בננות - בלוגים / / וגנר, ביירוית, אנכרוניזם, נירנברג
מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

וגנר, ביירוית, אנכרוניזם, נירנברג

ריכארד וגנר נולד ב-1813 ומת ב-1883 – שנה אחרי עליית הבילויים ושש שנים לפני שהיטלר נולד. ב-1876, שבע שנים לפני מותו, ייסד וגנר בעיר הקטנה ביירוית שבבוואריה פסטיבל המוקדש ליצירותיו; אחרי מספר שנים החל הפסטיבל לפעול בקביעות, פעם בשנה, והפך למסורת.
בשנות ה-30 נקשר הפסטיבל באורח מובהק למפלגה הנאצית. ויניפרד וגנר (אשת בנו של המלחין), שקיבלה את ניהול הפסטיבל ב-1930, פיתחה ידידות עמוקה עם אדולף היטלר וסימפטיה למפלגתו. כתוצאה, שמר הפסטיבל על חירותו האמנותית בשנות הרייך השלישי, והמשיך להציג את האופרות של וגנר בבימוי קלאסי, במקרים רבים לעיניהם של בכירי הרייך השלישי.
אחרי מלחמת העולם השנייה חודש הפסטיבל רק ב-1951, והניהול עבר לבניה של ויניפרד. באותה תקופה החלו לעלות בביירוית הפקות בבימוי מודרני, שניסו להרחיק את האופרות של וגנר ממקורותיהן, הנטועים בעומק המיתולוגיה הגרמנית. היה זה ניסיון להדחיק ולהשכיח את הקשרים בין משפחת וגנר לבין הרייך השלישי. בשנים האחרונות השתנתה שוב המגמה, ועלו מספר הפקות המנסות להתמודד עם עברה האפל של גרמניה בכלל ושל ביירויות בפרט. אבל הקשר רב-העוצמה הזה, שנוצר שנים לאחר מותו של וגנר, היה אחד הגורמים העיקריים בהפיכתו של וגנר למוקצה מחמת מיאוס במדינת ישראל.
(וגנר היה אכן אנטישמי בעצמו, ומאמרו "היהדות והמוזיקה" היה התקפה בוטה על היהודים כעם לא-אמנותי ולא-יצרני, אבל בגישה זו לא היה שונה מאינטלקטואלים רבים באותה תקופה, וקשה לדעת אם היה עשוי לתמוך בנאציזם ואם לאו)

אסנת, אשתי, חזרה לפני מספר ימים מכמעט-שבוע שבילתה בביירוית, במסגרת מלגה בה זכתה, המאפשרת לתלמידי מוסיקה צעירים לצפות באופרות בביירוית (שקשה מאוד להשיג להן כרטיסים). אחת האופרות שבהן צפתה היתה "אמני הזמרה מנירנברג" (Die Meistersinger von Nuernberg), אופרה שהיתה חביבה על מנהיגי הרייך השלישי, ולו בגלל נאום ארוך הנישא לקראת סופה על עליונותה של האמנות הגרמנית. הבימוי החדש בחר להפוך את הסיפור, וניסה להציג את הנאום הזה כנלעג ואת המנצח בתחרות השירה כמפסיד.
אסנת התקשרה אלי בסוף המופע, נרגשת וחנוקה מבכי. החוויה האמנותית, כך סיפרה, היתה עצומה, אבל החלק הקשה באמת היתה ההבנה שהעוצמה והיופי האדירים שבהם נסחפה הם "פאשיזם גרמני" בהתגלמותו. ההבנה הזו, בעצם, שמטה את הקרקע מתחת להיסחפות שלה במוסיקה (ובכך השיג הבימוי את מטרתו).

אבל עד כמה שהאמירה הזו מובנת, והקישור הזה הוא מהסוג הפשוט שרבים לא תוהים אחריו בכלל, יש בהגדרה הזו משום אנכרוניזם כפול. האנכרוניזם הראשון הוא השימוש בשם "גרמניה" – כאשר גרמניה כמדינה מודרנית באה לעולם רק ב-1870, שלוש שנים לאחר הופעת הבכורה של "אמני הזמרה מנירנברג". כך, גרמניה המופיעה בנאום חוצב הלהבות איננה מדינה רבת עוצמה, תעשייתית ודורסנית, אלא רעיון לאומי (על רקע התנועות הלאומיות שהחלו את דרכן באותה תקופה) ותקווה ליצירתה של אומה מקבוצה של ממלכות, נסיכויות ובריתות אד-הוק המתקיימות כבר מאות בשנים. "האמנות הגרמנית" שעליה מדובר אינה מסורת רבת-שנים ושמרנית, אלא משהו חדש לגמרי, שווגנר קיווה להיות נושא הלפיד שלו. ובדיוק כמו כל תנועה לאומית, המסע קדימה החל במסע לאחור, בהשלכה של המושג "גרמני" אחורה, אל זמרי נירנברג בימי הביניים (ואל אבירי הגביע לפניהם, והאלים והניבלונגים עוד לפניהם).
האנכרוניזם השני הוא השימוש במונח "פאשיזם", אשר נולד באיטליה אחרי מלחמת העולם הראשונה, שנים אחרי מותו של וגנר. הפאשיזם – כמערכת ממשל בירוקרטית וקורפורטיבית, עם מנהיג נערץ ומדינה מעל הכל
תלוי בתיעוש שרק החל את דרכו בגרמניה באותה תקופה; ולמרות ששאב לעצמו צידוקים מתוך הסאגות הלאומיות-רומנטיות (של וגנר ואחרים), אינו ניתן להשלכה אחורה על הסאגות האלה, שמדברות דווקא על גיבורים אינדיבידואליסטיים, עקשנים וחוץ-ממסדיים. 

נירנברג עצמה, אגב, היתה בימי הביניים "עיר חופשית", שלא היתה שייכת לאף ממלכה ונהנתה משלטון עצמי. ייתכן שוואגנר בחר למקם בעיר את האופרה שלו, העוסקת בחדשנות ובשמרנות באמנות, דווקא בגלל היותה ייצוג לחופש אזרחי ואמנותי. אלא שעם השנים, דווקא מעמדה הסמלי של נירנברג (כעיר היסטורית וחשובה) גרם לנאצים לבחור בה כמרכז לפעילותם; בעיר הוקם מרכז כינוסים אדיר-ממדים לצעדות ענק שערכה המפלגה, ונערכו כינוסים שונים של בכיריה (בהם הכינוס שבו הועברו "חוקי נירנברג"). לא פלא שאחת האופרות האהובות על בכירי המפלגה היתה "אמני הזמרה מנירנברג". (ואחרי המלחמה, מאותה סיבה סימבולית, נערכו בנירנברג גם משפטיהם של פושעי המלחמה הנאצים העיקריים).


נדמה לי שווגנר רצה להגיד משהו על אמנות. משהו חובק-כל, מאחד. הוא פעל דרך ועל פני הערוץ הלאומי, הערוץ של השאיפה למולדת – אותו ערוץ שבאותה תקופה ושנים אחר-כך עיצב את השאיפה למולדת של עמים רבים אחרים (בהם העם היהודי). היה זה כלי בעל עוצמה נדירה, וכמו כל כלי נשק, ניתן היה להפנות אותו בכיוונים רבים. בביירוית השנה, הבחירה היתה להפנות את הכלי חזרה אל אלו שהשתמשו בו (והעובדה שהבימוי הוא של קתרינה וגנר, נינתו של המלחין, רק מעצים את המהלך).

