בננות - בלוגים / / מגופו של משה יצחקי אל אורו ערגתי – על ספר שיריו "לאשר תישא הרוח"
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

מגופו של משה יצחקי אל אורו ערגתי – על ספר שיריו "לאשר תישא הרוח"

 

 

משה יצחקי/ לאשר תישא הרוח/ הוצאת קשב/ 126 עמ'/ 2011

משה יצחקי הוא משורר-אמן. זה מה שעלה בי באישון ליל לאחר שסיימתי לקרוא בספר שיריו "לאשר תישא הרוח". אין זה הספר הראשון של יצחקי שאני קוראת בו ומתרשמת תוך כדי קריאה שמה שאני קוראת זוהי שירה במיטבה. אך מהי שירה במיטבה אליבא דה שירי יצחקי הבנתי במין הארה פנימית לאחר העיון המתמוגג בספר השירים החדש. רבים הם המשוררים בימינו. ישנם אף משוררים ראויים מאוד ביניהם. אך מעטים מהם שייכים לזן המשוררי-האמני "הקלאסי", שהוא זן משכילי בעיקרו ובמוצאו. זהו זן שאמון על רזי הפואטיקה, על יסודות הפרוזודיה, על דרישותיה וסדיה –  ובתוך כל התורה כולה עושה בה כבתוך שלו. לא תוך התעלמות ומחיקת כל שהוא יודע על מהי שירה עוד לפני שיעלה מעצמו את השורה הראשונה בשיר זה ואחר; כי אם (כך נדמה לי) תוך בחירה מושכלת ואינטואיטיבית גם יחד –  אך תמיד מוקפדת מאוד –  בתבנית הפרוזודית, במקצב ובמחסנית הדימויים והמטפורות המתאימה במדויק לתכני השיר שמבקשים "להיתרגם"-להיירות באמצעותם. מעשה אמן ממש.

 וכמשורר-אמן אין יצחקי קופא על שמריו. בתוך סדנת האמן שלו הוא משכלל את כליו האישיים, משייף את קולו האישי עוד ועוד ובונה אותו לתלפיות. וזאת ניכר בעליל בספרו הנדון כאן, אם אשווה אותו לספריו הקודמים. יש בו מן הפתוח מאוד לכל רוח (תרתי משמעי) ובה בעת הוא מהודק מאוד – שיר שיר, שירים כמחזור, ומחזורים כספר השלם העולה על כל חלקיו ובזכות גיבושם לעצמם ללא סטיית תקן אחת.

 "לאשר תישא הרוח" הוא בעצם סיפור מסע. מסעו של המשורר אל מחוזות השראתו. וכמשורר-אמן אין זה מפתיע שמחוז ההשראה הראשון במעלה שלו ניתן לו ביטוי בשער הראשון של הספר, "המוקדש" ליצירותיהם של אחרים – משוררים גדולים אחד אחד. הם ספקי התחמושת השירית של יצחקי הראשונים  במעלה ובגלל מעלותיהם כיוצרים אמנים. וכאשר הוא בא אליהם, להסתופף תחת גזע אמנותם הנשגבת, בה בעת הוא מביא אותם אליו, מערבל בתוכו ועל פי שיטתו את עליהם-דפיהם ומעלה את עצמו על כנפיהם לכדי חוויה שירית מרחיבת דעת-אופקים ולב הניזון מעושרה של תרבות אנושית מגוונת. ניזון ומזין. מפותה ומפתה לצאת ממנו ולזרום עמו אל אוקיינוס מעתיר שבו מתבוללים כל אמן בשפתו – יונתן רטוש, לאה גולדברג, חיים גורי, יונה וולך, זלדה, אבות ישורון, אמיר גלבוע, דליה רביקוביץ, דן פגיס, אלזה לסקר-שילר, שימבורסקה, מילוש, נרודה.

 ואז, מצויד ומצייד במקורות השראתו פורץ יצחקי אל אור העולם שמעבר לגבוליו הגיאוגרפיים-הפיסיים. מסע של רוח כיונה: "וכך, כיונה/מארובתה/אני יוצא/ מיזרעאל ביתי/למסעותי, גופי/תועה, נשמתי/ לומדת איך/להתקדש/ באש זרה/ונוכרייה. איך להפך/את מה שלא רוחם/בידי האל, ויש לומר/בהגינות שלא רק/קנאות היא תכונתו,/ כי בדברו אל הנביא/הושע, אמנם, לא/ חמלה הייתה בו בשולח,/ אלא תבונה חותכת,/ חרב מתהפכת,/ מעוקלת כמאכלת/ או אזמל של מנתחים,/ אולי רק כך, במהופך/ בערעור סדרי עולם,/לומד אדם לעשות/ רחמים רבים במסעותיו/ ממנו ואליו/ על פני האדמה". (עמ' 55-56).

