בננות - בלוגים / / הרביניסט האחרון (ד) – רומן
רן יגיל

הרביניסט האחרון (ד) – רומן

31.

   "חנה, בני הסתבך פה עם העולם התחתון."

   "מה?"

   "מה שאת שומעת."

   "אבל הוא מהנדס בניין. איך?"

   "תאמיני לי, אפשר להסתבך. החברות הגדולות חושבות שהוא גנב מהם חומרי בניין ומכר לעולם התחתון."

   "לשחורים?"

   "כן, אלא למי? אחד מהם, אתמול, איים עליו עם אקדח באתר. הוא חזר הביתה מזיע כולו. זה לא להאמין מה קורה פה, אנרכיה מוחלטת, ומאז שמנדלה עלה לשלטון, זה נהיה עוד יותר גרוע."

   "והמשטרה לא יכולה להתערב?"

   "תתערב, נו אז מה, מחר זה שאיים יהיה בחוץ. חוץ מזה, המשטרה גם היא מעורבת עם העולם התחתון."

   "וחברות הבנייה הגדולות?"

   "אלה קרטלים בפני עצמם. חנה, אני ממש מפחדת. מגיעים לכאן איומים בטלפון. בני צועק, הם צועקים בחזרה. אין לי מושג מה הוא עושה, אבל זה לא ייגמר טוב. פעם אחת שמעתי אותו גם בוכה בטלפון."

   "בוכה? בני?"

   "חנה, מייבב בלחש, שאני לא אשמע. אני לא יודעת מה לעשות."

   "מה זאת אומרת, תחזרו, ומייד."

   "הוא לא רוצה כל כך, נראה לי שהוא מתבייש לחזור לארץ."

   "מה זה שייך, עוד תמותו שם. במה הוא הסתבך, לעזאזל?"

   "אני מפחדת אפילו לדבר בטלפון, אני יודעת, אולי יש האזנה."

   "מה?"

   "מה שאת שומעת, אבל האמת, מה שהכי מדאיג אותי זה שמישהו יפגע בעדי ובסער. אם מישהו יעשה להם משהו, אני פשוט אתאבד." (בכי).

   "צילה, את שומעת אותי, צילה?"

   "שו-מ-עת."

   "תחזרו לפה תיכף ומייד, את שומעת. צילה, יש לכם כסף מזומן לחזור?"

   "או-לי."

   "אולי? אני אדבר עם מאיר והוא ישלח לכם כסף בהעברה בנקאית. תחזרו לכאן עכשיו. כבר מחר, לכל היותר מחרתיים, את לוקחת מטוס-אונייה-צוללת-טיל, לא מעניין אותי. תשאירי הכול מאחור. תצאו משם, ואנחנו כבר נעזור לכם."

 

32.

   יכולתי להרוג את עמיר ולא עשיתי זאת. הוא הוכנס לאולם 606 של בית המשפט המחוזי, לבוש חולצה מגוהצת, וסוודר היה תלוי ברישול על כתפיו. לעס מסטיק וחייך. חשבתי על החיוך המבויש של יצחק ומשום-מה עיניי נקשרו בדמעות. אני זוכר את זה, כי לפני כן זה לא קרה לי אף פעם. אני לא בוכה. גם כשאבי, שאהבתי, נפטר מהתקף לב לפני שנים, לא בכיתי. לעזאזל, איך נדד החיוך המבויש והאדמדם של יצחק, החיוך הזה לפני שהוא מצית לעצמו סיגריה, אל החיוך הציני והמזלזל, זה עם המסטיק בפה. אבל אז עוד לא הייתי בטוח במעשה שעלי לעשות. עוד טסתי בשמים, ואחי בני היה בין החיים. וכאשר אמר השופט כי, "יש לנו תחושה שהנאשם הזה כבר נשפט," ומייד הוסיף כשהוא מרים את עיניו, "על פי השיטה הנהוגה בישראל, רק בית משפט מרשיע נאשם בפשע קטן כגדול. וכמובן, בית המשפט יקפיד על שמירת זכויותיו של הנאשם." היה נדמה לי שהוא מביט עלי, מדבר אלי. מוזר. ישבתי בקצה האולם ויכולתי לראות את עמיר מחליף דברים עם הוריו ואחותו באמצעות תנועות שפתיים, וזה די עצבן אותי, האנושיות הזאת. איתן הבר ישב שורה לפני המשפחה, ראיתי את גבו הכפוף ואת העורף. הוא היה מתוח מאוד, נסער. כשניגש אליו אביו של עמיר ואמר לו: "הייתי רוצה לבקש מחילה," קפץ הבר וצעק, "אל תתקרב אלי." ואימא של עמיר אמרה לבעלה: "עזוב אותו, אתה לא רואה שהוא מפלצת!" האמת היא, גברת, שהבן שלך הוא המפלצת – זו האמת – אוהו, ועוד איזו מפלצת. אבל באותם רגעים שישבתי בסוף אולם 606, לא חשתי שנאה-גוררת-מעשה לעמיר, ולא יכולתי בעצם לתכנן ולבצע כלום. כי הייתי מיואש, כן, מיואש וכעוס מאוד. בעיקר פגוע. ראיתי פה ממש כישלון אישי. כאילו המדינה היא מעין גוף אורגני אחד, יחידה אחת של גוף ונשמה, ועמיר מעין פצע מעציב בתוכה. "הדיון הבא יתקיים ב-23 בינואר," אמר השופט אדמונד לוי, וככה הלכה לי ההזדמנות השנייה פייפן.

 

33.

