בננות - בלוגים / / רסיסי חיים
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

רסיסי חיים

 

קיבלתי מלי עברון-ועקנין פוסט שרשרת על שלושה רגעים מרגשים בקולנוע, בספרות, במוזיקה, בטלוויזיה וכו'. יש הרבה רגעים כאלה, כי פעמים רבות התרגשתי מאמנות – בעיקר מספרות ומקולנוע, ובעיקר בצעירותי. היום קצת יותר קשה לי להתרגש. ובגלל שיש הרבה רגעים כאלה ניסיתי לבחור שלושה רגעים מרגשים מכוננים, ואולי בגלל זה שניים מהם באים מנבכי נעוריי בשנות השבעים.


"רסיסי חיים" של בוב רפאלסון
– הלכתי אליו במטרה לראות את החלום הרטוב שלי באותן שנים, ג'ק ניקולסון, שהיה אז הגבר הכי סקסי בקולנוע (זה החזיק בערך חצי דקה, כי כבר כשעבר את הארבעים הוא איבד את הסקסאפיל לטובת עודף משקל ומשחק גחמני ומעצבן). אז הלכתי בגלל חלום רטוב, ונשארתי בגלל הסרט. ראיתי אותו אז לפחות חמש-שש פעמים, ועוד איזה חמש-שש פעמים מאז. הייתי יושבת באולם ריק כמעט לגמרי, בהצגה יומית, נדמה לי שבקולנוע פריז, ורואה אותו שוב ושוב, את הבחור שהולך וכלה מבפנים בגלל ייסורי נפש ותחושת החמצה וריקנות וכאב אדיר על יחסים מוחמצים עם הוריו, בעיקר עם אביו שהיה פסנתרן גדול ורצה שהוא ואחותו יהיו מוצלחים כמוהו, אבל הם הכזיבו אותו. כבר אז, בגיל 16, הרגשתי הזדהות אדירה עם מה שהרגיש ניקולסון בן ה-30 פלוס בסרט, לא יודעת אפילו למה, אבל הרגשתי כמוהו, והזדהיתי עם הכאב וייסורי הנפש והרגשה שלו שהוא לא שייך לשום מקום, לעולם לא יהיה שייך, לא לעולם שממנו בא, ולא לעולם שבו ניסה להתערות. אני יודעת שלא כל כך מחשיבים את בוב רפאלסון כבמאי, ו"רסיסי חיים" הוא בוודאי יצירתו הטובה והשלמה ביותר, אבל הוא היה סרט החניכות שלי, סרט קטן, קאמרי, אנושי ויפה בצורה בלתי נשכחת. ואגב, עד היום הוא מרגש אותי. 

ברגע המיוחד שלי מהסרט  ניקולסון הולך לבקר את אביו הגוסס ופורץ בבכי. הצבעים בסצינה הזו מאוד חיוורים ומונוכרומטיים, בניגוד לאור הרב שיש בכל הסרט. הרבה שלג מסביב, נורא עגום, רגע מכריע שממנו יוצא ניקולסון אחר, ששוב חוזר לנדודיו כדי למצוא את דרכו בחיים.

 

"נהג מונית" של מרטין סקורסזה – אם "רסיסי חיים" היה סרט החניכות שלי, "נהג מונית" הוא הסרט של חיי. שוב מדובר בגיבור שלא מוצא את עצמו, שהולך ומתפרק לחתיכות, הולך ומשתגע, וככה גם אני הרגשתי בגיל 16 כשראיתי את הסרט בהקרנת הבכורה בקולנוע צפון. למחרת שוב הלכתי אליו, וכך כמעט כל שבוע במשך שבועות ההקרנה שלו. לא יכולתי לנתק את מבטי מהמסך, מהמוזיקה המדהימה של ברנרד הרמן, מ"האדם הכי בודד שאלוהים ברא", כפי שהגיבור טרוויס ביקל מכנה את עצמו. הבדידות שלו, הרצון שלו להשתייך אך חוסר היכולת להשתייך; התמוטטות הערכים בחברה שבה הוא חי, וחוסר היכולת שלו למצוא משמעות לחייו למרות הכמיהה למשמעות – כל אלה היו מפת הרגש שלי באותן שנות נעורים. ושוב הרגשתי בגיל 16 כמו רוברט דה נירו בן ה-32 בסרט: הזדהות עמוקה ושברון לב אחד גדול על העתיד שמצפה לי, לנו, לכולנו. עד היום אני צופה בסרט הזה בהתמכרות, והוא אף פעם לא משעמם אותי, ותמיד הוא גורם לי לחשוב "איזה מזל שיש לנו את האמנות שלנו," כמו שאומר מישהו בסרט "חסד מופלא" של עמוס גוטמן. אלמלא הסרטים האלה אולי הייתי מתה.