 אז יצאתי איתו, ועל גבו, על כנפיו למען האמת, יכולתי להתיר לעצמי להיוותר בחדרי הקט ולנסוע על גשר מילותיו אשר נדמה כי שום נסיעה עצמאית במציאות חיי לא הייתה מעשירה אותי כמותו. והכול בלי מאמץ, בלי חשש לאבד לא את גבולי הפנימיים, לא את מזוודת תחושותי-העדפותי שלי בעת מסע, הלכתי אחריו ואיתו כעיוורת להיפקח אל המראות החיצוניים-פנימיים, לחצות יבשות מסוגים שונים ושלל ערים, להעמיק חקר בשורשי אישיותו, אהבותיו ונפתלותיהם כדי למצוא בהם ומתוכם את שלי. כי שפת מסעותיו הפיזיים של יצחקי עונה בנקל על כל הטעמים. היא רב רובדית ובה בעת פשוטה. מורכבת ונגישה וקלה "לעיכול" כאחת.

יצחקי, כאמור בתחילה, מכפיף הכול אליו, אך לא במובן האגוצנטרי הדל כי אם ההפך המוחלט – במובן המעתיר, המרחיב, המנכס כדי להנכיס. עץ, שיח, כיכר, גיבור מיתולוגי, שידור משחק כדורגל הולנד-ברזיל על מסך ענק בלב עירו של קפקא. הכול יחדיו. לכאורה ללא חציצה, ללא היררכיה פנימית; אך הלכאורה הזה, יד האמן-המשורר העושה בכל הנקלט בחושים האנושיים כבתוך שלו, היא וביסודו של דבר היא זו שעושה את שירתו של יצחקי לשירה ריגושית כה חכמה ומחכימה – ואמיצה. שהרי רק אמיצי הלב, רבי הרגש אך המפוכחים המשכילים יכולים לחוות את אוכסימורוני הקיום הממשי שעליו יאמרו, כיצחקי, "לנדוד, למצוא ולאבד, להירדם/ער לב להישאר. לשכוח/ ופתאום להיזכר, בנצנוץ,/ בריח, גוף נישא ברוח,/ לתור אחריו עד מות/ עד גלגול המחילות/ ולהכות על חטא!  להתחיל הכול/ מאלף בית". (80)

 שני משוררים עבריים קלאסיקונים אזכיר לסיום. הם ודאי היו חותמים בגוף נשמתם על שורותיו אלה ועל רבות כמותן של יצחקי. האחד הוא אלתרמן השר "עוד חוזר הניגון שזנחת לשווא/ והדרך עודנה נפקחת לאורך…" והשני הוא ח.נ. ביאליק הכותב באחד משיריו הארספואטיים הנפלאים, האכזיסטנציאליסטיים, "בעצם ילדותי יחידי הוצגתי/ ואשאף כל ימי סתרים ודממה;/ מגופו של עולם אל אורו ערגתי/דבר מה בל ידעתיו כיין בי המה".

אכן משה יצחקי המודרניסט לעילא שייך בזכות מלאה והודות למיטב שיריו שאין בהם כזב ואף לא מילה אחת מיותרת לדור המשוררים שהיטיבו לדעת כי גם אם מחלבנו ומדמנו אנו חוצבים דבר פיוט, אזי יש לנו אבות פואטיים שמן הראוי ללמוד מהם ולהתפתח ולהיפתח אל קולנו במלואנו.  

  

 

 

8 תגובות

  1. הי ענתי,

    נתקלתי באיזה ספר שלו עם איוריה של לוסי אלקוטי, אין לי מושג אם לספר הזה את מתכוונת.

    אבל רציתי להגיד לך שאת מקסימה. פשוט ככה. הקשבתי לראיון עימך ופתאום באמת ראיתי שהנושא שכתבת עליו הוא חשוב, ויש לדבר עליו, לא כשיחת רכילות עם נשים, אלא באמת איך מתפתחות משפחות כאלה. מה אומרים הילדים שלנו, מה הם רואים ולא אומרים.

    שמעתי אותך מדברת, ובאמת דברת בביטחון רב מאוד וראיתי את ביתך שרה. זה לא קל להיות אם חד- הורית, במיוחד כשאת מייחלת לקצת תמיכה, לאהבה כלשהי ואפילו לסקס טוב, כן, למה לא ולמה לא לדבר על זה עם מישהו שאת מעריכה או נמשכת אליו.

    ואז את הופכת להיות מאוד פגיעה. וכל כך קל לסדר אותך. כי את אישה ואת מרגישה.