   אחי היקר, שלום. אני חייב-חייב כסף. ממש באופן דחוף. מיכאל הקבלן הרוסי ואני עובדים בסווטו. אנחנו נוסעים ב"בֶּה-אֶם-וֶה 728" החדשה של מיכאל עד הדאון-טאון. שם, במשרד המצ'וקמק שלו אנחנו מחליפים בגדים ומכונית; לובשים בגדי פועלים ולוקחים איזה "פיאסטה" ישנה ונכנסים לסווטו. תבין, אם תיכנס לשם עם ה"בֶּה-אֶם-וֶה", תוך חצי שעה לא יישאר ממנה כלום. השחורים מפרקים ולוקחים הכול, כמו עכברים. מה שנמצא בחוץ הם גונבים: חול, חצץ, פְּרוֹפְּס, בטון, לבנים, דְּבָקִים, ברזלים, אמבטיות, קלקר לבידוד, חוטי חשמל – בכל הם סוחרים. אנחנו עובדים פה עם קבלן מבפנים שקוראים לו פיטר מננגאני. שחור שיודע איך להסתדר. מילה שלו בסווטו זאת מילה. אף אחד לא ייגע בך, אם אתה עובד ומסתובב איתו. אתה צריך לראות כאן את החנות שלהם, כמו ברוסיה, הכול מוחבא מאחור בארגזים על מנעולים, חלון הראווה ריק לגמרי ובקדמת החנות המדפים ריקים. אפילו הם, שהם ממש מאפיה כאן, מפחדים מגניבות. מיכאל מסתובב עם אקדח ברטה, שיהיה. אני מסתפק בכובע רחב שוליים ובספר הכחול של בטון-קלנדר. הם משוכנעים כאן שאני גאון, כי פתרתי להם כמה בעיות ניקוז, ויש לי רעיונות מקוריים. מתייחסים אלי כמו אל איזה פרופסור. "יס מאסטר, יס מאסטר". איזו אומללות. אנחנו בונים בתי ספר חדשים לילדי סווטו. זה עסק לא פשוט. פעם הילדים היו לומדים כאן תחת סככות בשמש. היית מאמין? איזה עוני. פשוט סככות ברזנט גדולות על שלדי ברזל מרובעים וענקיים. עכשיו החליטו לבנות בתי ספר על האדמות שעליהן עמדו הסככות. אבל מה, צריך לפרק אותן, וזה עולה כסף ורוצים לחסוך. אז מיכאל מצא שיטה ביחד עם הממשל, איך לפרק את מפלצות הברזל החלודות האלה שבשמש בלי שזה יעלה גרוש. פשוט לוקחים את הנערים מבית הספר ונותנים להם מסוריות גדולות. היית מאמין, מסוריות! והם מטפסים כמו קופים על שלדי הברזל האלה ומנסרים אותם לאט-לאט. לא משלמים להם כלום, אבל נותנים להם את הברזל ומננגאני דואג למכור אותו בשוק הקבלנים, ואת הכסף מהמכירה הוא לוקח לעצמו ונותן גם משהו לנערים. כשראיתי את הילדים האלה בפעם הראשונה ממש לא האמנתי. הם תלויים ממש כמו קופים בין שמים לארץ בשמש הקופחת ועובדים במרץ ומנסרים את הברזל. עשרות ילדים תלויים על שלדים חלודים. זה מחזה נורא. אין מה לעשות, אומר לי מיכאל, זאת השיטה הכי זולה.

   אז אם אתה רוצה לראות את אח שלך נשאר תקוע בפרויקטים העלובים האלה, בבקשה, ואם לא, שלח לי בבקשה עוד כסף כדי שאוכל לפתח את הבתים המודולריים מבטון קל. הרב דיוויד, שאני לוקח אצלו שיעורי קבלה, אומר שהר' מליובאוויטש אומר שהחיים הם כמו גביע יין. כל הזמן ממלאים לך אותו. השם משפיע עליך מטובו, ואתה רק תשתה. אבל אתה לא יכול כל הזמן לשתות, די רווית, והגביע ממשיך להתמלא; אז אתה חייב למזוג מהגביע שלך גם לאחרים שהגביע שלהם ריק, אחרת המשקה יתחיל להישפך לצדדים ואתה תצא נפסד. כי אם יישפך המשקה לצדדים ויאבד, או-אז ייעצר גם השפע, תיפסק הנביעה, וגביע אחר יתחיל להתמלא. זה הזמן למעשים, לא לדיבורים. מחכה לשמוע ממך, אחיך הפילוסוף, בני.

 

34.

   אני יושב בגן מאיר שעות וקורא מה שאני כותב. מוחק ושוב כותב. לפעמים אני לוקח לשם עיתון וקורא. אבל בדרך כלל זה מעצבן אותי – העיתון, אז לפעמים אני לוקח איזה ספר טוב. מסתכל על הילדים סביב לבריכה. רוכבים על אופניים, רצים זה אחרי זה, מתחבאים מאחורי העצים ומציצים. קבוצה מיוזעת של נערים דתיים נכנסת למגרש החול וכדור בידה. אחד מהם, עם אף ארוך, סנטר מחודד וכיפה שחורה סרוגה, מקפיץ את הכדור על הרגל מספר פעמים. הם נחלקים במהירות לשתי קבוצות. כן כוחות, לא כוחות, מי עומד בשער? לא אני, כן אתה. בחייאת, תעמוד רבע שעה ואני אחליף אותך, נאג'ס. הרמה… והמשחק מתחיל. הציציות המיוזעות מתנפנפות ברוח החמה. אחד הילדים בועט חזק בכדור לעבר השער. עף לו הסנדל באוויר. הם ממשיכים לשחק. נתי, יא בן זונה, תעצור את המשחק הזה, אתה לא רואה שמשה-חבלן על הרצפה? משה-חבלן מסמן בידו שהוא בסדר, אבל אני רואה אותו גורר רגל. הכיפות של כולן התהפכו, והן נראות כמו קעריות קטנות על הראשים, בקושי נאחזות בסיכה. צפיחית בדבש. ילד עם אופניים וגלגלי עזר חוצה את המגרש במהירות. יאללה ת'חפף, יא גמד, צועק לו מישהו. נמאס לי. אני חוזר לרשימות שלי. כשהייתי בגיל שלהם, בני כמה הם, שתים-עשרה? ארבע-עשרה? הייתי משחק כדורגל כמו שד. היום אני לא זוכר איך מקפיצים כדור. אני מביט בכריכה של עמוס עוז. ציור של פיקאסו על העטיפה. הוא נקרא 'חיים': אם אוחזת בתינוק, מביטה בזוג צעיר חבוק ועירום. ברקע דמויות משתבללות. נמאס לי. אני חוזר לרשימות שלי. הן נראות לי עכשיו מיותרות כל כך. אין בהן סדר. הכול בבלגן.

   משה-חבלן גורר עדיין את הרגל, אבל הוא משתלב במשחק לא רע. הוא בולט. אחד הטובים. כן כוחות, לא כוחות. נראה שהמשחק שקול. אני חושב על זה עכשיו. בני, אח שלי, בחיים שלי לא ראיתי אותו משחק כדורגל. כנראה זה נראה בעיניו נחות. היה עושה התעמלות קרקע, קפיצה לגובה. הוא לא היה רע בזה. היה גבוה מאוד. שיחק מטקות בים כמו שד. היו שנים שהוא היה שזוף כמו כושי. החברה הדוסים האלה קצת כבדים. למישהו נפלה הכיפה, הסיכה לא החזיקה והסרוגה-כחולה החלה להתגלגל בחול. עצור. נתי מרים את הכיפה, מנשק אותה ומחזיר לו אותה. הילד מנשק את הכיפה ושם אותה בכיס. כנראה אבדה הסיכה. רואים מייד מי המנהיג, אני חושב. נתי הוא המנהיג ומשה-חבלן טוען לכתר. אני חוזר לרשימות שלי.

   מעולם לא החזרתי את הפייה של הסקסופון לבני. הלכתי לבד עד לחוף פרישמן. הרוח ניפחה לי את הגופייה הלבנה שמתחת לחולצת בית-הספר, עמדתי על הסלע והשלכתי את הפייה אל המים. היא צפה קצת עד שנדמה כאילו הגלים עומדים להחזיר אותה אל החוף, אבל אחר כך ריקדה על קצף המים כמו מצוף כסוף וזוהר, חפץ יקר, אוצר בלב ים, אבן-חן טובה מאי המטמון; קרן שמש פגעה בה, והיא התרחקה מן העין, אלכסונית, לכיוון יפו, ויותר לא ראיתי אותה. זאת הייתה קנאת אחים טהורה. קינאתי בו. אחר כך לילות לא ישנתי, כי הצטערתי על זה והתביישתי לספר על המקרה הנבזי הזה. חשבתי לספר לאבא וחזרתי בי, לגלות לאימא והתחרטתי. לא היה לי כוח נפשי ומבני פחדתי. פחדתי מהתגובה שלו. יהיו מכות. ידעתי שיהיו מכות. זה לא יעבור בשקט. חצי מחופשת הקיץ בני עבד, שלוש שעות כל יום, כדי להחזיר את הכסף על אובדן הפייה.

   פנדל! היה פנדל! יא בן זונה. תפסיק לשחק. בוא'נה, בלי לערב הורים, בסדר. יש מכות. נתי עומד מול משה-חבלן והם כמו שני תרנגולים מעל ערימת דורה וכולם מסביב. אחד צועק: פנדל. השני: אין פנדל. נתי דוחף את משה-חבלן. הוא מושך את הרגל אחורה וכמעט מאבד את שיווי המשקל, ואז מוריד בומבה לפרצוף של נתי, בוקס כזה שמתלבש יופי. נתי מאבד רק לרגע את העשתונות, ואז מתנפל עליו, עד הסוף. ענן אבק.

   אתה יודע מה – פנדל! אומר משה-חבלן. אתה רוצה פנדל, יאללה פנדל. אין פנדל, אבל שיהיה. אל תוותר לו, לא היה פנדל, אל תוותר לו, נשמעות קריאות מכל עבר. משה-חבלן מתרומם, כולו רגבי עפר וחול, והולך לעמוד בשער. צא-צא יוסי מהשער. בוא-בוא, תבעט נתי, נראה אותך מכניע אותי. הוא רוצה לנצח על השקר. שיהיה לו לבריאות. יש מי שרואה ושומע. יש לו כיפה על הראש והוא רוצה לנצח על השקר. נתי לא מתרגש ושם את הכדור על החול במרחק קצר מן השער, אחורה-אחורה. גם פה אתה משקר עלי, קח אחורה. נתי פוסע חצי-מטר אחורה ועורם ערימת חול קטנה, מציב עליה את הכדור המרופט. הוא לוקח תנופה, רוקע מעט ברגליו כמו אַיִל צעיר, רץ ובועט שפיץ. הכדור המרופט עף בקשת שטוחה. משה-חבלן מצליח לגעת בו ולהדוף אותו ביד אחת, אבל במקום לאגרף אותה, היד נשארת פתוחה וכל הכף מתעקמת לאחור. הכדור מקפץ בחינניות אל תוך השער בינות לחיבורים. גוללללל! צורח נתי עם האף והסנטר הארוכים לשמיים, ומרביץ קפיצה כמעט עד עמוד החשמל. אההההההה! צורח משה-חבלן, תופס ביד שמאל את יד ימין ומתפלש בעפר, מסתובב ומסתובב על הרצפה כמו משוגע. אחחחחח! אמא! הוא צורח וכולם מתקהלים סביבו, עד שאפילו נתי רץ אליו בהיסטריה.

   אני מבין מהר מה קורה ופועל. תוחב את הרשימות שלי מתחת לבית השחי, משאיר את עמוס עוז על הספסל ורץ כאחוז אמוק אל משה-חבלן. זוזו, זוזו, אני צועק, הוא שבר את היד, זוזו! אני מרים את הילד בזרועותיי. הוא קטן. מרחוק הם נראו לי יותר גדולים. טעיתי. אולי הוא בן עשר, והוא בוכה, ואני רץ כמו מטורף לכביש הראשי, לבוגרשוב, לתפוס מונית. משה-חבלן צורח מכאב. החברים שלו רצים אחריי. נוהל פינוי פצוע. האויב סוגר עלינו מאחור. רות עבור. אני עוצר מונית ונכנס אליה במהירות עם הילד. טורק את הדלת. בזווית העין אני רואה את הילדים רצים אלי מרחוב בוקי בן יָגלי ורחוב המליץ. הכיפות חומקות בינות למכוניות. כל כך מסוכן, אני חושב. כמה העיר הזאת גדולה. זה ממש כרך.

   "לאן?" שואל הנהג.

   "לאיכילוב…" אני עונה. משה-חבלן בוכה וצורח מכאב.

   "מה יש לילד שלך?" שואל הנהג בבהלה.

   "הוא לא שלי," אני עונה, "אני חושב שהוא שבר את היד."

   "בוז'ה מוי," אומר הנהג.

   אני מציץ ביקורתית לעבר פניו של הנהג במראה הפנורמית כדי לראות אם הוא עומד לשאול אותי עוד כמה שאלות של "מה נשתנה", או שהוא עומד לנסוע.

   "איתות למטה – וייסע," אומר הנהג והילד צורח מכאב.

   "סע מהר. אני אשלם לך."

   "טופ טופ. אני נוסע לאיכילופ."

   אוי, לא. זה הוא. שוב נפלתי על הבולגרי העצבני הזה. רק שלא יעשה תאונה. ואני עוד חייב לו כסף מהפעם הקודמת. אין לי מזל.

 

35.

   צריך לתכנן הכול מראש, לפי מפה. לבנות מהתחלה מתי צריך לעבור את הכביש הזה ומתי אתה טס לאורך הדרך הזאת. איזה תוואי נכון. ולחזות בסוף את הנקודה שאליה אתה רוצה להגיע – אם זו באר, או עץ בודד בלב המדבר. אתה יושב ומתכנן את זה בלילה לבד. לפעמים המפקד משנה לך את הנתיב ואומר לך, תטוס עכשיו לנקודה אחרת. בהפתעה זה בא לך. ככה. וזה יותר קשה. אתה צריך לזהות את הנקודה, לטוס אליה ולמצוא אותה. "בערך" לא מתקבל כאן. יש ניווט גבוה ויש ניווט נמוך.

   לפעמים תוך כדי ניווט אומרים לך, "שמירת אי-טי-איי". זאת אומרת, אתה מנתב כפי שתכננת, וחייב להגיע לנקודה מסוימת בשעה מדויקת. פונקט. אין חוכמות. על השניות. ואז אתה מבין ומתחיל לבנות את כל העסק אחורה, כמו בסרט וידיאו שרץ לאחור, וקובע לך באיזה זמן תצא למטוס, מתי תניע אותו. הכול בנוי מראש. אם אתה מאחר, צריך להגביר מהירות, אבל גם על מטוס יש הגבלות. יש מקסימום שמותר לטוס. אז אולי נקצר את הדרך. נחתוך. אבל מה אני עושה אם אני מוצא את עצמי פתאום מקדים? זה הרבה עומס על חניך. לכל חניך יש תיק וסופרים בו את שעות הטיסה – ארבעים שעות. כל זה בשלב הראשוני של הסטירמנים. אחר כך אתה עובר למטוס מתקדם יותר. עדיין מטוס בוכנה, אבל יש לו חופה סגורה והוא הרבה יותר מהיר. שוב מתחילים קורס בסיסי, עד "צ'ק 80", שזה שמונים שעות טיסה. אחרי זה יש מבחן, יש כאלה שילכו הביתה אחריו. ש-לום.

   אחרי "צ'ק 80" נכנסים המטווחים לתמונה. אלה כבר מטוסים שאפשר לשים עליהם פצצות ומכונות ירייה, בראונינג 03. סוף-סוף עושים כמה טיסות ירי. אבל אין מטרות באוויר. זה רק אוויר-קרקע. יש מטווח. מציבים מקלות גדולים, כאלה שעומדים באלכסון. בין המקלות שמים בד, חמישה מטר על חמישה מטר. אתה צולף על זה, ורואים מה יוצא. היו מכונות ירייה שירו דרך הפרופלור באופן מסונכרן. זה היה מצחיק. תארו לכם שאין סנכרון בין תנועת הפרופלור לקצב הירי – הכדורים באים עד אליך. ספיישל. הטלנו גם פצצות. קטנות כאלה, חמישים קילו. זאת הייתה פצצה לא נפיצה, פצצת אימונים. אבל כשהיא הייתה פוגעת בקרקע, היה יוצא ממנה עשן. ככה היית יודע איפה פגעת. על הקרקע היו מסומנים עיגולים כאלה, והיית צריך להטיל את הפצצה לתוכם.

   בהתחלה היינו בבה"ד 2 בחיפה, אחר-כך – בתל-נוף. כל הזמן הייתי ליד הים, רואה מהאוויר את קו המים. זה נותן תחושה אמיתית של הרפתקה וחופש, כאילו הארץ הקטנה הזאת עם כל האויבים האלה שמקיפים אותה מסביב, מכל הכיוונים, תלויה רק בך, בהגנה שלך, ובידיך לפתוח לה את השער לעולם הגדול. אני יודע שזאת תחושה קצת מגלומנית, אבל זה מה שהרגשתי.

 

 

78 תגובות

  1. ערב יום הזיכרון לזכרו של יצחק רבין 1922-1995, התחלתי לפרסם את הרומן שלי "הרביניסט האחרון". קטעים מן הרומן הופיעו בכתבי העת: "קשת החדשה", "עתון 77" "אלמנך" ו"עמדה". הרומן הופיע בהוצאת "הקיבוץ המאוחד" ב-2006. יהי זכרו ברוך. רני.

    הרביניסט האחרון (א) – רומן:
    http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=171&itemID=13673#post13673

    הרביניסט האחרון (ב) – רומן:
    http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=13817&blogID=171

    הרביניסט האחרון (ג) – רומן:
    http://www.blogs.bananot.co.il/showP
    ost.php?blogID=171&itemID=13969#post13969

      • מרתק המבנה של העלילה הנעה קדימה ואחורה מלווה בהתבוננויות ובקטעי זכרונות עלילה פנימית של האח בני וזכרונות פרח הטיס שהיה , ועלילה חיצונית הנעה ל קראת מטרה מוגדרת המסומנת על ידי רמזים מקדמים. כבר כתבתי לך שיפה הקולאז' הזה של פנים וחוץ ,קדימה ואחורה, ואני הכי אוהבת את קטעי ההתבוננות המכמירים: משה חבלן הילד הפצוע במשחק הכדורגל, נהג המונית הבולגרי העילג ,אבל אנושי בפגימותו.העלילה חיה ודינמית ולא משעממת.ביצירותיך האינדיוידואל תמיד נטוע בנוף מולדתו המסוים עם ניחוחות תקופתו, אין הוא מנותק מהקוטקסט הלאומי.תמיד גורל הפרט ארוג בגורל הכלל ולהפך מבלי שיהיה פלקט.

        • צ"ל קונטקסט- תיקון טעות מלמעלה

          • חנה, אם אני מצבֵּר לי את כל ההערות שכתבת עד עתה באשר ל"רביניסט האחרון", זה יכול להיות המאמר המעמיק ביותר שכתבו על הספר הזה עד כה. תודה לך מקרב לב. רני.

          • בעבר כתבתי גם מאמרי ביקורת אחד מהם השתמר- עיון משווה בין קולנוע לספרות נמצא באתר האנטרנט. יש באמתחתי הרבה מאמרים משווים בין ספרות לקולנוע, שאם הייתי רוצה יכולתי לכתוב ספר בינתיים הם נמצאים אצל תלמידי במקראות מיוחדות לבגרות
            בזמנו חברה שלי המליצה עלי למדור "ספרים" של הארץ אבל ויתרתי.
            תודה על המחמאה

          • איריס אליה

            מאד אהבתי, רני יקר. מסכימה לכל מילה של חנה החכמה.
            מזל טוב על הטור במעריב. אם כי חייבת להודות שזה מעורר בי חוסר נוחות. אז תסלח לי שלא אגיב יותר. וזה אולי גם לא משנה. אתה כבר יודע שאני מאד מאד אוהבת מה שאתה עושה.

  2. רן יגיל,

    אתה בהחלט לא הפלצן הראשון – אבל מבחינתי בהחלט האחרון. לא האמנתי למראה עיני כשקראתי את מה שכתבת על הספר של מאיר שלו האתר של מעריב. הרי ברור שמה שמדריך אותך הוא שנאה קליקאית – שוב ורד הלבנון, שוב גיורא לשם ואמנון נבות נושפים בעורפך -כאילו היית ילד קטן שאין לו שום דעה עצמאית.
    לא מאיר שלו הוא העניין – אלא אתה. קטנוני עד אימה. ילד שלא ממש התבגר.
    התאכזבתי מאוד מהמדור החדש שלך ולא אקרא בו עוד. אם עוד חשבתי שיש דבר כזה שקוראים לו ביקורת אובייקטיבית או שקולה – התבדיתי. רק חשבונאות מן הסוג הנמוך ביותר.
    תהיה בריא. אני לא קוראת אותך יותר בשום מקום. לא כאן ולא במעריב.
    שיבושם לך.

    • אבל מה נכתב באתר של מעריב-חיפשתי ולא מצאתי.מי יעזור.

      • מגבייט! ברוך בואך למעוננו הקט.נבות חסר לך כאוויר לנשימה,או כניצוץ לאבק שריפה.נבות! אתה חסר! צא מהדממה ומהצללים,שאם יש ביקורת – תופיע מייד!
        עשרות מגיבים מחכים לך עם סכינים ואבנים ,ואתה מתחבא.בהיעדרך רני יגיל
        חוטף על הראש ממי שרואה צל הרים כהרים!
        לא רוצים תחליפים! רק נבות המקורי
        יקבל את האבן בראש.מגבייט,סבלנות!

      • הנה הפניה למאמר ב"מעריב" על ספרו החדש של מאיר שלו, החלש בספריו של כותב שמעולם לא אהבתי ולא הערכתי.
        רני.

        http://www.nrg.co.il/online/47/ART1/970/514.html?hp=47&loc=12&tmp=607

    • אל תקראי אותי, תקראי את מאיר שכבר לא כל כך שלו. רני

    • שוב גיורא לשם, שוב אמנון נבות, שוב אורציון ברתנא, שוב גבריאל מוקד, שוב ברוך קורצוייל, שוב ושוב ושוב ושוב. ושוב לאה איני ושוב יותם ראובני ושוב דוד שיץ ושוב ישראל ברמה ושוב בנימין תמוז ושוב משה שמיר ושוב ראובן מירן ושוב יעקב שבתאי ושוב אשר ברש ושוב ש"י עגנון ושוב נח שטרן ושוב י"ח ברנר ושוב ושוב ושוב ושוב. דיסק זה לא די לנגנו פעם אחת. רני.

    • שוב יעקב שטיינברג ושוב יצחק אוורבוך אורפז ושוב יורם קניוק ושוב יעל ישראל ושוב ושוב ושוב. דיסק זה לא די לנגנו פעם אחת.

      • יגאל גודקוב

        אם למאיר שליו יש עדיין
        חושים של סופר. וסובלנות
        של צבירת חומר ליצירה ספרותית,
        ולא רק כספקן מלל להוצאת "עם עובד",
        אז טוב יעשה אם יקרא היטב
        את דבריו האמיצים של רן יגיל.

        כי אולי כך יפסיק לשכון תחת
        כנפי האדישות של קוראיו העצלנים.

        בכבוד רב
        יגאל גודקוב
        סופר והוגה

  3. גיורא פישר

    שלום רני
    לרומן שלך אתייחס לאחר שאקרא את כולו. ובינתיים לטור שפרסמת:
    אני מאחל לך הצלחה. אני בטוח שנתת את דעתך על הבעייתיות שיש בשימוש במילה "הפלצה". אני מבקש ממך לשקול שנית את השימוש בה.

    מכמה סיבות:

    1.אם אתה רוצה שיתייחסו אל דבריך ברצינות אז אין צורך להגרר לפרובוקציות ביולוגיות.לא קראתי עדיין את סיפרו של מאיר שלו,אך התרשמתי מתגובתך שאתה צופה שדעתך על הספר תהיה חריגה.
    האם השימוש בביטוי "הפלצה" לא מוריד מהכוח של דבריך? שהרי עשויים לומר קוראי הטור שלך: אי אפשר להתייחס ברצינות לביקורת ספרותית למי שמתייג כך יצירות ספרותיות.

    2.אתה בודאי יודע שיש סקלה רחבה לדירוג יצירה אומנותית ולא חייבים להגרר לקיצוניות.

    3. אף יוצר לא זכאי שיכנו את יצירתו כ"הפלצה".

    4.האם לא נגררת כאן למוֹלֵךְ ה"רייטינג" שנגד השתלטותו אתה יוצא?

    וכמו שאמר ז'וז'ו חלסטרה בקומדי סטור:
    "ותחשבו על זה"

    מחכה לקרא את הטורים הבאים שלך.גם אם לא תוריד.
    מקסימום אשתמש במסכת אב"כ

    שבת שלום
    גיורא

    • גיורא פישר

      לרני:
      מה דעתך, במקום "הפלצה" לכתוב "החמצה"?
      שבת שלום
      גיורא

      • גיורא, שלום. בלב הערתך הנחמדה מבקש עתה להחליף מילה במילה. תודה על ההצעה, אשקול זאת. כרגע אני נוטה שלא לקבל אותה. אגב, אינני מתכוון בהכרח אליך, אבל מי שלא רוצה לקרוא את הביקורת, כולל שלו עצמו, פשוט מוזמן לא לעשות את הפעולה הפשוטה הזאת, שלא יקרא. רני.

      • אגב, גם לגבי הרומן שלי הדבר תופס. מי שחושב שיש לו משהו יותר טוב לעשות בחצי שעה מאשר לקרוא קטע מרומן אפוקליפטי-פוליטי, ויש המון דברים להספיק ולעשות בעולם הזה, מוזמן בהחלט לדלג ולא לקרוא. רני.

      • גיורא פישר היקר, בעקבות הערתך ובעקבות אי-מייל אישי ויפה מאיריס א. ובעקבות דיון מעמיק עם אמי, באתי הבוקר למערכת ושיניתי עם עורכת התרבות את המילה "הפלצה" ל"החמצה". מעתה יהא "הברקה או החמצה". שבוע טוב. רני. הנה שוב הקישור עם התיקון.

        http://www.nrg.co.il/online/47/ART1/970/514.html?hp=47&loc=12&tmp=607

        • כל הכבוד! תבורך!!! אין נאור מאדם שיודע להקשיב ולהתלבט ולשקול שוב ושוב, כי במקום שאנו צודקים אפילו עשב לא יצמח…
          אני מעריכה אותך מאוד על הצעד ושוב תבורך

  4. רני, גם אני כמו גיורא פ. מעדיף הפעם לקרוא את כל הרומן ואחר כך אגיב. וגם להצטרף להערתו בעניין מדורך במעריב:
    א. זה יכול להישמע צדקני, וזה לא, כי כבר קראתי אצל חנוך לוין זצוקל"א השאלות הפרשתיות ומוגלתיות חריפות יותר, ונהניתי, אבל איכשהו כשמדובר בביקורת ספרים, הייתי מצפה ליחס מכובד יותר שאינו סותר ביקורת חריפה ומסווגת את הספר כלא מוצלח או כהחמצה כהצעתו של גיורא.
    ב. בעניין ספרו החדש של מאיר שלו. אני חושש שגם אתה וקראתי ביקורת קטלנית אצל יצחק לאור, מחמיץ נקודה או שתיים באופן התייחסותך לספר:
    זהו ז'אנר ספרותי שיש להתייחס אליו אחרת מאשר מתייחסים לרומאן או נובלה, אין לצפות כאן לעלילה ולדמויות ספרותיות מורכבות. זה ז'אנר יותר יומני, תיעודי, רכילותי, שיש בו הווי חיים, וכן, במובן מסויים הצצה אל פכים קטנים של אנשים שחיו בתקופה הירואית. ותתפלא, אנשי עמק יזרעאל, מאד אוהבים את הז'אנר הזה ואת ההומור של שלו. עובדה זו אינה מחייבת אותך לאהוב את הספר, אבל מכאן ועד הגדרתו כהפלצה, נו, יש במילון העברי עוד כמה אפשרויות. באשר לספרים אחרים של שלו לא אתייחס כאן.
    ג. כסופר ויוצר (שאני מאד מעריך) העמד את עצמך במקומו של המבוקר ובחן כיצד היית מרגיש, אם היו מגדירים ומסווגים את יצירתך כנפיחת אחוריים.
    שבת שלום

    • משה, שלום. די לנו בדברי נימוס וכיבושין. כולנו קיבלנו בחיינו כבר ביקורת טובות ורעות. שלו הוא דמות מרכזית שצריכה להיות חשופה לביקורת. מי שכותב פרק של סיינפלד ומעמיד פנים כאילו היה ש"י עגנון זוהי הפלצה בעיניי. איך נאמר במקורותינו – ביקורת תהיה. שבת שלום, רני.

