בננות - בלוגים / / אורחת בבלוג – גל קוסטוריצה: יוצרת ועורכת
אחוז בקולמוס
  • צדוק עלון

    נולדתי בירושלים ב – 1954 לאסתר וחביב עלון. אני נשוי לרונית ואב לרות, אֵסי ושירה.

אורחת בבלוג – גל קוסטוריצה: יוצרת ועורכת

 

אבל אבא ישֵן / גל קוסטוריצה

 

קֶמֶט חָרוּץ בֵּין גַּבּוֹת

וְרִיד תָּפוּחַ לְנֹכַח מַעֲשֶׂה נְבָלָה                            

סֻלָּמוֹת שֶׁל בְּנֵי מֶלֶךְ

בְּרִיחִים

שַׁלְשְׁלָאוֹת

מֹאזְנַיִם חוֹרְקִים שֶׁל זְמַן – מָה עוֹד יָבִיא

שֶׁלֹּא בָּא?

וְלָשׁוֹן הַמְגַמְגֶּמֶת אֶת הַלְמוּת הַמַּחְשָׁבָה –

יְרוּשַׁת אָבִי.

 

אֲבָל אַבָּא יָשֵׁן.

יָשֵׁן הֵיטֵב,

מְהַדֵּק עֵינַיִם. מַפְלִיג

מִפְּנֵי כָּל הַמְּאַכֵּל אֶת עַצְמוֹ. 

אֶת אָבִי. אוֹתִי

אִתּוֹ

 

וְהַחֲלוֹמוֹת – סְדוּרִים.

קִימָה אֵינָהּ יָפָה לָהֶם.

 

מֵאָבִי לָמַדְתִּי אֶת הַשֵּׁנָה.

וְאִמָּא –

חֲרֹשֶׁת צְלָלִים.

 

עדינים ודקים הם הקשרים הנפשיים שלנו עם הורינו. ההתבוננות בהורינו לעתים אמביוולנטית (לא אחת אהדתנו מתחלפת מן האב לאם ולהפך, ולא אחת יחסנו לאחד נקבע כתוצאה מהיחסים שבין שניהם); לעתים אנו כועסים עליהם על כך שהולידו אותנו לעולם שאת פשרו איננו מבינים; לעתים התבוננותנו בהם מלוּוה בעצב – על חוסר האונים שלהם, על כך שהם יודעים שיגיע הרגע שנעמוד על כך שאין הם גיבורים היכולים לעמוד לימיננו בכל העתים; לעתים אנו מרחמים עליהם ורואים בראי שונה ובסימפתיה את המערכת הזוגית שלהם; ולעתים אנו חשים כי מחמיצים הם משהו בחייהם ואנו נאלצים לראות בהכרח אחד מהם כאשם.

 

"אבל אבא ישן" הוא שיר מפוכח. לכאורה הוא עוסק ביחסי אב ובת, אבל בלעדי האם אי-אפשר להבין יחסים אלה.

 

תיאור האמפתיה שחשה הבת כלפי אביה ממלא את המרחב של השיר. הבת מזדהה עם האב מתוך שהיא חשה כמותו, והיא מודעת לירושה שירשה ממנו בהיותה בשר מבשרו – הקמט והוריד שקמו בו לנוכח מעשה הנבלה; הפסיביות העגומה שבה הוא מצוי כנראה בגלל שהחיים לא היטיבו עמו; הלשון המגמגמת את הלמות המחשבה – אולי משום שהמחשבה מהירה מהיכולת להתבטא, והשינה המהווה מפלט שבו אפשר להפליג בחלומות סדורים למחוזות רגועים.

 

והנה מופיעה האם – בפתאומיות, כניסה מפתיעה, חדה וחודרנית כל כך, עד שאפשר לחוש אותה בבשרנו. האם אינה אקטיבית; היא אינה פועלת פעולה אלא מתוארת כ"חרושת צללים", ואף על פי כן הופעתה בשיר לא רק מטלטלת אלא מאיימת ואף מביכה את הקורא: לְמה הכוונה ב"חרושת צללים"? הופעה של מי שהיא "חורשת מזימות"? הופעה שלה כפי ש"חשרת עבים" מופיעה בשמים באיום קודר? ואולי הופעתה מלמדת על "חרושת שמועות" שעלינו לברר מה הן?

 

אם כן, ה"חרישיות" שבהופעת האם מטרידה, והצללים המכבידים שהיא משליכה כחופה מאיימים. בצמצום הופעתה ובריחוקה מאלצת אותנו האם (והכותבת עמה) לקרוא שוב את השיר מתחילתו, ולנסות להבין מחדש את התובנות הנפשיות בדבר הקשר הנפשי העדין בין הבת לאביה.

 

"אבל אבא ישן" הוא שיר מפוכח, מפוכח מדי, הנוגע ברגשות האהבה שלנו להורינו. מגולל הוא בתוכו באיפוק תובנות רגשיות של החמצה, אכזבה, עצב, כעס עצור וצללים – צללים רבים שצריך לפזרם עד שתתבהר התמונה; והמלאכה מוטלת על היחיד.

 

בספרה "לבד באוקיינוס", אשר עורר עניין רב, מצליחה גל להזדהות עם הדמות הפיזית-רוחנית של גיבור ספרה – סלבה, ולספר סיפור ביוגרפי של אישיות יוצאת דופן, תוך שהיא משלבת תובנות עצמיות משלה, ותוך שילוב אמת אחרת (מטאפיזית?) עם האמת העובדתית, מה שהופך את הספר ליצירה מיוחדת. גם בשיר זה בולטת תכונתה של גל (תכונה שהיא כנראה הכרחית לכל סופר) – היכולת להיות אמפתית לדמויות, לחוש את התובנות הנפשיות שבנפשן ולתארן במדויק, תוך חשיפת תובנות נפשיות עצמיות לנוכח המציאות.

 

כבהרבה מיצירותיה, גל קוסטוריצה, יוצרת ועורכת, יודעת לבצע בדיוק רב קורלציה בין המבנה המציאותי שאותו היא רוצה לתאר ובין המבנה הספרותי (על המשפטים והמילים) בו היא בוחרת; כאן בא הדבר לידי ביטוי בַּדיוק שבו מתוארים יחסי הדוברת בשיר עם הוריה ובמיקומם המדויק בשיר.

 

גל פירסמה שירים וסיפורים קצרים בבמות רבות, וספרה השני "שותפות מותנית" עומד לראות אור בקרוב.

 

 

17 תגובות

  1. אורית בנצקי

    הפליאה לתאר מסכת אבות.

    • אורית שלום,
      תודה על תגובתך המתומצתת להפליא (גם מסכת אבות וגם משנת אמהות…).
      צדוק

    • גל קוסטוריצה

      אורית,

      כמו תמיד, בצירוף או במשפט שאת מתיקה מהקשר ומצרפת להקשר זר באופן כל כך ייחודי ומבריק, הצלחת לבטא הרבה ואחר.

      ואת שבלבי עלייך את יודעת.
      גל

  2. יפה השיר וכתיבתך עליו מרחיבת דעת
    תודה !
    ו קוסטוריצה – יש קשר ?

    • ריקי הי,
      תודה תודה — אכן יפה השיר.
      קוסטוריצה — עד כמה שאני יודע יש קשר אך אינני יודעו.
      צדוק

    • גל קוסטוריצה

      ריקי, תודה על הקריאה, את של צדוק, את שלי.

      שמחתי לקרוא.
      גל

  3. גיורא פישר

    שיר יפה מאד, וכתיבתך עליו מעוררת עניין בקריאת שיריה האחרים.

  4. קודם להכל,
    ישנו משהו דק המרעיד את גווי הנימים בכך שכותב מארח כותב אחר, וכאן כותבת מיוחדת ונדירה כגל.
    כמעט כמו לשבת בבית קפה קרוב לשולחן של שתי נוכחויות כשמותר להקשיב, אבל רק כמעט, או רק מעט.
    אני למדה ממך את אצילות הלב, צדוק.
    תודה.
    …………..
    הכתיבה שלך אודות השיר של גל היא כתיבה מופתית.
    כמה מעט אנשים יודעים לכתוב על מבלי לקחת לעצמם ולו פירור אבק, אלא להותיר את המרחב כולו ליוצר וליצירה, וכל הזאת בתוך אמיתיות מרטיטת תדרי- על.
    ……………
    המבט המפוקח והמפוכח שלך לתוככי ומתוככי השיר מותיר את האילמוּת לוחשת את עצמה לעצב.שקוף.
    בקרקעית אישוניי הלב.
    ……………
    החיבור שערכת ליצירתה של גל – במארגה מעניק מרווח זך, צלול – לה ולך.
    ולקורא.
    …………..
    וכתיבתך – בָּ-דיוק המפעים הזה היא התכה של צירוף דיו הגידים.
    ………
    תודה, צדוק.
    תודה, גל.

    • הלנה הי,
      אין בפי מילים. כול שאוכל להגיד יפחית ממילותייך השופעות יופי ונדיבות צרופה.
      אאחל לכולנו ברכות שנמשיך לזכות ולְזַכּוֹת.
      צדוק

    • גל קוסטוריצה

      הוי הלנה.
      נדיבותך השופעת הולמת ואולמת-פה.
      מה עוד אומר שלא אמרתי על כך?

      תודה, אהובה.
      גל

  5. הי צדוק, יפה יפה, פגשתי אותה באתר אחר, יפה שהבאת , עכשיו מכיר אותה מעט יותר.
    תודה יישר כוח.:-)

    • אבנר הי,
      משמחת תגובתך. מקווה שניחשף לעוד ועוד משל קוסטוריצה.
      תודות וברכות — צדוק

    • גל קוסטוריצה

      תודה, אבנר. נפגשים שוב, והפגישה נעימה על אף החשיפות.

      תודה שביקרת והגבת.
      גל

  6. גל קוסטוריצה

    (הטכנולוגיה שאפשרה לתת פומבי ל"אבל אבא ישן" הקשתה עלי הפעם הן בפער הזמן שנכפה בין רצוני להשיב לבין יכולתי לעשות זאת, והן באובדן תודתי אליך במרחב האינטרנטי.)

    צדוק היקר,

    פרסום השיר אצלך ריגש אותי בגלל נדיבותך כיוצר, ובגלל רגישותך לסייע לישות לצאת מבית יוצרהּ ולשחררו כדי שיוכל להביט בה ולהבינה באמת.

    וכבר אמרתי לך בעל-פה, כשיצירה הופכת נחלת הרבים היא מאפשרת ליוצר (ובמקרה זה לי) להבין את עומקיה/עומקיו את רבדיה/רבדיו ואת מורכבותה/מורכבותו, ובראשונה לחוות אותה באופן שמחדד אצלו את התודעה ועוזר לו לגדול פנימה, לרובדי עומק פגיעים יותר, לעבר היותו יוצר חשוף ואמיץ יותר.

    והנה התנסחה לי תגובה כמעט בשפתך.
    תודה גדולה.
    גל

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לצדוק עלון