בננות - בלוגים / / רשימה על 'ליצנים' הצגה קצרה. (פורסם ב-nrg)
אסתי ג. חיים
  • אסתי ג. חיים

    1.גדלתי בחיפה, בשכונת נווה שאנן.  2בת להורים שחוו את השואה בילדותם, והיא מלווה אותם עד  היום.  3.למדתי מחול ותיאטרון באוני' ת"א,  4.שיחקתי ב'קאמרי' בין היתר בהצגותיו של חנוך לוין שעודד אותי לכתוב.  5.אני קוראת וכותבת מגיל שש. אוהבת את שפת המילים ואת שפת התנועה. (נוטלת שעורי מחול אצל רנה שיינפלד) 6.ארבעה ספרים שלי יצאו לאור עד כה: 1997-'רקדנית שחורה בלהקת יחיד' ב'ספריה החדשה', 1999-"חיינו השניים'- 'הספריה החדשה', 2003-'מחר יקרה לנו משהו טוב'-'ידיעות/פרוזה'. 2007-'שלושתם'.(ידיעות/פרוזה) וחמישי יצא בחודשים הקרובים. 7.בנתיים אני מדחיקה את העובדה שבקרוב יצא ספר חדש. כל יציאה כזו לאור מטלטלת את הנפש. החוויה האהובה היא הכתיבה עצמה. 8. אני מלמדת כתיבה יוצרת במכללת סמינר הקיבוצים וובבית אריאלה 9.סיפורים רבים פרי עטי התפרסמו במדורי ספרות וכתבי עת. כך גם מאמרים בנושאים ספרותיים שונים.  10.זכיתי בפרסים ספרותיים שונים, בניהם פרס היצירה ע"ש רה"מ לוי אשכול לשנת 2003. 11.אני אמא לשני בנים, מאכילה חתולים, חובבת ציפורים וים, רגישה ובעלת חוש הומור...

רשימה על 'ליצנים' הצגה קצרה. (פורסם ב-nrg)

 

"ליצנים" מדגימה מהו תיאטרון

ההצגה "ליצנים", שביים ג"וליאן שגרן והוצגה במסגרת הפסטיבל לתיאטרון קצר, נוגעת בעדינות אך ברוח שטות בשאלה מהו תיאטרון. משחק מופלא ובימוי מדוקדק הופכים אותה להברקה מחזאית קצרה ומדויקת

 

<!–

 

אסתי ג" חיים | 22/12/2008 12:41 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר


ביקור בפסטיבל לתיאטרון קצר הינו חוויה בעיני. כמו סיפור קצר – מחזה כזה אמור להיות "מעט המכיל את המרובה". ההצגה "ליצנים" מצליחה למצות את המשפט הזה באופן מקורי ומעורר מחשבה.

ליצנים

ליצנים צילום: רן בירן

"ליצנים" מוגדרת בצדק על ידי יוצריה כקומדיה אבסורדית. הכל בה הפוך. הבלתי צפוי הוא צפוי, המציאות היא דמיונית, הדמיון הוא מציאות מדומה, השחקנים האמיתיים הם דמויות והקהל הצופה באולם הוא דמיוני לכאורה.

ההצגה מתרחשת באחורי הקלעים בתיאטרון, בחדר הלבשה ומתארת שחקן בכיר ושחקן משנה  המתכוננים להיכנס לבמה להצגה, ומלבישו של השחקן הבכיר, העוזר לו ורק לו בהכנות לעלייה לבמה. 
<!–<<>>

וירטואוזיות

שלוש הדמויות לבושות בבגדי ליצנים, שהן, כמסתבר בהמשך, בגדי החול של השחקנים. במהלך ההצגה הם מחליפים אותן לתלבושות ההצגה, לכאורה חליפות רגילות, שהן תלבושותיהן של הדמויות בהצגה שהם עומדים להופיע בה בפני הקהל האחר, הדמיוני.

החלפת התלבושות הוירטואוזית נעשית תוך כדי מעשי ליצנות יפיפיים המבוצעים בדייקנות ובחן רב על ידי שלושת השחקנים. זוהי למעשה ההצגה האמיתית שאנו צופים בה. ההצגה האמיתית שלהם, אליה הם מתכוננים, היא דמיונית בעבורנו הצופים, כפי שמה שקורה להם באחורי הקלעים, כלומר ההצגה שבה אנו צופים, הוא דמיוני לקהל הדמיוני שלהם.