      • רני שלום, לא מדובר כאן בדברי קילוסין, נימוסין וכיבושין, אלא בסוגייה נכבדת בשאלת מהות ושפת הביקורת. יש כאלה, כמו באחת התגובות כאן, שסבורים כי להם ניתנו האור, האמת, וזקפת הצדק תהלך לפניהם ותאיר לעיוורי הספר, ההולכים בטמטום החושך. (וראה שירו של דן פגיס על יוש מוקובסקי הצנוע הידוע)
        אבל דיון ספרותי אמיתי אין כאן.
        הפלץ כרצונך
        שבת שלום

        • ומה אתה הוספת למאגר הביקורת שיש לך השגות כה מופלגות לעניין השימוש במילון?ואולי ההצטרפות שלך להמון
          הבלוגריסטי תציל את קובץ השירים הגראפומאני והעלוב שלך משיכחה?
          תמשיך לשכב על אבנים.וכמחאה נוספת,אולי תצלומך הולך על גחלים תסייע לעסק האבוד שלך בשירה.

          הפלצה אתה אומר? עיין בשיריך ותראה הפלצה מהי – ואל תאלץ אותי לצטט.

          • הערה מכוערת ודוחה. רני מחק אותה
            מי כותב ככה?

          • אני איני מוחק תגובות. זה עניין עקרוני, אלא אם כן מדובר חלילה במשהו פלילי. נגיד, תתחזי לרן יגיל ואת אינך כזאת, או תכתבי שאני רוצח או שודד. אבל תגובה בוטה איני מוחק ואיני מוכן גם לקבל הוראות, ציוויים, או כל דבר מכל סוג שהוא בעניין מחיקה. משה יצחקי הגיב בצורה מכוערת ובוטה וחטף ריקושט. ספרו כמובן רחוק מלהיות גרפומניה אף כי הייתי בהחלט עורכו אחרת ומנפה משם כמה שירי יפיוף ספרותיים מדי, אבל אם מישהו נוהג באלימות מילולית הוא צריך לקחת בחשבון את הקלישאה: אלימות גוררת אלימות. רני.

          • המגיב הקודם

            נשאיר את זה כמו שזה.אל תאלצי אותי לצטט שורות נבחרות כאמור היישר מתנורו
            של ראש מגמת הספרות במכללת עמק יזרעאל או כדומה לזה.
            רני,לא יעזור דבר וחצי דבר.מר יצחקי הוא גראפומן אותנטי באופן ששום שיפור
            חזות וגיזום לא יהיה לעזר.תגובות אפשר למחוק,השירים ימשיכו לצוף בעולם הקיברנטי.מזלם היחיד שהם צפים בצוותא עם עוד מאה אלף ברמת צחיחות ושידפון דומים עד שאין דרך לבדל דווקא
            את שירי ראש החוג משירת תלמידיו.

  5. רני, כל אחד שכותב, שוקד , עורך, מלטש, כך שהמילה הזאת לא מתאימה.

    כי נפיחות הן מעשה מהיר וחסר תכנון.
    אישית , איני אוהדת את שלוו, הוא משעמם.
    חוץ מספר הילדים שלו: אבא עושה בושות.
    אותו מאד אהבתי.
    וגם לכתוב ספר ילדים טוב זאת אומנות, אז אולי כדאי לו להתמקד.

    לדעתי כשהוא כותב למבוגרים, יש גלישה למחוזות כאילו פילוסופים ומרדימים.

    אבל מי יודע, ספרות זה טעם אישי.
    הוא לא לטעמי.
    אך המילה בה השתמשת לא מכבדת בעיניי.
    כאילו נגועה בביזוי והלבנה.
    איני קוראת עיתונים יומיים.
    ומאחלת לך הצלחה.
    שבת- שלום

    • שבת שלום, אביטל

    • אביטל הפלצנית,
      סופר בקנה המידה של מאיר שלו אכן זקוק להגותך המעמיקה. אין מה לעשות. באמת כדאי לו להתמקד… וואוו…
      אני מקווה שהשקעת מחשבה מעמיקה לפני שהפלצת את הפראזה הנפוחה הזאת…

      • רק הגנתך את תתקבל,מב עלומה שלי?לכי תעמדי בתור המגוננות של המאיר שלו המקומי,יחד עם חוה וסיגל.יהיה לכם הרבה על מה לריב.רק שלא תישארי בלי נוצות,תרנגולת חסרת מוח שלי.

  6. שוב הארלאן אליסון, שוב אנטוני ברג'ס, שוב דן צלקה, שוב סארטר והאקזיסטנציאליזם שלו, שוב תומס מאן, שוב בלזאק, שוב גבריאלה אכיבגור-רותם, שוב פרנץ קפקא, שוב כל יוצרי "עכשיו" בתוך מסגרת כתב העת מדוד אבידן ויונה וולך ועד אריק א. ועמוס אדלהייט. איזה בית מעולה לכתיבה, טוב וחשוב מכל סדנה סרוחה, שוב ושוב ושוב ושוב. דיסק זה לא די לנגנו פעם אחת.

    • שוב גבריאלה אביגור-רותם, נפלה טעות בשמה, אבל מה לעשות, שוב.

      • עוז רוחך חזק ואיתן! יפה לך אמת ספרותית ללא פשרות זו! המשך בדרכך! הסר טמטום החושך מעל עיני עיוורי הספר! לא ירצו ראות – זכותם. חובתך להמשיך במלאכת האמת! יישר כוח!

      • שכחת את יחזקאל רחמים
        לא יפה
        אבל תזהר מהיפר ונטילציה

        • נקדימון, תודה שהזכרת לי, כן כן, יחזקאל רחמים ותודה על הדברים. ושוב עמוס קינן ב"הדרך לעין חרוד" וב"שואה 2" ובסאטירות ושוב קישון במיטבו. דיסק זה לא די לנו לנגנו פעם אחת. ילכו אחרים במועצותיהם, אנחנו בשלנו נעסוק. רני.

  7. נו רני? שמעו עד פתח תקווה? שחררת נפיחה מוצלחת ועכשיו כלם "מתבשמים" בריחה!

    • נ.ב.

      שכחתי לציין בעקבות ה'ביקורת' שלך – שאצלך רני הספרות העברית ממש מִתְּפָּ-תחָת!!!

      (:

      MB

      • הבטחת לא לקרוא אותי, אנא עִמדי בדיבורך, אל תקראי ואל תגיבי. ושוב יחזקאל רחמים ושוב לאה איני ושוב אמנון נבות ושוב גבריאל מוקד ושוב אורציון ברתנא,ושב גיורא לשם ושוב גרודזנסקי ושוב אצ"ג ושוב יצחק למדן ושוב נתן אלתרמן ושוב ביאליק ושוב טשרניחובסקי ושוב אשר ברש ושוב אשר ברש ושוב אשר ברש ושוב ישראל זרחי ושוב יעקב פיכמן – עורך העורכים. רני.

        • ושוב יחזקאל נפשי.

