בננות - בלוגים / / שירגיג (שיר הגיג) 3 – לפתח חטאת
תלמה פרויד
  • תלמה פרויד

    נולדה בתל אביב, כמעט על מדרגות בית החולים ולא התאוששה עד היום. למדה ספרות עברית ולשון באוניברסיטת תל אביב לתואר ראשון ועשתה תואר נוסף בספרות, בהצטיינות, באוניברסיטה הלאומית של דרא"פ. שהתה בשליחות בדרא"פ, לימדה בתיכון שם ובארץ. טיילה רבות באפריקה והתאהבה ביבשת. הייתה חברת מערכת 'מעריב' במשך שנים ותרמה 'אייטמים' גם לגל"ץ. בהמשך הייתה כתבת ראשית ב'עולם האשה', כתבה על ענייני תרבות ב'פנאי פלוס', כתבה טורים בענייני עיצוב, בריאות ועוד. כלשונאית, הייתה בין כותבי המילון העברי-עברי 'רב מילים' שיצא בהוצאת מט"ח שליד אוניברסיטת ת"א בשיתוף עם אחרים – בפרק הביטויים. עורכת לשונית, כותבת, פריקית של שפות, מציירת במילים. גרה בהרצליה

שירגיג (שיר הגיג) 3 – לפתח חטאת

לַפֶּתַח חַטָּאת
 
 
בְּרֵאשִית בָּרָא אֳלֹהִים שָׂפָה.
בַּמִּלוֹן הָעִבְרִי הַגָּדוֹל שֶׁל הַבְּרִיאָה
הָאוֹר הוּא יוֹם
הַחֹשֶׁך לַילָה
הָרָקִיעַ שָׁמַיִם
הַיַבָּשָׁה אֶרֶץ
מִקְוֵה הַמַּיִם יַמִּים
וְלַדֶּשֶׁא לֹא קָרָא.
וְאַחֲרֵי שֶׁבָּרָא אֶת הָעוֹלָם בְּעִבְרִית
הוּא עָבַר מִן הָעוֹלָם
לְגַן עֵדֶן
וְחִכָּה בַּפִּנָּה לְאָדָם וְחַוָּה
וְחִכָּה בְּעָרְמָה לָאִיש הֶחָשׂוּף
לָאִשָּה הָעֵירֻמָּה
וְהִנְחִישׁ אֵת הַנָחָשׁ.

23 תגובות

  1. משה יצחקי

    שירגיג יפה מאד תלמה, מעניין הביטוי עבר מן העולם שמשמעו גם מת, היינו ההימצאות בגן עדן משמעה מוות ודווקא שם כדי ליצור חיים מפעילים את היצרים האנושיים של החיים על פני הארץ.

  2. שיר יפה. נשרגג קצת. :)))
    ועכשיו יש לו לאלוהים עם מי לדבר. ועל מה. צריך רק לדעת את שפתו. :))))
    אולי שירה היא חלק ממנה. השפה האילמת שבין שורות.
    סיפורי בריאת העולם יש בשפות רבות ותרבויות רבות. וגני עדן רבים. בספרים רבים ונצחיים. והעולם בא בטח מעלם, נסתר. קרוב כל-כך ונסתר כל-כך. ומה שיפה שהכל מטפורה. כמו שיר.

    • תַּלְמָה פרויד

      שירגגת לי תגובה יפה ושירית ומעניינת, גרא :)) אהבתי. תודה רבה.

  3. חיבור מעניין בין שני ספורי הבריאה השונים של ספר בראשית: זה של פרק א' וזה של פרקים ב-ג.
    כאמור ,אלו שני ספורי בריאה שונים בתוכנם ובסגנונם ובחלק מהפרטים גם סותרים זה את זה.
    ההסבר שאני מביא לתלמידי לשיקולי העורך המקראי להניח את שני הסיפורים זה לצד זה שונה משלך:
    לפני הבנתי הוא רצה להראות שאלוהים ברא עולם מושלם ומי שקלקל אותו וגרם למצבו הנוכחי הוא האדם.