    באשר למה שכתבת כאן על משה יצחקי, יפיפיה. גיורא עם הברווזים בבאר טוביה, ומשה יצחקי יוצא מעמק יזרעאל, אחד המחוזות היפים ביותר בארצנו למסע.

    ובא לי גם לצאת למסע כזה. לתפוס אומץ כמוך ולכתוב. מי יודע מה יביא יום, את כתבת וחשוב שכתבת.
    ואני, מורידה בפניך את הכובע.
    יופי ענתי, כל כך יפה כתבת.

    חוה

    • עלי להתוודות שאת ואני משולות בעיני ל"זוג" לתפארת. ידענו שברים ומשברים וחילוקי דעות אך כל אלו נועדו בעיקרם לבנות אותנו כחברות, הגם אם וירטואליות. אשר לספר הנדון זהו ספרו החדש והנפלא של משה יצחקי, שיצא לאור לפני שבועות ספורים בלבד. ובאשר לשיתוף פעולה בין מוישלה ללוסי – זה אולי יקרה. כי לוסי עמיתתנו אף היא אמנית בחסד מכחולה. אך הספר שאליו התכוונת הוא תוצר שיתוף פעולה בין יצחקי לאמנית הבננית הגולה איריס קובליו, שלה מקדיש משה בספרו החדש שיר נפלא בשם "כשהיא מציירת", ובו השורות… "תנועות העפעפיים הופכות זמן למהירות/ וחוטים סמויים מריסיה מגיעים ומרקידים / את מכחולה במחול מטורף בין צבעי המים לדף". ואגב, חוה, אי פעם ביטאת רצון עז לצאת מגבולות הארץ. באמת כדאי שתתחילי עם ספרו זה של יצחקי. אולי תמצי את תאוות המסע – במחיר מועט יחסית. אני בעד. מרתק ומעשיר הרבה יותר.

      • לענת,

        את צודקת כמובן, איריס קובליו.
        ובאשר למסע חיצוני. נו טוב, חורף עכשיו, והאמת שבא לי לצאת למסע פנימי, מיסטי כזה.
        אולי שם אמצע תשובות כמוסות יותר, גם את המסע המיסטי מובילות רוחות, יישויות. ללכת קצת אחר מה שנסתר מן העין.

        והביקורת, מחמיאה לך.
        חוה

        • אפ יש מסע מרתק באמת, חוה, זה המסע שאת מבקשת לעצמך. בדיוק כמו בשיר "איתקה", הוא יכול להיארך שנים, הוא עלול לכלול כל מיני שדים דמיוניים, אך סופו שמגיעים לאיתקה מלאים בחוויות מסע שבלעדיו החיים אינם ראויים להיקרא חיינו/אנחנו החד פעמיים. אומץ לב נחוץ בתרמיל. הקשבה פנימית מוחלטת נחוצה בתרמיל. אמונה בשם מקלה מאוד על הדרך כולה. ואם תכתבי על מסעך ותרצי, אשמח להיות העורכת. כי לכל כתב יד דרוש עורך מהימן – ולא רק לחשן

  2. http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=15920&blogID=223

    היי ענת הנה הלינק לפוסט שכתבתי אז על זמן טרופות פרויקט משותף לאיריס קובליו המוכשרת ולמשורר משה יצחקי
    והרשימה שלך יפה קוראים שאהבת

    • תודה חנה על צירוף רשימתך היפה על הדואט המרהיב בין שני עמיתינו. אני מניחה שהדואט נוצר הודות למטע הזה, כמו גם הדיאלוג המעשיר ביני לבינך ובינינו לאחרים כאן. ואנצל את תגובת תודתי למעין וידוי באשר לרשימתי זו על ספרו החדש הנפלא של מוישלה. היססתי אם זהו המועד לפרסמה, שהרי לפני זמן לא רב משה כתב כאן רשימת התרשמות מרשימה על "יומנה". יהיו אולי שייחפזו לחרוץ ולהסיק כי "יד רוחצת יד". אך אני דבקה בדרכי שלי, שעיקרה באמונה הפנימית שאם אנו קוראים דבר מה ואוהבים למה שנחסוך בשיתוף דווקא כשמדובר בעמיתנו. זאת ועוד, שנינו – מוישלה ואני – כתבנו את רשימותינו באופן "ולנטארי" לחלוטין. ובכלל, הרי המטע הזה שלנו כוונתו להוות חממה במובנה הטוב ולהחם את לבנו כשאפשר. כיוון שבימים אלה אני פנויה אך ורק לקריאת שירה, אני כבר "מזהירה" שבעוד זמן קצר אעלה על הכתב את רשמי מספר שיריה המרהיב של עמיתתנו חיה אסתר.

  3. תודה ענתי על ההערכה והבקורת האסתיטית לספר שיריו.נהניתי לקרא את דברייך
    עפרה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט