אדמיאל קוסמן Admiel Kosman
  • אדמיאל קוסמן

    אדמיאל קוסמן הוא פרופסור למדעי היהדות באוניברסיטה של פוטסדם ומשמש גם כמנהל אקדמי של הסמינר לרבנים רפורמיים על שם גייגר בברלין. פרסם עד עתה מאמרים אקדמיים רבים במחקר ההלכה והאגדה ושמונה ספרי שירה. ספרו האחרון ראה אור בהוצאת הקיבוץ המאוחד: "סידור אלטרנטיבי לשבעים ואחד שירים חדשים" (2007). אדמיאל הוא בעל הטור "אוצר קטן" בעיתון "הארץ" ובעל טור קבוע גם בכתב-העת "חיים אחרים": "תורה שבלב". ספריו העיוניים: "מסכת גברים: רב והקצב ועוד סיפורים: על גבריות, אהבה ואותנטיות" (2002); "מסכת נשים: חוכמה, אהבה, נאמנות, תשוקה, יופי, מין, קדושה" (2007); "נשיות בעולמו הרוחני של הסיפור התלמודי" (עומד לראות אור בימים אלה בהוצאת "הקיבוץ המאוחד").  

"תזרום, תזרום אחי": מה היא הקשבה באמת?/ אדמיאל קוסמן

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} "תזרום, תזרום אחי": מה היא הקשבה באמת?/ אדמיאל קוסמן   יש איזה בלבול רווח באמירה הניו-אייג'ית החדשה: "תזרום", "תחיה בהווה"; הרי כל מי ששקוע בעניינים הקטנים של חייו, בהנאות ...

קרא עוד »

רצינות תהומית וטעם הדובדבן: על ההִשתנות הפנימית כבקשת סליחה

    רצינות תהומית וטעם הדובדבן: על ההִשתנות הפנימית כבקשת סליחה/ אדמיאל קוסמן   מנקודת הראות של איש הזֶן, כמו גם במידה רבה מנקודת הראות של החסידים, כשדנים על מעשה כלשהו – ערכו נקבע על פי ה"איך" ולא על פי ה"מה". מרטין בובר אומר על מעשי המצוות בכללם כלל גדול זה: "בקיום המעשי של התורה האדם לומד לכוון את ליבו ...

קרא עוד »

על תיקון העולם, על ישוע, וגם וידוי קטן

על תיקון העולם, על ישוע, וגם וידוי קטן: עוד לעניין החזון ועל השאלה מדוע אני כותב?/ אדמיאל קוסמן   השאלות שהעלו החברים בבלוג על הפוסט האחרון שלי הן רציניות בהחלט ודורשות תשובה. אשתדל להסביר את עצמי ובמסגרת הזאת לענות לשתי השאלות החוזרות בכל ההערות של החברים. אם אתה טוען שהחזון מונע בדרך כלל בדֶלֶק האֶגו – ושבשל כך (כבדוגמא של ...

קרא עוד »

על חזון, חוזים ומתקני-עולם

      על חזון, חוזים ומתקני-עולם/ אדמיאל קוסמן   בדבריםהבאים ברצוני לגלגל כמה מחשבות היוליות שעלו בי בעקבות עיוןבפרשיות היסטוריות כאלו ואחרות, בהן היו מעורים יהודים אשר העמידו דבריחזון ופרוגרמות שונות שלעיתים קרובות ראתה בהם האנושות דברי-ערך, ואףניסתה לא–פעם לממשם –  אף שלרוב נחלו ניסיונות אלו כידוע אכזבה מרה בסופם . בדברים שאציע להלן אין משום כפירה באיכותו המיוחדת ...

קרא עוד »

דַּע כִּי תְּחִלַת הַכֹּל הָיָה כֹּל הַמְּצִיאוּת אוֹר פָּשׁוּט

דַּע כִּי תְּחִלַת הַכֹּל הָיָה כֹּל הַמְּצִיאוּת אוֹר פָּשׁוּט   דַּע כִּי תְּחִלַת הַכֹּל הָיָה כֹּל הַמְּצִיאוּת אוֹר פָּשׁוּט, וְנִקְרָא אוֹר אֵין סוֹף בָּרוּךְ הוּא, וְלֹא הָיָה שׁוּם חָלָל וְשׁוּם אֲוִיר פָּנּוּי אֶלָא הַכֹּל הָיָה אוֹר אֵין סוֹף.   וּכְשֶׁעָלָה בִּרְצוֹנוֹ לְהַאֲצִיל הַנֶאֱצָלִים וְלִבְרוֹא הַנִּבְרָאִים לְסִיבָּה נוֹדַּעַת וְהוּא לִיקָּרֵא רָחוּם וְחָנּוּן וְכָיוֹצֵא... הִנֵּה צִמְצֵם עָצְּמוֹ בְּאֶמְצַע הָאוֹר שֶׁלּוֹ בִּנְקוּדַת הַמֶּרְכַּז ...

קרא עוד »

על אלוהים, על אנשי האלוהים: "הרגל שלנו כואבת"/ אדמיאל קוסמן

          * לדבר על אלוהים – זאת משימה בלתי אפשרית. אפשר לצעוד אולי בזהירות רבה מסביב למילה, אך במילה עצמה אי אפשר לגעת ובוודאי לא במה שמסומן מאחוריה. מוטב לדבר על מה שניתן לגעת בו: על האפשרות הרוחנית למשל, וגם כאן כדאי להיזהר. מוטב לדבר על הפריצה אל מה שאיננו חומר בקיום הפנימי שלנו, אל מה ...

קרא עוד »

חלום על מצוקה גדולה ועל תפוחים בגרמנית

חלום על מצוקה גדולה ועל תפוחים בגרמנית/ אדמיאל קוסמן   הוֹפַעְתִי בִּרְחוֹבוֹת עִירִי כְּמָרְדְכַי מַרְטִין בּוּבֶּר, מַקְרִיחַ, עֲטוּר זָקָן לָבָן. יְלָדִים רַבִּים נִתְקַבְּצוּ סְבִיבִי.   הַמִּשְׁנָה הַפְּנִימִית שֶׁלִּי לְבוּשָׁה הַיְתָה, עָתָה, בִּלְבוּשׁ גַּשְׁמִי, עֲטוּפָה בְּצֶלוֹפָן וָרוֹד, מוּנַחַת עַל מַגַּשׁ גָּדוֹל, וּמְחוּלֶקֶת לִפְרָקִים קְטַנִים, כְּמו תַפּוּחִים.   טַעֲמוּ וּרְאוּ כִּי טוֹב, קָרָאתִי, וְחִלַקְתִי אוֹתָהּ לַיְּלָדִים הַנִּרְגָשִׁים בְּתוֹרַת, כָּךְ הִטְעֲמְתִי לָהֶם יָפֶה ...

קרא עוד »

ריקמת בוקר

ריקמת בוקר/ אדמיאל קוסמן   שֶׁקֶט עֲדִין, בַּדּוּגְמָה הַמְדוּיֶקֶת שֶׁלָךְ, מִתְרָקֵם עָכְשָׁו בְּכֹל הָרְחוֹב לְמַטָּה. כֹּל הַשְׁדֵרָה כִּוְּנָה עָכְשָׁו אֶת הָעֲלְוָה, עִם הַפֵּירוֹת הַקְטַנְטָנִים, הַנוֹצְצִים, אֶל הַדּוּגְמָה הָעֲדִינָה שֶׁלָךְ.   מְעַט מְאֹד מֵהֵם נָעִים, רוּבָּם שְקֵטִים, אוֹמְרִים מְעַט, וּמְכַוְּונִים עָצְמָם לְאַט לְאַט, אֶל הַדּוּגְמָה הָעֲדִינָה שֶׁלָךְ.    קָוִּים פְּשׁוּטִים, שֶׁל שַחֲרִית, מִן הַחִיצוֹן אֶל הַפְּנִימִי, עָנָף עָנָף, בִּתְנוּעָתָם הֲעֲדִינָה, לְאַט ...

קרא עוד »

ברכב-האגו

    נָהֲגְתִי בְּרֶכֶב-הָאֶגּוֹ שֶׁלִּי בִּמְהִירוּת אֲדִּירָה בְּתוֹךְ תְּהוֹם שֶׁנִּפְעָרָה תַּחַת שְׁבִיל הֶחָלָב. חָלַפְתִי בֵּין כּוֹכָבִים צִבְעוֹנִיִים, מְעוֹרְרֵי פְּלִיאָה.   רֶכֶב-הָאֶגּוֹ הֶחָדָשׁ שֶׁלִּי הָיָה צָבוּעַ אָדוֹם מַבְהִיק. עַל צִדּוֹ הַיְּמָנִי נִרְשָׁם: סִילְבָה 2, וּבְאוֹתִיּוֹת קְטָנוֹת יוֹתֵר: מוֹטוֹר XX. מִבְנֵהוּ הָיָה עַגַּלְגַּל מַשֶּׁהוּ, וְחַרְטוּמוֹ דָּמָה לַמִּבְנֵה הַנָּמוּךְ וְהַגַּלְשָׁנִי שֶׁל מְכוֹנִיוֹת מֵרוּץ.   לְיָד כּוֹכַב זָעִיר אֶחָד שֶׁלֹּא נוֹדַע לִי שְׁמוֹ, הִגִיעוּ ...

קרא עוד »

© כל הזכויות שמורות לאדמיאל קוסמן