קשה לי לבחור רגע אחד מיוחד יותר מהאחרים, כי כל הסרט הזה מיוחד בעיני, כל מאה ומשהו הרגעים שבו. אבל רגע אחד שמרגש אותי תמיד הוא הקלוז אפ על כוס המים שדה נירו זורק לתוכה טבליה של אלקה זלצר, שמבעבעת במים ומעידה על סערת הנפש של הגיבור ברגע שחבריו מתחילים לדבר על נשק – רגע שיביא להתחמשות המטורפת שלו ולמה שיקרה בהמשך הסרט.

 

 

"אלה תולדות" של אלזה מורנטה – בכיתי לכל אורך הספר הזה, ולא בגלל שמורנטה מגוללת טרגדיה איומה ונוראה בימי מלחמה ארורים, וגם לא בגלל שסיפור כזה חובק בתוכו סוג של מלודרמה סוחטת דמעות. אני בכיתי בגלל ועל ולמען הילד אוזפה, שבכל עמוד בספר הרגשתי שהוא אני, או הילדה שהייתי, הילדה שבגיל 3 ירדה למטה לקטוף פרח בשיא התמימות והאהבה לחיים, אבל כל המשפחה שלה נכנסה לפאניקה, והכניסה לה את הפחד לכל החיים.

 

הכניסה למחוזות הספרותיים של מורנטה לא הייתה לי קלה, ובמשך כמה עמודים כבר חשבתי לנטוש את הספר, כמו שקורה לי עם לא מעט ספרים. אבל המשכתי, ובעמוד העשירי כבר צללתי פנימה ולא הצלחתי לצאת, אלא אחרי שסיימתי לקרוא את הספר העבות כעבור כמה שעות. זה לא היה רק עניין של תענוג ספרותי גרידא, או התרגשות מלודרמטית, זה היה כניסה טוטאלית לספר, הזדהות שלא חוויתי כמותה בשום מקום, והכול בגלל הילד המופלא אוזפה, שמלאך כמוהו לא היה יכול להמשיך לחיות בעולם, והוא הילד שכולנו היינו, הילד שקבור איפשהו עמוק בכולנו.

גם כאן רגעי ההתרגשות הם רבים, וכולם קשורים לילד המלאך אוזפה, אבל הרגע הכי מרגש הוא הטיול שלו עם כלבו האהוב, שלימים גם הוא ימות מות טראגי כמו הגיבור הקטן. 

 

 

 

אני מגלגלת את הכדור הלאה ל
ריקי דסקל, לוסי אלקוויטי, חן קליינמן, רני יגיל, רות בלומרט.

 

17 תגובות

  1. את מאמינה שלא ראיתי ולא קראתי אף אחד מאלה?!

    העברתי את מרבית זמני בקריאת שירים בקול ובהייה בלהבות האח בבית, או המדורה על שפת הכנרת.

    • יעל ישראל

      סבינה, כל אחד ונעוריו, אה? דווקא נראה לי לא רע לבלות בטבע ולקרוא שירה.

  2. איך אפשר לגולל כדור?

    • יעל ישראל

      על פי אבן שושן אפשר. לגולל זה בעצם לגלגל. אבל בכל זאת שיניתי, כדי שלא יהיה כזה גבוה.

  3. בחירות יפות.