        • ושוב אתה ושוב אני – זו דרכו של עולם. כשאני אומרת לא קוראת אותך – אני מתכוונת לא מחשיבה אותך. (דווקא חבל. פטנציאל יש)בטח קוראת, אחרת איך אדע לא להחשיב?
          בקיצור יקירי, איכזבתני קשות לא בביקורתך דווקא – שאיתה אפשר להתווכח בצורה ציבילית – אלא עם הסגנון המחליא. אשר על כן אין לי אלא לענות לך באותה מטבע. אבא שלך היה קומיקאי, לא אתה. אבל זה כנראה בגנים. ובעניין אותו מטבע:
          בברכת
          BOTTOMS UP!!
          NEGABITE

      • מעריצה שרופה ולא מעמק יזרעאל דווקא מתל אביב

        ואני מעריצה גדולה של מאיר שלו אחד מאחרוני המוהיקונים שיודע לספר סיפור ולא לשעמם לרגע את קוראיו. רומן רוסי- קלאסה בפני עצמה רק להזכר בפתיחה המיתולוגית ולמות מעונג תרתי משמע…
        לכל סופר יש ספרים טובים וטובים פחות זאת לא סיבה לצלוב אותו ולהשפיל אותו
        חשיפה אישית סוציאלית אלימה ואנתרופולוגית באופיה היא בעיני הרבה פחות ספרות ושתהיה כתובה בשפת צחצחות
        מאיר שלו הוא סופר משכמו ומעלה שתמיד התקנאו בביצה הסו קולד ספרותית מכשרונו וי לאוב יו מאירקה שלנו

        • את אכן מעריצה שרופה. מוטב שתעברי דחוף ניתוח לשתילת עור. רני.

          • מעריצה שרופה בלי עור כפרה ותל אביבית

            אין כסף ואין עור
            ועשיו
            וביתו שבמדבר
            ויונה והנער כפרה
            ורומן רוסי ישתבח
            ופונטנלה
            וכימים אחדים
            ותנך עכשיו
            והטור המקסים בעיתון
            אביו ובת דודתו וכל המשפחה המקסימה והמוכשרת הזאת
            מאירה שלי כפרה בשבילך צריך לבנות סטימצקי מיוחד

          • אני חוזר בי, לא שתילת עור אלא שתילת מוח. רני.

          • מעריצה שרופה בלי עור כפרה ותל אביבית

            גם מוח אין, גם שכל אין, רק לב יודע מה זה לב? לב, כפרה!!!
            ועשיו
            וביתו שבמדבר ואגי משעול (אופס התפלק)
            וופונטנלה ,וכימים אחדים
            ויונה והנער וצרויה שלו ויצחק שלו
            ונקים עמותה של מעריצים אנשי לב שיש הרבה מכל הגלובוס שלנו, תודה לאל! לבנות לו סטימצקי אחד שלם
            רק בשבילו, כפרות.
            לא נכניס מבקרים ולא סופרים ג'לוזים
            רק קוראים ומלאן מעריצים שלו , אחי

          • מעריצה שרופה בלי עור כפרה ותל אביבית

            ו"בעיקר על אהבה"
            איך שכחתי מה שחשוב, כפרה?
            כבר אמרתי -אין עור, אין שכל, רק לב ועיניים
            וזה מה צריך, אחי

          • אכן ניכר שאת/ה מהלקוחות הקבועים של "סטימצקי". רני.

          • מעריצה שרופה בלי עור כפרה ותל אביבית

            גם צומת הולך, אחי ,רק ששמה המבצעים קשים עלי
            את שלו אני קונה גם בלי מבצע

          • אני מכיר את איריס בראל, אבקש ממנה שתציב בכניסה לרשת פרוטמה נאה של שלו במשקפיים משל היה מישל דה מונטן בשערי הסורבון, ובא לו הצֶלֶם אל היכל ההֶבֶל. רני.

          • מעריצה שרופה בלי עור כפרה ותל אביבית

            לא צריך תמונה שלו ,כפרה ,התמונה שלו בלב, אחי
            זה מה נשאר שכחת?

          • ושוב יוסי גרנובסקי ושוב שלמה אפרתי ושוב משה פינטו ושוב רוחמה אלבג, אף כי ספריהם ספק אם נמצאים ברשתות הגדולות. ושוב ושוב ושוב. רני

          • מה עם עוד איזה שתי "כפרה" ושלושה "אחי", ככה לפני כניסת השבת, רק בשבילי, "נשמה". רני.

          • ושוב שמעון בלס

          • מעריצה שרופה בלי עור כפרה ותל אביבית

            מעכשיו אתה מתחיל לספור כבשים, אחי חליק ג'נטיל תעזוב ת'כבשים עוד לא לילה , אתה תתעיף מהר , לא חבל אחי, אחי כפרה?

          • ושוב ש. שלום ושוב אליהו טסלר, אף כי אין זכר לספר שלהם ב"סטימצקי". רני.

          • הו מזל, השבת גאלה אותנו מהתקף נוסף מעגלי של טמפר טנטרום של ה"ה.

            נוח לך נוח….. ואולי אפילו בין משניה לתפילה ולדבר חכמים, תהרהר במעשיך ובלזות הלשון שאתה מפליץ, ליהודי מותר לבקש סליחה גם לפני יום הכיפורים.

          • הצרחה או מט סנדלרים או פלסטיק דמוי עץ מהגוני

            סוגיית מאיר שלו בספרות העברית היא סוגיה הראויה לדיון = בניגוד לערכו הנחות כסופר,ובלי כל קשר ליכולת הכתיבה שלו.ככותב מחוץ לתחומי הספרות (עיתונות,פרשנות תרבותית או סמי תרבותית,כתיבה בעלת אופי בידורי או םולמי וכיוצא באלה – הוא ללא ספק מבכירי הכותבים בארץ).ועדיין אין זה תנאי הכרחי או מספיק לכניסה בשעריה של הספרות.מאיר שלו ("הסופר" ועוד אלף מרכאות) הוא פארודיסט
            בנשמתו – וענין הוא לא הגחכת הספרות
            אלא חיקוי ופישוט (לא פעם בלתי מודע!)
            של יצירה ומעשה היצירה – בדרך שנתן יונתן (למשל),רוב רובה של שירתו היא
            פארודיה (דומעת,לא מגחיכה במקרה זה) של שירת אלתרמן בחציון הראשון של שירתו,ושל נתן זך,בחציון השני.יכולת החיקוי היא שסייעה לו(ליונתן) לדלג על התהום והקונפליקט שבין שני מערכי השירה האלה בקלות יחסית – כך גם מאיר שלו,שזיוג את האתוס הציוני הנרקב והולך עם הפאנטאסמגוריה של הריאליזם
            הדרום אמריקאי ("מאה שנות בדידות" לגרסיה מארקז.)הקורא השטחי,המקרי,מעדיף מזון ספרותי לעוס ועוכל למחצה (השלו) תחת התמודדות לא פשוטה עם הסיפורת הבורחסיאנית ועם המקורות שלה בסיפורת הברזילאית מתחילת המאה הקודמת (משאדו די אסיאס) ועם הריאליזם הדרום אמריקאי עצמו (מיגל אנג'ל אסטוריאס) מתמודד ברומאנים של שלו עם התוצאות ה'זוהרות' ולא עם התהליכים שהובילו לתוצאה הנוצצת והמפושטת,שלא לומר פשטנית.התפוררות האתוס הציוני התיישבותי הכפרי והעירוני ("זכרון דברים" ליעקב שבתאי) הוא נושא כואב וטעון מכדי שיהפוך להיות מטרה לפארודיה מודעת למחצה.אין זה מקרה שהוצאת עם עובד,שדחתה בגסות את הרומן של שבתאי אימצה,מתחילת הדרך,את הפארודיה הגסה והזולה של מאיר שלו.
            היא היתה מראש משעשעת יותר ופחות מסוכנת.היא היתה מראש,משקל נוצה.
            לא קראתי את ספרו האחרון של שלו,אבל אני חושש שגם כאן נכתבה פארודיה חצי מודעת על החלקים היותר רציניים של 'סיפור על אהבה וחושך' – בעיקר הקטעים הקשורים לסבא ולסבתא הארכיטיפיים.אבל גם זה לא העניין –
            העניין הוא עשרות אלפי הקוראים שאימצו
            את מאיר שלו אל חיקם ואוי לו למבקר
            שיוציא ממעמקי חזהו אנחה מרה.משמעטת הדבר לעתידה של הספרות הוא אסון שכבר התקיים.כלומר,התגובות שאנו קוראים כאן להשבת כבודו האבוד של מאיר שלו.כשיצאו ספריו הראשונים לאור היתה חוות הדעת הכללית של הביקורת שזוהי סיפורת בידורית מעוטת ערך שנכתבה על ידי בדרן וכתבן מוכשר.חלפו עברו כמה עשורים,והבדרן חקיין הפך להיות פרה ספרותית קדושה,עגל הזהב של הספרות הפוסט עברית שמי שנוגע בו מתחייב בנפשו-האספסוף הבלוגריסטי יבלענו חיים.לפחות בבלוג שמתיימר להיות בלוגם של סופרים,מן הראוי שיהיה דיון קצת יותר רציני בהשוואה למה שמתקיים בפועל ממש בתחומי הבלוגוספירה המקומית,שהזיכרון ההיסטורי יופעל מחדש,לפחות במקצת.
            כן,וההיטפלות כאן למילה ('הפלצה')
            מזכירה את אותם מדענים שקפאו למראה קרצייה ברגלה של הממותה בלא לשים לב לבעל החיים המאיים העומד לפצפץ את ראשם.
            יוסף ח.

          • אבל אם זאת השורה התחתונה של הביקורת – מה זה אומר על הביקורת ?

          • זה אומר שאין ביקורת מיידי פעם מישהו
            מנסה,חוטף את החלסטרה של התגובנים
            שברוב המקרים אפילו לא באמת יודעים במה המדובר,ונעלם.עדר הקוראים נע על
            בסיס המבצעים וההנחות בחנויות הספרים
            הספר כמוצר נמכר בעבור פחות ממחיר של
            קופסת סיגריות גרועות במיוחד,שלושה ארבעה כותבי רבי מכר חצי מיומנים חוגגים עד לקבלת החשבון מבית ההוצאה
            (שקל לספר מכור),מי שנחשבו בעבר משקל כבד כבר מזמן כותבים שפה שנקראת עברית תירגומית (כולל מאיר שלו,כולל עמוס עוז ויהושוע,לא כולל מע'מ ופיתוח
            )ומשה יצחקי שוכב על אבנים.

          • סליחה. אבל זה לא קשור קשר ישיר לקוראים ולמבצעים. ואם כן אז זאת כניעה לקוראים ולמבצעים. שלא יאשים אותם אם הוא ניכנע להם בעצמו בטרמינולוגיה המונית

          • מה בדיוק לא נקשר לך פה?ספרות אמיתית יכולה להתקיים בלי ביקורת מצד אחד ובלי שיווק הגיוני ומכובד מצד שני?

            במקום שבו לשון הרע מולכת וניבול הפה הוא עניין שבשיגרה,וזאת ברמות הנחותות ביותר,פתאום העובדה שמאיר שלו מפליץ טקסטים מזעזעת את אמות הסיפים? ניסוח מכובד אתה מבקש? ת
            סתכל סביבך ותראה
            דוגמא אחת,ותשאל אותו,אולי הוא מוכן להיות מבקר ספרות.

          • הם מפחדדדים

            כל מילה זהב. במקום להתעסק בעיקר נדבקים כולם לתפל מתוך פחד שמא סופר המחמד שלהם הוא רק פסאודו סופר מחמד.

          • רני, אתה מבקש שיתייחסו לביקורת או למילה? האם הפרובוקציה משרתת את המטרה? אם הגעת רק לאנשים שגם ללא הביקורת רואים איתך עין בעין מה הרווחנו?

          • לא הרווחנו,לא הפסדנו אלא את הזכות לומר לא גדול במילים ברורות וקשות לספרות שהיא כאמור למעלה גם פארודיה וגם 'רדי מייד'

          • תגובה נפלאה. רק עכשיו קראתי. באמת לא לקחתי בחשבון בכותבי את הביקורת ששלו הוא בעצם סוג של פרודיסט ספק מודע לעצמו כשהוא כותב בלטריסטיקה. מעניינת מאוד ההשוואה עם "סיפור על אהבה וחושך" לעוז ועוד יותר מעניינת בעיניי ההגדרה שלך לפרודיה המכילה את נתן יונתן כאחרון משוררי האנאפסט בדור שבין שני הנתנים (אלתרמן, זך). מאוד מעניין ומעורר מחשבה. זווית קצת אחרת. נתרמתי. שבוע טוב.

            איך כתבת י"ח ברנר: "כי לא אל שלווה מרגיעה ולא אל הנתיב הסלול עינינו נשואות". אמן ואמן. רני.

          • כתב את התגובה שממעל? רומן או רני?

          • ה למשל ממש לא ציבילי, רני!!!
            זה ילדותי.

  8. ככל שאני נכנסת יותר לרומן הוא נראה לי רומן חברתי מאוד חשוב על ישראל בשנות התשעים-אלפיים. אני מחכה לקרוא הלאה.

    • ווהוו
      באמת ??

    • יעל, שבוע טוב. תודה לך על הקריאה ועל התגובה. אני שמח שאת עוקבת אחר פרקוני הרומן, ותודה שהחזרת עניין לעיקרו. רני

    • מסכימה עם רני שיש חלוקי דיעות משמעותיים
      בין מצדדי הענקים האמיתיים של הספרות העברית
      לבין תומכי הננסים המתחזים המעתיקים היומרניים

      • כך גם גודל הפער בין הרביניסטים לבין הביביסטים
        תהום פעורה בין ארציותישראלית שורשית אמיתית
        לפופוליזם אמריקני וחיקוי מנהיגותי זול

      • מיכל, תודה לך על התמיכה. היום שאל אותי עיתונאי צעיר מי זה דוד שחר, לא שמעתי עליו, האם כדאי לקרוא אותו? ובהמשך להערתך, אולי בזכות ספר חלש מאוד ופופולרי להחריד, מישהו יגלה עניין בסופר גדול, חשוב ונשכח זה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרן יגיל