לעומת שני השחקנים (גיל אלון וגבי כהן גרונדלנד) המדברים לאורך כל ההצגה על אותו מקרה דרמטי שקרה פעם לדמותו של גיל אלון, דמותו של המלביש (לירון גילרמן) אינה פוצה פיה במשך כל ההצגה.

המלביש עובד וטורח כל העת בהסרת בגדי הליצן של השחקן הבכיר (גיל אלון) והלבשתו בתלבושת החליפה להצגה. הוא היחיד מבין שלושתם, שבפועל עושה את העבודה הריאליסטית, אך הוא נותר בתלבושת הליצן עד הסוף.

דמות הליצן היא הדבר האמיתי, ואילו הטקסט המספר סיפור אמיתי, לכאורה, הוא הזוי. על ארגז התלבושות נכתב כיתוב גרפיטי –Fuck Hamlet בעוד המלביש אוחז בידו אימום פיאות מקלקר ומדמה את הסצינה הידועה "להיות או לא להיות" מתוך ההצגה הקלאסית.

ראש הקלקר גם הוא מטאפורה פארודית  לגולגולת האמיתית: הבל הבלים הכל הבל. לקראת סוף ההצגה חוזר השחקן הבכיר מהבמה הדמיונית אל מאחורי הקלעים, והמלביש מוציא מפיו סרט צבעוני ארוך המסמל את "אביזר המילים" שכבר היו בשימוש, נאמרו כבר וכעת אין בהם עוד צורך.

 

<!–<<>>

בימוי מלא בכשרון

איני יכולה שלא להזכיר בהקשר זה את במאי ההצגה- ג"וליאן שגרן שצבר הוכחות לכשרונו בעברו האנגלי ואף זכה בפרסי "דב הזהב"" והאוסקר על סרטים קצרים שביים. מזה שנים שהוא חי כאן נטול שפה למעשה, וזהו עבורו מעין עולם מדומה. העולם האמיתי שלו נמצא אי שם במקום בו הוא יכול לבטא עצמו בשפתו שלו. ואולי דווקא בשל כך שפת התיאטרון ב"ליצנים" עשירה כל-כך.

לא לעיתים קרובות מצליחה הצגה לגעת בליבת ההוויה התיאטרלית ובמהות השאלה, במה עוסקת אמנות התיאטרון. פעמים רבות נופל התיאטרון במלכודות האקטואליה הקשה שהיא מנת חלקנו בארץ ועבודת התיאטרון בעיקר משרתת את המטרה – אם זו ביקורת חברתית או אחרת.

פעמים אחרות נמלט התיאטרון אל מחוזות האסקפיזם. "ליצנים", הברקה מחזאית קצרה ומדוייקת, בבימוי רב כשרון של ג"וליאן שגרן  ומשחקם הווירטואוזי של השחקנים, על רקע התפאורה והתלבושות הצבעוניות וכל-כך מתאימות של מיכל יעקובי, נוגעת בחן ובשטותניקיות מקסימה בשאלה מהו תיאטרון, בעדה משתקפת כמובן השאלה "מהם החיים".

"ליצנים" ממחישה כי אכן "כל העולם במה וכל האנשים שחקנים". הדמיון אמיתי יותר מהמציאות, והמילים אינן אלא רק "מילים, מילים, מילים".

"ליצנים" מאת מאור גילרמן ובבימויו של ג"וליאן שגרן הוצגה במסגרת מקצרון 2 בפסטיבל תיאטרון קצר בצוותא תל אביב ביום ה" ה-18 בדצמבר. משתתפים: גיל אלון, לירון גילרמן, גבי כהן גרונדלנד.

<!–

 

6 תגובות

  1. אפשר לקבל פרטים על תאריכים עתידיים להופעות???

    • אסתי ג' חיים

      ההצגה הוצגה במסגרת פסטיבל לתיאטרון קצר הנמשך ארבעה ימים בלבד. אך יתכן מאוד שתשוב לבמה עם שתי אחיות קצרות נוספות בקרוב.

  2. אכן, נשמע כמו הברקה.
    ג"וליאן שגרן היה חביב עלי לפני שנים הרבה, אבל לא ידעתי, למעט צליל שמו, שעברו אנגלי מבחינה תיאטרלית.

    וטוב לשמוע ממך, אסתי.

  3. תודה. אלך לראות

  4. אסתי, נשמע מרתק ושווה שמרטף

  5. רעיון גאוני עם משל קיומי עמוק עד כאב. כל הססגוניות והשמחה נעלמת כשמתכוננים להצגת החיים שם על הבמה…

© כל הזכויות שמורות לאסתי ג. חיים