    • ואני אהבתי את "שעת הצוענים" של קוסטריצה ,ואף אני בכיתי כל-כך אל תוך "אלה תולדות" של מורנטה במיוחד בתיאור המפגש של ג'וזפה עם הנחל (כמדומני) בחירותיך רגישות, ועוד משהו "מלחמה ושלום" גרם לי לעוף ביחד עם נטשה ללכוד את הירח מעבר לחלון בסצנה המשגעת ,כשניקולאי בא לביקור באחוזת הרוסטובים, ועוד ועוד אפשר למלא דפים ,יעלה ,ברגעי קסם. תודה שהזכרת לי

      • יעל ישראל

        תןדה חנה יקירתי. אולי תעלי גם? תמיד המשחקים האלה, שצריך לשלוח כפפה לחמישה אחרים, הם מגוחכים. אני מזמינה את כולם ורוצה לקרוא את של כולם.

    • יעל ישראל

      תןדה טורי. מה הבחירות שלך?

  4. חני ליבנה

    מענינות הבחירות,גם עלי "אלו תולדות" השאיר רושם עצום אך מכיון שאין לי כדור ביד, אסתפק במחשבות..

  5. איזה כיף שהעברתי לך. אני כל כך אוהבת את גילוי הלב שלך.
    את הסרט הראשון אני לא מכירה כלל אבל תיארת מאוד יפה. ואת נהג מונית גם אני ראיתי כמה וכמה פעמים, וגם כן בגיל העשרה. מעניין.

  6. תיארת את הסרטים והספרים בצורה יפהפייה, וגרמת לי לרצות ולצפות בכולם (וכן, שני הסרטים וגםן הספר ממוקמים בחורים הריקים שלי, או במלים אחרות, לא צפיתי ולא קראתי).

    • רות בלומרט

      הרעיון שלך, אם אני מבינה נכון, ותודה על הבחירה שאיני מבינה במה זכיתילה- הוא רגעים מכוננים, בחיים [כולל קולנוע וספרות] והיו לא מעט.
      עלי להתרכזואולי אצליח למלא את חפצך.

      • יעל ישראל

        אני מאוד מאוד אשמח לקרוא, רות. ומה זאת אומרת "במה זכית"? את משוררת מאוד אהובה עלי. אז אני רוצה לדעת עלייך יותר.

    • יעל ישראל

      תודה רונן ולי היקרים לי.

  7. יעל יקרה
    התרגשתי מהכפפה שזרקת לפתחי ומיד התחלתי לגלגל דברים במגרות זכרוני,
    לפני זה אני רוצה להגיד לך יעל שהאופן הרחב והקולח החם והמחבק שאת כותבת ראוי פשוט להערצה, לא פחות

    קבלי חיבוק חם 🙂

    ואלו הבחירות שאני ממש עכשיו שולפת מן הזכרון המיידי :

    אם אני חושבת על סרט שנגע עמוק בנשמתי אני חושבת על "נוף בערפל" של הבמאי היווני תיאו אנגלופולוס

    היו שם תמונות מיתיות וסצינות שוברות לב.

    קשה לי להסביר למה אבל משהו בסיפור על האח והאחות הבודדים בעולם האפל והברוטאלי גמר אותי

    בחירה שנייה היא הצגת ילדים שראיתי בילדותי, זאת היתה ההצגה "היפה והחיה" ובאמצעותה בגיל מוקדם מאד הבנתי שהאמנות מאפשרת כל מטמורפוזה שהיא
    זאת בהחלט היתה חוויה מכוננת

    המחזה "אויטה" שראיתי לפני שנים רבות מאד , לא זוכרת ממנו הרבה כי הייתי עייפה נורא , זוכרת שחקנית בפיאה בלונדינית ושחקן עם ברט (?)ושארם , מה שאני מאד זוכרת, אבל זוכרת בדם , לא בראש הוא הקול הבלתי רגיל של מי ששחקה את אויטה
    אני חושבת שזו היתה שרה ברייטמן
    מה שחשוב הוא החושניות המוחשית והרטט העמוק שקול אנושי יכול להפיק מתוכו

    יעל תודה שעזרת לי לשחזר את הנ"ל

    ואם מישהו מהבננות עם היכולות האינטרנטיות יכול לצרף קישורים לחלק מן הדברים שהזכרתי אודה מאד מאד

    • יעל ישראל

      תודה ריקי היקרה! (וגם את משוררת שמאוד אהובה עלי).

      גם אני מאוד אוהבת את "נוף בערפל". אכן, הוא מאוד נגע בי.

      ותודה על ההזכרות והשיתוף.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל