיחך נאמנה לכשאגיע הביתה אתקן זאת.

      זה כמובן לא אומר דבר על האפיפורות הנפלאות של יודית שחר. תודה, רני.

      • צודק. ורשימתך על שירתה יפה להתפאר (אם לצטט סיומת מקובלת אצלך).

        • אהוד, אתה איש עם הומור בריא. הצלחת להצחיק אותי. אכן תגובה יפה להלל. רני.

          • מאמר יפה ,רני, כתוב מאהבה

          • חנה, תודה לך. רק בשבילך אחרוג ממנהגי ואקליד שיר אחד של יודית שחר כי הספר נמצא בחנויות ורצוי שיקנו אותו ולא יקראו אותו רק בבלוג. הנה:

            אביב פרא

            רְאֵה, פתע פרץ אביב פֶּרֶא
            מבעד לסדקי העור
            מאיר את העיר הקמוטה,
            מתעתע בלחיי הזקנות הקופצות
            שלא ידעו מתחת לשמלות האפלות
            נהרות אור שיכור,
            חולץ שד לבנבן,
            אביב פרא

            ראה, עננות מתפוגגות,
            אלף איילות שלוחות בשדות
            ובבשרנו,
            הראויים, הראויים אנו,
            נאחזים באור המכלה
            הראויים אנו, חֲרֵדִים
            חשופים באור המתכלה
            בערבו של יום
            אביב פרא

            חנה, שיר חושני כל כך. רני

          • רני אני מתרגשת מהשיר ומהתגובה החמה נכון לעכשיו מונח על מדפי ספר שיריו הנפלא של מוישלה לקרוא ולהתמוגג רני ממש ממש ספר נפלא מחכה לשבוע הספר לקנות עוד ספרים

          • שיר לירי יפה של יודית תודה רני

          • חנה, אני בהחלט מסכים איתך הן בעניין יודית ובעיקר בעניין משה יצחקי. אכן יש בספר שיריו שירים יפים להתפאר (זה בשביל אהוד) ואף אני קורא בו בימים אלה. אנסה לתת ביטוי ביקורתי בכתב על הספר הזה "נהרות נשאו קולם". רני.

          • כן רני אמנות טובה צריכה להיות מוערכת תבורך

  7. דפנה שחורי-

    רני, הרשימה הזו מצוינת!! מרתקת!!!
    ישבתי אתמול בנסיך שהיה נסוך בקסם של ערב חמסיני ושתיתי כל מילה.
    הבחור שהיה איתי הוקסם אף הוא מהדברים שלך ומהשירה החזקה של יודית

    • דפנה, קודם כול נכון, גם שבי הייתה בערב ואפילו דיברתי איתה. תודה רבה על הקרדיט ועל המחמאות. אגב, השיר על מספר תעודת הזהות, אגיב עליו בפוסטו, אבל כבר אקדים ואומר שסופו חזק מאוד. לגבי יודית שחר, אני מרשה לעצמי, נפתה, להעתיק כאן שיר נוסף שפרסמתי ב"עמדה" 18 והופיע בספר, שיר בולמוס שכזה, תחי הבלוגוספירה! יחי הפו"פ!

      הולכת לאכול את כל הקופסה

      יש לי יין וגלגלתי סיגריה,
      יין וסיגריה, או אישה עברייה מי יידע חייך.
      יאיר77 אומר שהוא טיפוס קליל אבל רציני כשצריך,
      Ofer35 מוסר שהוא אמיתי ויהיה החבר הכי טוב שלי,
      אותיות מרצדות במסך זריזות כמו הנמלים
      שמזה ימים באו לחיות איתי במטבח. מי יידע:
      אישה, מחפשת גבר, גרושה, שני ילדים גרים בבית, ישראל.
      אני לוקחת שאיפה עמוקה מקלידה
      ביקשתי למצוא טווח גילאים מועדף
      מצב משפחתי מועדף/ מבנה גוף מועדף/ רקע דתי.
      הרגלי עישון: לא מעשן/ לפעמים.
      אני פותחת קופסת שימורים עורמת בפה את הגרגרים הזהובים
      גורסת לפתיתים מתמוססים בעסיס מתקתק,
      אני הולכת לאכול את כל הקופסה,
      הולכת לאכול הכול כי הנחש במערה חורץ לשון מאדימה
      בעלטה

  8. חן קלינמן

    רני, הרשימה שלך נאה דורשת ונאה מקיימת – אתה אוהב את שיריה של יהודית שחר ואתה "מוכיח" גם מדוע, אחד לאחד.
    בנוסף או כהמשך למה שכתבת, נדמה לי ששחר היא משוררת פוליטית-חברתית-מחאתית טבעית כיוון שככה היא בנויה: היא כותבת ישר מן הבטן מה מפריע לה ואין זה משנה האם זה בינה לבינה, בינה לבין האחר, בינה לבין ממסד, חברה, תופעה או סיטואציה. משום כך האותנטיות נשמרת ובעיקר הדיוק בפאתוס ובמדד היומרה.
    מבחינה זו, שחר היא משוררת מלמטה למעלה ולא מלמעלה למטה. משוררת רחשים והתרחשויות, אבל מוצהרת, יורה בגלוי. משום כך היא נותנת לנו גם תיאור "אמפירי", מיפוי אישי-חברתי, חתך רוחב אבל מפורט, שרבים רבים מזדהים איתו.

    • חן קלינמן

      "יודית" כמובן, עם יודית הסליחה…

    • חן, משורר ואיש יקר, מסכים לגמרי עם כל מילה שכתבת. יש לך תמיד משפט קולע המסכם באחת את שברצוני לכתוב וכאן זה: "שחר היא משוררת מלמטה למעלה ולא מלמעלה למטה". אבחנה מדויקת מאוד. ראה השיר למעלה בהערה שכתבתי לדפנה, המראֶה עניין חברתי עכשווי מנקודת מבט כל כך אישית וסנסואלית, ממש נוגעת לי בבשר ובקיבה. ומה עם פגישתנו ההיסטורית חביבי, התתקיים? רני.

      • חן קלינמן

        קראתי את השיר שהבאת כתגובה לדפנה. כן, זה מעניין: יש משהו בכתיבה שלה שעל אף שהיא כותבת דברים יומיומיים היא לא נופלת בבנליזציה.

        ורני – הפגישה בוא תבוא! אחזור אליך בעניין, כך או כך – היא לא תחמוק מאיתנו. (ובעניין אחר, אשמח אם תוכל להציץ בפוסט האחרון שלי, אחד מששת קוראיי..).

  9. יודית משוררת נהדרת, היא גם בנאדם נתינתי וטוב וזאת התרשמותי מפגישותינו המועטות.

    לא חושבת שאינטרנט משקף משהו , ולפעמים דווקא הטוב שבאדם לא נחשף ויודית פועלת בלי סוף למען הזולת ואמרתי לה בפנים ואומר לה גם כאן שליבי עם אנשים כאלה, כי גם אם החיים מחספסים אותם זה רק כפי חוץ.
    הפנים נמצא בשיריה ובמעשיה.

    רשימה יפה.

    • אביטל, כל מילה שכתבת כאן על יודית ועל שיריה – אמת צרופה. תודה לך. אני באמת מצטער שאת ואני נקלענו שלא בטובתנו לעין הסערה, ואני אף זוכר שאני חב לך תשובה באיזה עניין. אענה בקרוב ושוב תודה, רני.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרן יגיל