    אבל, הפרוש שלך יותר משכנע

    • תַּלְמָה פרויד

      אשרי התלמידים ש-מוֹרָם פתוח לפרשנויות שונות ומשונות (?) ובכלל, פתוח.
      תודה רבה על התגובה, גיורא 🙂

  4. תלמה, איזה אלוהים זה!
    די עלוב או אולי חרמן… סגר את המילון והלך למופע 🙂
    חתיכת שירגיג…

    "הנחיש" מלשון נחישות או נחשות?

    • יפה וחכם סיפור הבריאה בשירגיג שלך במיוחד ו"הנחיש את הנחש"

      • תַּלְמָה פרויד

        תודה חנה, שימחתיני. בכל קריאה בסיפור הבריאה בתנ"ך – ובתנ"ך בכלל, אני מגלה דברים חדשים. מאמינה שגם את. הנאה צרופה.

    • תַּלְמָה פרויד

      אוי, אלוהים!!
      נחישות או נחשות? ואלי הַנְחָשָה? נַחֵש 🙂
      (ארגז כלים: נָחָש, נחישות, ניחוש, נחושתיים, נחושתן, נחשון…. ועוד. בטוחה, אמיר, שאתה יכול להוסיף עוד כהנה וכהנה).

  5. בחלק הראשון של השירגיג המדליג שלך אלהים עשה עבודה לא רעה בעברית בחלק השני וואחד אלהים… 🙂

    • תַּלְמָה פרויד

      "נח", 'מדליג' זה ממש מדליק.
      כן, יש לו ימים טובים, ימים רעים.
      תודה על תגובתך 🙂

  6. טובה גרטנר

    כן תלמה, יש הגיון בדבריך, ככה העולם נברא, צריך לדבר עליו, במילים, כדי שיברא
    להתראות טובה

    • תַּלְמָה פרויד

      טובה, כך זה בסיפור המקורי. כל דבר שנברא, במקביל נברא לו שֵם.
      ותודה על תגובתך 🙂
      חוץ מזה, קצת באיחור: ביקרתי באתר שלך בעקבות קריאתה של גבריאלה, כשפורסם אותו הפוסט שלה, האזנתי לשיר ואהבתי. אשמח לבקר שוב. להשתמע.

  7. רונית בר-לביא

    גדול, תלמה 🙂
    בשיר שלך אלוהים נשמע כמו איזה אנס מפינה אפילה 🙂

    הוא ברא את היום-האור להם,
    ואת החושך לילה – לנו !!

    לדשא הוא לא קרא, כי אולי הדשא בא לבד 🙂

    והנחש הנחוש הזה..

    • תַּלְמָה פרויד

      רוניתי מצחיקולה, המשיכי לקרעני מצחוק בלילות.
      כן, הרבה בעלי בתים היו שמחים אילו הדשא היה בא לבד (וגדל על אוויר). בינתיים, רק העשב בא לבד וצריך לנכש עוד ועוד. :))

  8. תלמה, שיר יפה ומעורר מחשבה. רני

  9. תמי קאלי

    תלמה, שיר שנון על מי הוא אלוהים, כיצד לדעתך הוא יוצר, ויחד עם זאת מעורר לתשומת לב על הנחש והערמומיות.

    • תַּלְמָה פרויד

      תודה, תמי. כן, צריך להיזהר בגן עדן שלא לדרוך על נחש. ומעוד דברים. 🙂

  10. מחשבה מעניינת על הבריאה. אף פעם לא חשבתי על עניין אדם, חווה והנחש כסוג של ניסיון אלוהי להפיל בפח את האנושות.נשמע כאילו את באה אליו בטענה: אתה חכיתה להם בפינה!

    • תַּלְמָה פרויד

      ללוסי ולכל המגיבים היקרים מאוד,
      אנחנו, בניגוד לעורך המקראי, לא התחייבנו להוצאה להוציא את הגיבור מושלם או לפחות הכי טוב שאפשר. ולכן, לנו מותר להרהר, לערער, לשאול שאלות וגלות גילויים. המורה לתנ"ך לא בסביבה, זה בסדר.
      ולוסי חביבה מאוד, תודה על התגובה. מקווה שעניתי :).

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לתלמה פרויד