11 תגובות

  1. לרונן, תודה על המאמר המרתק, המנומק ומאיר העיניים. כמה ממחשבותי העקרוניות בעניין:
    במושגים שונים אפשר להשתמש במובנם הצר (תלוי התקופה, החברה, הזמן והתופעה הקונקרטית שלה שויכו) ואפשר להשתמש במובנם הרחב (ההוראות החדשות שנוספו להם במהך השנים והדורות. מושגים הם הרי דבר דינמי, וטוב שכך). לפיכך, אפשר לדעתי לדבר, בהקשר הזה של וגנר למשל, על אמנות שהטייתה פשיסטית, בלי להיות אנכרוניסט. הסימנים שניתן באמנות כזו הם, למשל: טוטאליזם, אי-מתן מקום לצופה (הקהל כמו "נכבש" ומתמכר) צורניות מודגשת מאוד לפעמים וכדומה.
    שים לב שבמובן הרחב – המושג מקבל כבר משמעות מושאלת, סמלית.
    אני יכולה לחשוב על עוד אמנויות שלא מקיימות שום קשר עם פשיזם במובנו הראשוני, אך שהאפקט שלהן על הקהל הוא דומה: למשל, הסרטים של פרדו אלמודובר.
    פרט לכך, אני מקנאה בחברתך, חלום שלי הוא לנסוע לביירות, ואני כמובן חושבת שטעות היא שלא משמיעים את וגנר בארץ. תודה, תמר

    • אני יכול להסכים אתך על המאפיינים של "פאשיזם במובן הרחב" – אלו למעשה אותם מובנים שבהם מייחסים פאשיסטיות ליצירות אמנותיות אחרות (למשל: סרטי שר הטבעות). אלא בעיני יש סכנה במהלך הזה, דווקא בגלל שלמילה יש גם פרשנות ספציפית (ולא נעימה) בתחום מדעי המדינה. הקישור הזה יכול לתת דרוד למהלך ההופך את וגנר לתומך בנאצים, בעוד שהמצב האמיתי הפוך (הם אימצו אותו). אני הייתי מעדיף להשתמש במונחים יותר חד-משמעיים (כמו "טוטאליזם" שבו השתמשת, או אפילו "יצירת האמנות הכוללת", כפי שוגנר קרא לכך בעצמו) על מנת שלא לתת פתח לקו המחשבה הזה.

  2. ענבל כהנסקי

    באמת מרתק מבחינת האבחנות שלך- אני מוצאת את הרעיון של הפניית תפיסה כנגד עצמה כחוויה אינטלקטואלית עמוקה המשפיעה גם על הרגש. לדוגמה, החוויה של אסנת. עצם הקריאה על כך נגע בי..
    האם אתה זוכר את הבדיחה הכפולה, שגילגלנו הלוך ושוב, לפני כמה שנים, על השואה??
    1.
    – מה יותר גרוע מתולעת בתפוח??
    – חצי תולעת בתפוח נגוס!!
    2.
    – מה יותר גרוע מתולעת בתפוח??
    – השואה!!!!

    הנקודה בבדיחה שחורה משחור זו היא, לדעתי, היא ההוזלה והשימוש היומיומי במונח "שואה". בתקשורת, בפוליטיקה ובחינוך – כל זאת גם בישראל וגם בשאר העולם.
    כיום מקובל ולגיטימי שהיו כל מיני שואות (הצוענים, הכורדים וכו") אבל "השואה" הייתה אחת. תוכנית השמדה מדוקדקת לעם שלם. הפניית הזרקור לשימוש הקליל כביכול של "השואה" ביחס לכל דבר, עצום כפעוט, נותנת סטירת לחי מצלצלת ומעירה למשתמשים במונח הכאוב הזה בזילות. לטעמי, זה דומה לדווקא שעשו לוגנר.. ויש גם את פיתוח של רעיון סטירת הלחי, מצעדי גאווה בעולם הקוראים "אנחנו הומוסקסואלים!! אנחנו כאן!! תתרגלו לזה!!"

    • אהבתי את הפיתוח שלך לגבי ה"הפוך על הפוך". זה קצת כמו ג"ודו או קראטה אינטלקטואלי – להשתמש בעוצמתו של היריב נגדו.

  3. על אף ששני תיאורי האנכרוניזם הם נכונים, לדעתי יש כאן החמצה מסויימת של העניין.
    אחד המרכיבים החשובים במקצוע ההיסטוריה הוא הבנת "רוח הדברים". ואכן, על אף שפסטיבל ביירוית כמו גם ואגנר, וכמו גם משטרו המילטריסטי של פרידריך הגדול קדמו כרונולוגית לפאשיזם, הרי הפאשיזם כאידיאולוגיה חברתית משקף לא רק את קיומו במתכונת האיטלקית, אלא הוא הפך לשם מייצג לכל שיטה חברתית המאדירה את הלאומיות ובאה לידי ביטוי באמנות, בסדר החברתי ובאופי הצבאי. בין אם בקבוצה ובין אם במדינה.
    כך גם המושג גרמניות. הגרמניות של ואגנר אינה "גרמניה האחרת" של ימינו, אלא היא שואבת עצמה מן ההיסטוריה של השבטים הגרמאניים הקדמונים.
    ההיסטוריה הגרמנית ניסתה לתמצת עצמה במשפט קצר וקולע: Sonderweg – "הדרך המיוחדת". כאילו שיטת החיים והאופי הגרמנים ראויים לאבחנה מיוחדת של ההיסטוריה. במידה רבה מתייחסת הדרך המיוחדת למיליטריזם הגרמני ולאופי הלכאורה קולקטיבי הגרמני המתאפיין בקפדנות, קשיחות וצניעות. כך שעל אף המושגים החדשים הללו, פאשיזם וגרמניות, נתפסים כאנכרוניסטים, בפועל הם משקפים מציאות היסטורית הרבה יותר מורכבת.
    בעניין ואגנר ראוי לומר כי האיש, על אף היותו אנטישמי בוטה, שכמו רבים היה תוצר של המהפכה הליברלית של אמצע המאה ה- 19, הוא נהג בהתאם לכלל שהנהיג ראש עיריית וינה, קרל לואגר באומרו: Wer Jude Ist Bestimme Ich – אני קובע מיהו יהודי. כך לא הפריע לואגנר לקיים קשר עם תומכו היחיד, המלחין היהודי ג"אקומו מאיירבר, או להלחין את יצירתו של ידידו – אויבו היינריך היינה, טנהויזר לאופרה.
    בכל אופן, מאמר יפה ומחכים.

    • הי ליאור,
      ההבדל העיקרי שאני רואה בין פאשיזם במתכונתו האיטלקית/נאצית לבין מה שתיארת הוא הטוטליטריזם במובן של כניסת המדינה לכל פרט ופרט בחייו של האדם הבודד (ומכאן גם משטרה חשאית, שלטון טרור, היטלר-יוגנד וכן הלאה). טוטליטריזם כזה נעשה אפשרי במקום מסוים רק עם הטכנולוגיה המודרנית והתחזקות המדינה.
      עם זאת, אני יכול להבין הגדרה של הפאשיזם לא כשיטת ממשל אלא כאידיאולוגיה, שכוללת את מה שתיארת כאן – "שיטה חברתית המאדירה את הלאומיות ובאה לידי ביטוי באמנות, בסדר החברתי ובאופי הצבאי". גם במקרה זה, אינני בטוח שהעלילות שטווה ואגנר מייצגות בדיוק את האידיאולוגיה הזו. סדר חברתי? אופי צבאי? הגיבורים באופרות של וגנר הם לעתים קרובות מהפכנים, הבאים מבחוץ ומקעקעים איזשהו ממסד "שמרני" (וזה הגיוני, כי בימיו להיות שמרן פירושו היה לדבוק בסדר הישן של מלכים ודוכסים). בכך הן בעצם לא שונות בהרבה מעלילות הוליוודיות קלאסיות…
      לגבי הגרמניות, אני שמח שציינת "לכאורה" לגבי האופי הקולקטיבי הגרמני. משנתיים של מגורים בגרמניה ומקריאה לא מעטה של היסטוריה גרמנית אני יכול לומר – בזהירות, יש לציין – שהאיחוד של קבוצות שונות להגדרה "גרמנים" אינו שחזור של איזה מוצא משותף קדום, אלא חיבור-יחד של כמה וכמה אזורים בעלי אופי שונה לחלוטין ואימוץ סיפורים מקומיים מסוימים כבסיס לאומי. בתקופתו של וגנר היה הדבר עדיין נתון במחלוקת, ולכן היה צורך באמירות עזות במיוחד כדי לשכנע את המתנגדים לרעיון הלאומי, ולקבץ לעם אחד את תושבי הזאר האלזסים, את הבווארים הכמעט-אוסטרים, את הפרוסים הקשורים קשרי-דם לפולין, את הפריזיים שאין הרבה ביניהם להולנדים ואת תושבי שלזוויג שהם בכלל דנים. אין ספק שהרעיון הגרמני הוא בסיס רב עוצמה ליצירותיו של וגנר; אבל לא מדובר על רעיון מגובש שווגנר משתמש בו, אלא על רעיון בשלבי התפתחות, שווגנר מקדם אותו.

      בעניין היהודים, אפשר גם להביא כדוגמה את המנצח היהודי הרמן לוי, שווגנר בחר בו בקביעות לנצח על יצירותיו; יש גם סיפור על כך שווגנר בנה את דמותו של בקמסר ב"מייסטרזינגר" על פי דמות אחד ממבקריו, שווגנר האמין (בשוגג) שהוא יהודי.

      • אכן כן. כל התיאורים שציינת יש בהם ממש, על כן הם מחזקים את דעתי כי "הפשיזם הרומנטי הגרמני", זה המבקש לייסד אומה מאוסף של קהילות עממיות השונות זו מזו, בשפתן, דתן, מראם ומיקומן הגיאוגרפי והנשענת על סיפורי עבר מיתיים, משקף היטב את התפיסה שואגנר היה מייצגה המובהק.
        ושוב פעם, אני שמח למצוא כאן מאמר ענייני שכזה שמעורר דיון שכזה.

        • אכן, עם זה אני מסכים – רק שיש הבדלים מהותייים בין אותו "פאשיזם רומנטי גרמני" לבין גלגולו המאוחר יותר ברייך השלישי; ומצד שני, יש דמיון רב בינו לבין תנועות לאומיות אחרות באירופה ובכלל.

  4. מירי פליישר

    רונן
    סקירה אובייקטיבית בעיני . אני עוד זוכרת את ההתנגדות לנגינת יצירותיו עד היום בעצם בישראל. כנערה הזדהיתי דוקא עם המתנגדים עד שיום אחד שמעתי את היצירות-חלקן-והן סחפו אותי . ושוב לא היתה להן בעיני מולדת אחת פרט למולדת המוזיקה וסיפורי העם האוניברסאליים. תמיד הדהים אותי איך יכול היה היטלר הריאקציונר באמנות הפלאסטית לאהוב מוזיקה כל כך אוונגרדית או שאני טועה בהגדרות.

    • לעניין ההתנגדות – בעיני, מאחר שמדובר בקישור רגשי, אין לשפוט את המתנגדים להשמעת היצירות, גם אם אינני מסכים אתם.

      לגבי היטלר – וגנר היה ללא ספק אוונגרדי ומהפכני לזמנו, אבל עד שנות ה-30 של המאה ה-20 כבר הפכה המוזיקה שלו לבסיס של המוזיקה הגרמני, כך שבהחלט אפשר לאהוב אותו ולהיות שמרן.

  5. יוספוס פלוויוס

    אנקדוטה מן הימים שהייתי עלם:
    הקשבתי לאופרות, אהבתי אופרות ובשלב מסויים החלטתי שאני "בשל" להקשיב לוואגנר.
    סיפרתי זאת לסבתי, אשת תרבות (ומוסיקה) מובהקת, ותגובתה הייתה: "אתה לא צריך את כל הטררם הזה".
    מכיוון שהייתי עלם מרדן, לא שמעתי לה והקשבתי לוואגנר.
    באמת שלא הייתי צריך את הטררם הזה.

    כל הלוליינות הפורמלית של מה קדם למה, ומי היה קודם ובאיזה מקום, לא מטהרים את השרץ ולא עושים את המוסיקה שלו פחות טרחנית ומשעממת.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר