בננות - בלוגים / / גן העדן האבוד
גברת-ילדה
  • חנה ליבנה

    אני ילידת המושבה יבנאל בגליל, כיום אני גרה בהרצליה עם בעל ,שלושה ילדים ושני חתולים. כותבת ומנחה סדנאות כתיבה,ונפגשת עם ילדים מטעם אומנות לעם וסל תרבות לשיחות על ספרים וקריאה. הוצאתי לאור 15 ספרים וזכיתי בשני פרסים ספרותיים, כותבת ספורים לילדים, למבוגרים, שירה ומחזות, חלק משירי הולחנו ומחזה אחד הוצג בתאטרון קריאה.

גן העדן האבוד

בעקבות שירי הילדים של סבינה, זכרונות הילדות של איריס,ודברים אחרים שקראתי בבלוגים כאן{אני מודה אני די מכורה} המראתי בשבוע הקשה הזה  למחוזות ילדות, {אולי למצוא לי נחמה},עד כמה שאין אמת באמרה שלילדים "הכל קל ", ו"הילדות תמיד נפלאה ". עבורי היא גן העדן האבוד ממנו אני שואבת עד היום את לשד היצירה.
הלילה עפתי בחלום מעל מחוזות הילדות שלי ועל דף העיתון שהיה מונח למרגלותי כתבתי שיר, בבקר ניסיתי לפצח מה שכתבתי בכתב הבלתי קריא שלי וזה מה שיצא:

גן העדן האבוד

אחר הצהריים היינו
מריחים אדמה רטובה.
טועמים מן השסק.
דופקים זיתים באבן שחורה.
מחפשים במגרות ישנות סודות
בשחור לבן.
כמה ארוכים היו הערבים
עד שירדה השמש.
בחשיכה גבהו החלומות
עד מעל לברושים
בחלון
והניעו אותנו לעוף
מעליהם.
לא ידענו שכבר אז
היה מונח נחש לפתח חור
הגעגוע.
מתקתק את הזמן,
לוחש ומפתה
את הגוף להשיל עצמו.
לנגוס בתפוח הידיעה.
להיות מגורשים
לעד.

30 תגובות

  1. חני, בקריאה ראשונה, לא רוצה לגעת לך באף מילה. אולי רק לצייר לך את הברושים השחורים, את הנחש הסגול, את השסק הכתום הניגר מהמכחול אל הדף.
    איריס

    • איריס כיוונת לשאיפתי, כשהקלדתי את השיר דמיינתי אותך מציירת אותו… זה יהיה נפלא!!! רק את יכולה לצייר את הברושים האמיתיים

  2. חני, לאחר האקספוזיציה של תיאור הילדות, בא עיקר האמירה של השיר, שהיא יפה – וגם דו משמעית בעליל:

    לא ידענו שכבר אז
    היה מונח נחש לפתח חור
    הגעגוע.
    מתקתק את הזמן,
    לוחש ומפתה
    את הגוף להשיל עצמו.
    לנגוס בתפוח הידיעה.
    להיות מגורשים
    לעד.

    האם לפתות את הגוף להשיל את עצמו הוא לנגוס בתפוס הידיעה (ולהפך)? האם הידיעה מביאה להשלה, או להפך?

  3. משה יצחקי

    חני, נעימים הם חלומות תעופה המנתקים אותנו מכוח המשיכה ולוקחים אותנו אל מחוזות נשל הגוף, הערגה, אל גן עדן אבוד.
    למילים בשיר איכות ציור שגאלית.
    יש בשיר סוג של ערות חלומית קסומה שסופה התעוררות אל המציאות.
    מימוש הארוס מכיל בתוכו את עונש הגירוש, משאיר את הגן כמחוז געגוע וכיסוף תמידי.

  4. חני, כל העניין הוא לחזור ולנטוע גן בקדמת עדן, לא להשיל עד הסוף את הילד שהיינו — בקיצור לשמר את תחושת הפליאה.ולהמשיך להפיק הנאה מאדמה, שסק ,זיתים…

  5. חני
    גורשנו מגן העדן אבל מזל שיש לנו זכרון ממנו
    ואת עשית מהזכרון הזה שיר עם ריח וטעם ואור וסכנה של קיץ, נפלא!

  6. רונית בר-לביא

    אם הילדות היתה עבורך אפילו סוג של גן עדן, כבר זכית.

    "כמה ארוכים היו הערבים", מזדהה.

    והשסקים ובכלל העיסוק עם חי צומח דומם.

    "להיות מגורשים לעד", אין במה להיאחז, הקושי של החיים,
    אנחנו מגורשים לעד מכל רגע ורגע.

    ניסיון חמים לתפוס את מה שהיה,
    מחזיר משהו גם אם להרף עין ממה שהיה פעם.

    • חני ליבנה

      אהבתי את תגובתך ואכן השורה" כמה ארוכים היו הערבים" מסמלת לי ממש את הילדות

  7. שיר נהדר, מלא צבעים, מזמין ציור. "חור געגוע" ענק יש לנו. מקווה שלא נפלתי בו עמוק, שאני עדיין קצת נשארתי בילדות (כן, אולי אינפנטילית משהו…) למרות התפוח שהחיים "דחפו" לי לפה. אני, בכל אופן עדיין מריחה אדמה רטובה, מחפשת סודות במגירות, חולמת עד מעל הברושים. ומשלמת על זה מחיר…התפוח כל הזמן נתקי לי בגרון.

  8. חנה"לה
    אני אוהב את השיר ולא זקוק לפירושים כי אני מרגיש אותו. הוא מחזיר לי את תחושת את הימים המופלאים ההם בקיבוץ קרוב למגע האדמה ולפלאים הקטנים הסובבים אותה. בעיקר הגעגועים לראות שוב בעיניים של ילד את הדברים עם פליאה חדשה בכל פעם.

    האם הבלוג מיועד לבנות בלבד? (שם המגיבה) אם כן תסלחי לי.

    נחום

  9. מירי פליישר

    מאוד מאוד יפה

  10. מאד התחברתי לתיאור הילדות, עם הברושים (ברושים תמיד מזכירים לי את ילדותי, אני לא יודעת למה) והחלומות שעוד אפשר היה לחלום מתוך אמונה שיתגשמו – וכמובן, החיפוש במגרות הישנות.

  11. יש במעבר מן הילדות לבגרות מין "הגירוש" הנורא, זה מתברר בדיעבד. התמונה השירית מאוד מוחשית, כמעט נושפת בעור.שאלה: האם לא התכוונת לומר, "כמה ארוכים היו "הימים" עד שירדה השמש??"

    • תודה לבנה, התכוונתי לערבים, השיר מתחיל אחרי הצהריים והכוונה מהשעות האלו עד לחושך ,פעם היה נדמה שהמון זמן לוקח לזמן לעבור, אבל אולי במלה ערבים יש כבר חושך ואת צודקת

  12. גלדמן מוטי

    חני אני אוהב מאוד את תיאור גן העדן בארבע השורות הראשונות. פשטות מוחלטת
    המקנה משמעות לכל מעשה. גם התערבות הנפש בעולם ומעשי החלומות בברושים
    עדיין יש בה משהו מגן העדן. אבל העיקר הוא אולי הפשטות של ההתחלות.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחנה ליבנה